• Anonym (Suck)

Hämta på dagis varannan vecka

Mitt ex. blev sur på mig för att jag inte ville hämta och lämna barnet hos honom på Torsdagen. Han brukar normalt hämta Torsdag varannan vecka och lämna Mån varannan vecka på dagis, det vill säga 2 hämtningar/lämningar i månaden. Det händer någon gång ibland att jag hämtar och lämnar hos honom. Han frågade mig dagen innan om jag kunde göra detta och jag sa nej, för jag hade planer inbokade.

Till saken hör är att jag tycker inte att det borde vara så jobbigt för honom att hämta/lämna 2 gånger i månaden, jag hämtar ju och lämnar på dagis alla dagar! Han har ca 25 min restid till dagis pga av att jag flyttade till en annan by, så han tycker att det är "mitt fel" att han måste åka långt för att hämta och att vi borde dela på ansvaret.
    Men jag tar ju ansvaret alla dagar, hela året, utom 2 hämtningar/lämningar i månaden? Ok, det är längre för honom att åka på dagis, men i det stora hela jämnar det nog ut sig, jag har 10 min restid till dagis.

Fånig grej att bråka om, men när jag sa det till honom påstår han att det "finns en regel som säger att vi ska dela på hämtningar/lämningar". Pff, sa jag och tyckte att det är väl vad man kommer överens om och vad som är rimligt? Men vad är rimligt och finns det några riktlinjer att gå efter? Jag kommer inte bråka om detta, utan ställer in mina planer och skjutsar barnet, men det vore kul att veta. 

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hämta på dagis varannan vecka
  • asta66

Vill han dela hämtningar och lämningar så skulle det väl innebära att han får ta fler?

• Anonym (...)

Det är pga dig som han har fått så lång resväg och behöver han hjälp kan du väl ställa upp. Det ligger väl i ditt intresse att barnet träffar sin far?

• asta66
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 09:56:41 följande:
    Det är pga dig som han har fått så lång resväg och behöver han hjälp kan du väl ställa upp. Det ligger väl i ditt intresse att barnet träffar sin far?

Och pappans....
  • Anonym (kutym)

Kutym är att uf (umgängesföräldern) hämta och lämnar samt står för kostnader i samband med det vid umgänge. Om det är mer än 10 mil enkel resa bör bf (boendeföräldern) dela på kostnaderna utefter förmåga, men det praktiska står ändå uf för. Man kan ta det till rätten om man vill för att få till ett avtal som säger annorlunda eller om man som uf anser att kostnaderna blir stora 'även om resan understiger 10 mil.
    Det handlar ändå oftast om att uf står för det praktiska medan bf bidrar utefter förmåga till det billigaste färdsättet eller till det färdsätt som är mest praktiskt för barnet.

Det finns alltså inga direkta regler, bara riktlinjer. Om ditt ex drar detta till rätten är det tveksamt om de ens tar upp det (eller är såna mål tvingande?) för det handlar om 2 ggr per månad och så pass liten bit.

• Anonym (kutym)
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 09:56:41 följande:

Om pappan vill dela ska även han dela och ta hälften av TS hämtningar och lämningar.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (kutym) skrev 2014-02-13 09:59:02 följande:
    Kutym är att uf (umgängesföräldern) hämta och lämnar samt står för kostnader i samband med det vid umgänge. Om det är mer än 10 mil enkel resa bör bf (boendeföräldern) dela på kostnaderna utefter förmåga, men det praktiska står ändå uf för. Man kan ta det till rätten om man vill för att få till ett avtal som säger annorlunda eller om man som uf anser att kostnaderna blir stora 'även om resan understiger 10 mil.
    Det handlar ändå oftast om att uf står för det praktiska medan bf bidrar utefter förmåga till det billigaste färdsättet eller till det färdsätt som är mest praktiskt för barnet.

Det finns alltså inga direkta regler, bara riktlinjer. Om ditt ex drar detta till rätten är det tveksamt om de ens tar upp det (eller är såna mål tvingande?) för det handlar om 2 ggr per månad och så pass liten bit.
    Resekostnaderna struntar vi fullständigt i, det är inga pengar det handlar om. Mer själva grejen att han tycker att det är dåligt av mig att jag inte ville "ställa upp" och skjutsa denna gång. Tror inte att han i verkligheten skulle ta det vidare, men att han fäller kommentarer som att det finns regler som säger si eller så känns som att han vill "skrämma" mig lite, för att få sin vilja igenom, vilken jag tycker är fånigt...
  • asta66
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 10:03:02 följande:
    Resekostnaderna struntar vi fullständigt i, det är inga pengar det handlar om. Mer själva grejen att han tycker att det är dåligt av mig att jag inte ville "ställa upp" och skjutsa denna gång. Tror inte att han i verkligheten skulle ta det vidare, men att han fäller kommentarer som att det finns regler som säger si eller så känns som att han vill "skrämma" mig lite, för att få sin vilja igenom, vilken jag tycker är fånigt...
    Och otrevligt. Ni ska ju samarbeta för era barns bästa. Då ska det väl åtminstone vara en hövlig ton er emellan.
  • Anonym (kutym)
    Anonym (Suck) skrev 2014-02-13 10:03:02 följande:
    Ja, strunta i det, för han har dessutom fel.

Alternativt kan du nästa gång ni pratar säga att du har tänkt pås aken och att ok ni delar, och så frågar du om han vill hämta jämna veckor eller udda? Och meddela tid som han ska hämta barnet för att köra det till dig.
  • Anonym (Nya)

De nya rekommendationerna som kom i höstas säger att om det är bf som flyttar så är det även bf som sköter körningen om det blir längre resväg eller kostsammare för uf

• Anonym (kutym)
    Anonym (Nya) skrev 2014-02-13 10:05:35 följande:
    De nya rekommendationerna som kom i höstas säger att om det är bf som flyttar så är det även bf som sköter körningen om det blir längre resväg eller kostsammare för uf

Var kan man läsa om detta? För det skulle vara bra om jag kan lämna det till mamman till min mans barn som klagar som fan jämt och hon bor 14 mil bort nu.
Svar på tråden Hämta på dagis varannan vecka