Inlägg från: Anonym (Nya) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nya)

Hämta på dagis varannan vecka

De nya rekommendationerna som kom i höstas säger att om det är bf som flyttar så är det även bf som sköter körningen om det blir längre resväg eller kostsammare för uf

• Anonym (Nya)
    Anonym (kutym) skrev 2014-02-13 10:06:41 följande:
    Var kan man läsa om detta? För det skulle vara bra om jag kan lämna det till mamman till min mans barn som klagar som fan jämt och hon bor 14 mil bort nu.

Läs utredningen eller bara gör med familjerätten i den kommun där barnen är skrivna, de flesta vad jag vet tilllämpar det redan nu, annars får du vänta tills jag kommer hem och kan ge länken
  • Anonym (Nya)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 10:10:59 följande:
    Ja, fast SÅ lång resväg är det ju inte, och det handlar om 2 hämtningar/lämningar i månaden? Och även om det var jag som valde att flytta, fanns det ju bidragande orsaker till varför jag valde att flytta. Jag flyttade till den ort jag arbetar på, hade inte varit någon poäng att bo kvar på samma ort för han arbetade då borta hela veckorna (50 mil bort)  och han hade ändå inte kunnat tagit hand om barnet om jag hade valt att bo kvar på hans hemort vid den tidpunkten vi separerade. Så det finns ju anledningar till att jag flyttade. Ja, det ligger i mitt intresse att han träffar sin pappa. Men vi har gemensam vårdnad och jag tycker inte att det är mycket begärt att hämta/lämna på dagis 2 dagar i månaden, men det tycker du eller?

Alla har anledningar till flytt så det är irrelevant när man har gv.
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 10:16:37 följande:
    Jag kommer inte ihåg, det var 2 år sedan jag flyttade. Men jag antar att båda föräldrarna brukar skriva under sådanna saker? Det var som sagt inte ett alternativ att bo kvar på hans ort, då han aldrig var hemma på orten iallafall.

Visst kommer man ihåg om båda godkänner barnens flytt, svarar du så i tr så åker du dit direkt detta är typiskt svar för mammor som tar en rövare och flyttar barnen utan den andras godkännande och hopp om att de inte drar det vidare till tr.
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 11:04:49 följande:
    Fast är det ens revelevant att jag har flyttat? 25 min är ju inte världens ände.

Det är skitsnack ts, det som är relevant i detta är att om du flyttat barnen utan att pappan godkänt det, så länge ni har gv får du inte byta lägenhet och skriva barnen där utan pappans godkännande liksom pappan inte heller får göra så. Visst kan du göra det och skatteverket kommer folkbokföra barnen där ändå men det har noll betydelse om pappan drar det till tr och talar om för lagmannen att du gjort detta helt utan hans godkännande, vet du de flesta resultat blir att barnen flyttas över till pappan och han kan tom få ev pga sånt gär då du och mammorna som gör så vissar på kraftigt samarbetsproblem. Tänk på det är det nåt då att bråka om att åka bil ngr min och kanske undvika bråk när du själv säger att du flytta för det blev bättre för dig
  • Anonym (Nya)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 11:53:58 följande:
    Haha, vad tänkte jag när jag startade en tråd på familjeliv? Vem har sagt att jag har flyttat barnet utan pappans godkännande? Även om han inte tycker att det är superroligt att vi har flyttat så är det ju ändå ett gemensamt beslut som jag och pappan har tagit att det fungerade bäst så. Han har skrivit under flytt och dagis och allt vad det är, han har inte kommit med något annat förslag eller motsatt sig flytten även om han inte tycker att det är kul. 

Du sa längre upp i tråden att du inte visste om han skrev på men det vet du nu nån minut senare? Jo tjena
  • Anonym (Nya)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 12:45:30 följande:
    Ja, jag minns inte vad som hände för 2 år sedan, jag minns dock att det inte var någon dramatik över det, pappan var med på inskolningen på nya dagiset osv, han motsatte sig inte detta. Så ja jag vågar påstå att han skrev under papperna. Vad är ditt problem? 

