• Anonym (Suck)

Hämta på dagis varannan vecka

Mitt ex. blev sur på mig för att jag inte ville hämta och lämna barnet hos honom på Torsdagen. Han brukar normalt hämta Torsdag varannan vecka och lämna Mån varannan vecka på dagis, det vill säga 2 hämtningar/lämningar i månaden. Det händer någon gång ibland att jag hämtar och lämnar hos honom. Han frågade mig dagen innan om jag kunde göra detta och jag sa nej, för jag hade planer inbokade.

Till saken hör är att jag tycker inte att det borde vara så jobbigt för honom att hämta/lämna 2 gånger i månaden, jag hämtar ju och lämnar på dagis alla dagar! Han har ca 25 min restid till dagis pga av att jag flyttade till en annan by, så han tycker att det är "mitt fel" att han måste åka långt för att hämta och att vi borde dela på ansvaret.
    Men jag tar ju ansvaret alla dagar, hela året, utom 2 hämtningar/lämningar i månaden? Ok, det är längre för honom att åka på dagis, men i det stora hela jämnar det nog ut sig, jag har 10 min restid till dagis.

Fånig grej att bråka om, men när jag sa det till honom påstår han att det "finns en regel som säger att vi ska dela på hämtningar/lämningar". Pff, sa jag och tyckte att det är väl vad man kommer överens om och vad som är rimligt? Men vad är rimligt och finns det några riktlinjer att gå efter? Jag kommer inte bråka om detta, utan ställer in mina planer och skjutsar barnet, men det vore kul att veta. 

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hämta på dagis varannan vecka
  • ernstina
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 12:06:36 följande:

Ts, är det bättre att barnen blir kvar hos dig till sena kvällen?
    Nu handlade det väl om att hämta på förskolan? TS hade planer för kvällen eftersom hon var barnledig, pappan skulle hämta. Nu ändrar han sig dagen innan och förväntar sig att TS ska ändra sina planer för att han inte orkar åka...
    Ska man som boendeförälder inte kunna planera något på sina barnlediga tid? Om umgängesföräldern helt plötsligt inte orkar hämta, då ska man ställa in sina egna planer och lyda blint? Det finns ju tillfällen då man lämnar på morgonen och åker till arbetet, sen kan man ha aktiviteter i direkt anslutning till arbetstidens slut, eller gud förbjude, åker bort direkt efter lämningen...
    Det är ju inte så att den förtvivlade fadern i god tid meddelat sin belägenhet och med alla medel försökt lösa transportfrågan, och TS hårdnackat vägrat hjälpa till av principskäl...
    Assumption is the mother of all Fuck ups
  • Anonym (??)
    Louga skrev 2014-02-13 13:04:14 följande:
    Men snälla ni, sluta lägg sa mycket skuld pa TS! Pappan bor inte 25 mil ifran utan 25 minuter ifran! Det är inget! Klart att han skall aka och hämta sitt barn om han har ett intresse att fa hem barnet till han. Specielt om TS har nagot planerat och pappan bara är lat som inte vill sätta sig i bilen.

Håller helt med här.
    TS och pappan har varit överens om att pappan ska hämta på torsdagen.
    Nu känner inte pappan för att hämta sitt barn och hittar då på något om att TS har skyldighet att hämta istället.

Och TS blir då tvungen att ställa in de planer som hon gjort för kvällen för att kunna tillmötesgå pappans önskemål och se till att barnet får träffa sin far.