Varför så otrevlig i tonen? Är det för jag kan lagen och vet vad som väntar dig om han inte skrev på och du inte vet? Jag svarar på det du skriver, på den tråd du startat för att få vår bild av det så det ger inte dig rätt att vara otrevlig tillbaka, fler påhopp och du anmäls
  • Anonym (Nya)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 13:01:05 följande:
    Det är du som är otrevlig i tonen och skriver helt irrelevanta saker i tråden. Tråden gäller inte var eller varför barnet bor där det bor, tråden gäller om det finns några riktlinjer kring hämtning och lämning. Men de som har kommit med svar har inte hänvisat till någon källa, så jag tror jag lägger ner detta och söker svar på annat håll. Du får det att låta som att jag och exet har varit oense om det mesta och så är inte fallet.

Riktlinjen och den nya rekommendationen skrev jag i mitt första inlägg som du kan se, sen att du fortsätter ta upp irrelevanta saker som vi svarar på är enbart pga dig lilla du
  • Anonym (Nya)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 13:57:18 följande:
    Källa på det?

Svaret blir detsamma som förra som fråga här i tråden! Läskunnig eller ute efter att provocera?
    BioBonus skrev 2014-02-13 14:08:56 följande:
    Har du länk till den utredning du hänvisar till? Vore intressant att läsa.

Samma svar till dig.
    ernstina skrev 2014-02-13 13:58:23 följande:
    Jag är nyfiken, har du länk till källa på detta? Vore intressant att läsa, för det du skriver innebär då att tidigare överenskommelser inte gäller längre? Kan tänka mig att många kan hamna i konflikter vid en sådan ändring om den är generell och har en "over ride" på befintlga avtal...
    Assumption is the mother of all Fuck ups

Jo tidigare skrivna överenskommelser el domar gäller i första hand vill man ha en förändring så får man gå tillväga på samma sätt som man gjort hittills
  • Anonym (Nya)
    BioBonus skrev 2014-02-13 14:35:15 följande:
    Va? Jag har nu "visa endast" på dina inlägg och jag kan för mitt liv inte hitta en länk till den utredning du hänvisar till? Jag var bara nyfiken eftersom det här är en fråga som påverkar många familjer i dag. Läskunnig, och absolut inte ute efter att provocera, och förväntar mig en trevligare ton tack så mycket.

Som du ser så svara jag samma till dig som den första men kan ta det igen, antingen googlar du fram det själv nu eller så får du vänta på länken tills jag är hemma ikväll. Nåt mer?
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 14:38:17 följande:
    Ja, detta är ju en överenskommelse vi har haft. Han har som sagt tidigare jobbat 50 mil från sin hemort på veckorna, så alternativet växelvis boende har ju inte funnits på kartan. Även om han inte alla gånger är 100 % nöjd med allt vad en separation innebär (och inte jag heller) så är det ju ändå en överenskommelse vi har haft. Han har hämtat och lämnat varannan tors o mån, det har varit våran deal. Kan man då 2 år senare börja gnata om att "det var dumma du som flyttade så du måste göra si eller så för att göra mig nöjd", känns inte som att det kan hålla.

Såklart han kan för hans liv kan förändras det med under 2 år.
    BioBonus skrev 2014-02-13 14:43:44 följande:
    Är det något annat som har förändrats? Jag menar, varför ska han först nu komma och bråka om något som har fungerat i flera år? Ligger det något annat bakom som retat upp honom så han startar ett krig om i princip vilken liten skitsak som helst?

Hans liv kan ju ha förändrats som gör att han gör detta nu eller var det för smart tänkt?
    Anonym (ologiskt) skrev 2014-02-13 14:53:21 följande:
    När jag läser vissa kommentarer blir jag mörkrädd, du har flyttat max 30km från orginalboendet där ditt ex verkar bo kvar. Har du ens bytt kommun/stad? Visst det finns kanske riktlinjer att bf ska köra/betala om det blir längre väg, men det måste ju finnas någon minimigräns. Typ 10 mil har jag sett andra skriva. När man skiljer sig flyttar den ena och man kan väl inte räkna med att det blir precis bredvid. I ert fall har också ett dagisbyte lönat sig, vilket han har godkänt. Nä, jag har väldigt svårt att tro att du skulle vara tvungen att köra barnet till honom, speciellt inte när han kunnat det i två år.