Man kan väl inte bryta en överenskommelse dagen innan och hänvisa till någon okänd lag som pappan inte kan namnge? Om pappan inte vill hämta i fortsättningen föreslår jag att de träffas på familjerätten och pratar ihop sig till något som de är överens om och skriver avtal på det.
  • Anonym (...)
    ernstina skrev 2014-02-13 13:38:03 följande:
    Nu handlade det väl om att hämta på förskolan? TS hade planer för kvällen eftersom hon var barnledig, pappan skulle hämta. Nu ändrar han sig dagen innan och förväntar sig att TS ska ändra sina planer för att han inte orkar åka...
    Ska man som boendeförälder inte kunna planera något på sina barnlediga tid? Om umgängesföräldern helt plötsligt inte orkar hämta, då ska man ställa in sina egna planer och lyda blint? Det finns ju tillfällen då man lämnar på morgonen och åker till arbetet, sen kan man ha aktiviteter i direkt anslutning till arbetstidens slut, eller gud förbjude, åker bort direkt efter lämningen...
    Det är ju inte så att den förtvivlade fadern i god tid meddelat sin belägenhet och med alla medel försökt lösa transportfrågan, och TS hårdnackat vägrat hjälpa till av principskäl...
    Kommer han inte så får Ts vackert hämta dem och ta hand om dem eller ska hon låta dem stanna i förskolan?
  • Anonym (Nya)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 13:01:05 följande:
    Det är du som är otrevlig i tonen och skriver helt irrelevanta saker i tråden. Tråden gäller inte var eller varför barnet bor där det bor, tråden gäller om det finns några riktlinjer kring hämtning och lämning. Men de som har kommit med svar har inte hänvisat till någon källa, så jag tror jag lägger ner detta och söker svar på annat håll. Du får det att låta som att jag och exet har varit oense om det mesta och så är inte fallet.

Riktlinjen och den nya rekommendationen skrev jag i mitt första inlägg som du kan se, sen att du fortsätter ta upp irrelevanta saker som vi svarar på är enbart pga dig lilla du
  • Anonym (??)
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 13:46:33 följande:
    Kommer han inte så får Ts vackert hämta dem och ta hand om dem eller ska hon låta dem stanna i förskolan?

Ja men det tror jag TS förstått faktiskt, hon skriver ju att hon ställt in planerna för att hämta barnet!

Men det är inte samma sak som att det är lag på att hon ska skjutsa barnet hem till pappan när han kommer på dagen innan att han inte orkar hämta.
  • Anonym (...)
    Louga skrev 2014-02-13 13:04:14 följande:
    Men snälla ni, sluta lägg sa mycket skuld pa TS! Pappan bor inte 25 mil ifran utan 25 minuter ifran! Det är inget! Klart att han skall aka och hämta sitt barn om han har ett intresse att fa hem barnet till han. Specielt om TS har nagot planerat och pappan bara är lat som inte vill sätta sig i bilen.
    Det är lika nära för Ts. Varför vägra bara för att man kan? Ts skriver inget om vilken tid barnen ska till pappan och vilken tid hon är upptagen.

Att Ts bytte dagis och flyttade för att hon var "lat och bekväm" och inte ville åka 25 minuter till jobbet ser du inget problem med? Konstigt.
  • ernstina
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 13:46:33 följande:
    Så blir det nog, för det stackars arma kräket till fader verkar ju inte ha några skyldigheter alls. Men, jag har väldigt svårt att se att TS har en skyldighet att köra barnet till honom, utan de blir som du skriver kvar hemma hos TS...
    Assumption is the mother of all Fuck ups
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Nya) skrev 2014-02-13 13:47:07 följande:

Riktlinjen och den nya rekommendationen skrev jag i mitt första inlägg som du kan se, sen att du fortsätter ta upp irrelevanta saker som vi svarar på är enbart pga dig lilla du
    Källa på det?
  • Louga
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 13:50:28 följande:
    Det är lika nära för Ts. Varför vägra bara för att man kan? Ts skriver inget om vilken tid barnen ska till pappan och vilken tid hon är upptagen.

Att Ts bytte dagis och flyttade för att hon var "lat och bekväm" och inte ville åka 25 minuter till jobbet ser du inget problem med? Konstigt.
    Nej det tycker jag inte eftersom det är skillnad pa att aka 5 ganger varje vecka 25 min/en väg än att aka 25 min/en väg varannan vecka.
  • Anonym (Suck)
    ernstina skrev 2014-02-13 13:38:03 följande:
    Kul att någon inte vrider och vänder helt och hållet på det man säger :) 
Svar på tråden Hämta på dagis varannan vecka