• Anonym (Nya)
    Anonym (ologiskt) skrev 2014-02-13 14:53:21 följande:
    När jag läser vissa kommentarer blir jag mörkrädd, du har flyttat max 30km från orginalboendet där ditt ex verkar bo kvar. Har du ens bytt kommun/stad? Visst det finns kanske riktlinjer att bf ska köra/betala om det blir längre väg, men det måste ju finnas någon minimigräns. Typ 10 mil har jag sett andra skriva. När man skiljer sig flyttar den ena och man kan väl inte räkna med att det blir precis bredvid. I ert fall har också ett dagisbyte lönat sig, vilket han har godkänt. Nä, jag har väldigt svårt att tro att du skulle vara tvungen att köra barnet till honom, speciellt inte när han kunnat det i två år.

Handlar inte om att bo kvar eller ej i en kommun, handlar om att föräldrar får flytta om de vill men skall barnen byta folkbokföringsadress skall båda vårdnadshavarna godkänna det 10 mils gränsen du snackar om fanns förut men i och med de nya riktlinjerna så är det att den förälder som väljer att flytta som skall stå för transporten, finns en överenskommelse eller dom som säger annat så gäller det tills nån part gått till tr då ändras det direkt isåfall så den flyttande transporterar
    BioBonus skrev 2014-02-13 15:04:39 följande:
    Har han ny familj?  Det känns bara som lite småsint att börja bråka om hämtning/lämning efter så många år. Som att det är nåt annat som han egentligen är arg över, men det får bli det här han tar strid om.  Och det är ju inte långt du har flyttat. Jag har längre till jobbet än han har till dagis. Och jag gör det varje dag. Det är många i storstadsområdena som har 25 minuter till skola/arbete. Mina barn hade det då de åkte skolbuss. Det är liksom inte så lång tid det handlar om. och som någon annan skrev - det är ju sktibra att han träffar personalen lite då och då så att han är mer direkt delaktig i ert barns vardag, än om allt skulle vara andrahandsinfo från dig. Som andra skrivit - det finns ingen lag som säger att du måste köra. Så det argumentet kan han ju lägga ner. Och istället för att påstå det, så får han ju då förklara för dig varför det är så viktigt för honom att du ska köra. Är det DIG han vill träffa? Är det en kontaktyta med DIG han vill ha?

Om det inte finns lag så varför vill du ha min länk om rekommendationerna då?
  • Anonym (Nya)
    BioBonus skrev 2014-02-13 15:36:38 följande:
    Rekommendation och lag är som du säkert vet inte detsamma och har inte samma juridiska tyngd. Och så länge jag inte har en länk (från dig - för när jag googlar så hittar jag inget om att det skulle ha ändrats i höstas) så grundar jag min kunskap på det jag vet i dagsläget. Får jag fråga varför du är så stingslig? Det är inte vår mening att retas med dig, men det är klart att har lagen ändrats sen i höstas så är det något som påverkar många familjer där den här typen av problem finns.

Du kräver att jag skall tåla att du går på och ifrågasätter men fixar det inte själv alltså, men vet du när jag kommer hem ikväll så skall du få direktlänken och hur långt de kommit i ändringen allt står där och det jobbar många kommuner efter nu sen november vilket syns i div olika förhandlingar
  • Anonym (Nya)
    BioBonus skrev 2014-02-13 15:46:16 följande:
    Tack! 

Så lite allt för dig så du vet vad som gäller numer
  • Anonym (Nya)
    BioBonus skrev 2014-02-13 16:00:52 följande:
    Du är allt för vänlig :)

Så sa du inte nyss så gör dig inte till nu heller
Svar på tråden Hämta på dagis varannan vecka