Inlägg från: Anonym (Suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suck)

Hämta på dagis varannan vecka

Mitt ex. blev sur på mig för att jag inte ville hämta och lämna barnet hos honom på Torsdagen. Han brukar normalt hämta Torsdag varannan vecka och lämna Mån varannan vecka på dagis, det vill säga 2 hämtningar/lämningar i månaden. Det händer någon gång ibland att jag hämtar och lämnar hos honom. Han frågade mig dagen innan om jag kunde göra detta och jag sa nej, för jag hade planer inbokade.

Till saken hör är att jag tycker inte att det borde vara så jobbigt för honom att hämta/lämna 2 gånger i månaden, jag hämtar ju och lämnar på dagis alla dagar! Han har ca 25 min restid till dagis pga av att jag flyttade till en annan by, så han tycker att det är "mitt fel" att han måste åka långt för att hämta och att vi borde dela på ansvaret.
    Men jag tar ju ansvaret alla dagar, hela året, utom 2 hämtningar/lämningar i månaden? Ok, det är längre för honom att åka på dagis, men i det stora hela jämnar det nog ut sig, jag har 10 min restid till dagis.

Fånig grej att bråka om, men när jag sa det till honom påstår han att det "finns en regel som säger att vi ska dela på hämtningar/lämningar". Pff, sa jag och tyckte att det är väl vad man kommer överens om och vad som är rimligt? Men vad är rimligt och finns det några riktlinjer att gå efter? Jag kommer inte bråka om detta, utan ställer in mina planer och skjutsar barnet, men det vore kul att veta. 

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hämta på dagis varannan vecka
  • Anonym (Suck)
    Anonym (kutym) skrev 2014-02-13 09:59:02 följande:
    Kutym är att uf (umgängesföräldern) hämta och lämnar samt står för kostnader i samband med det vid umgänge. Om det är mer än 10 mil enkel resa bör bf (boendeföräldern) dela på kostnaderna utefter förmåga, men det praktiska står ändå uf för. Man kan ta det till rätten om man vill för att få till ett avtal som säger annorlunda eller om man som uf anser att kostnaderna blir stora 'även om resan understiger 10 mil.
    Det handlar ändå oftast om att uf står för det praktiska medan bf bidrar utefter förmåga till det billigaste färdsättet eller till det färdsätt som är mest praktiskt för barnet.

Det finns alltså inga direkta regler, bara riktlinjer. Om ditt ex drar detta till rätten är det tveksamt om de ens tar upp det (eller är såna mål tvingande?) för det handlar om 2 ggr per månad och så pass liten bit.
    Resekostnaderna struntar vi fullständigt i, det är inga pengar det handlar om. Mer själva grejen att han tycker att det är dåligt av mig att jag inte ville "ställa upp" och skjutsa denna gång. Tror inte att han i verkligheten skulle ta det vidare, men att han fäller kommentarer som att det finns regler som säger si eller så känns som att han vill "skrämma" mig lite, för att få sin vilja igenom, vilken jag tycker är fånigt...
  • Anonym (Suck)
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 09:56:41 följande:
    Det är pga dig som han har fått så lång resväg och behöver han hjälp kan du väl ställa upp. Det ligger väl i ditt intresse att barnet träffar sin far?
    Ja, fast SÅ lång resväg är det ju inte, och det handlar om 2 hämtningar/lämningar i månaden? Och även om det var jag som valde att flytta, fanns det ju bidragande orsaker till varför jag valde att flytta. Jag flyttade till den ort jag arbetar på, hade inte varit någon poäng att bo kvar på samma ort för han arbetade då borta hela veckorna (50 mil bort)  och han hade ändå inte kunnat tagit hand om barnet om jag hade valt att bo kvar på hans hemort vid den tidpunkten vi separerade. Så det finns ju anledningar till att jag flyttade.

Ja, det ligger i mitt intresse att han träffar sin pappa. Men vi har gemensam vårdnad och jag tycker inte att det är mycket begärt att hämta/lämna på dagis 2 dagar i månaden, men det tycker du eller?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 10:07:18 följande:
    Nej. Men han har kanske inget emot växelvis boende.

Ts, skrev pappan under dagisbytet eller bestämde du det själv?

Fel. Kutym är att den som flyttat får ta ansvaret för umgängesresor.

Verkar väldigt luddigt var man än läser, alla säger olika. Någon som vet något konkret eller är det olika från fall till fall? 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 10:07:18 följande:
    Nej. Men han har kanske inget emot växelvis boende.

Ts, skrev pappan under dagisbytet eller bestämde du det själv?

Fel. Kutym är att den som flyttat får ta ansvaret för umgängesresor.

Jag kommer inte ihåg, det var 2 år sedan jag flyttade. Men jag antar att båda föräldrarna brukar skriva under sådanna saker? Det var som sagt inte ett alternativ att bo kvar på hans ort, då han aldrig var hemma på orten iallafall.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 10:20:46 följande:
    Nej det är absolut inte alltid som boendeföräldern frågar umgängesföräldern om det är okej med en flytt och byte av dagis. Många chansar och lämnar in ansökan utan umgängesförälderns underskrift.

Han kan kanske ha växelvis nu?
    Ja, jag tror hur som helst att vi har skrivit på allt tillsammans, men jag kommer inte ihåg. Hur så? Om han inte skrev under byte av dagis, ska han då stå fri från ansvar att hämta och lämna?

Vi tog ett gemensamt beslut att vi ville att han skulle gå på ett dagis. Växelvis boende skulle innebära olika dagis varannan vecka, för pappan lär ju inte hämta och lämna alla dagar varannan vecka på nuvarande dagis. Vet inte hur pappan ställer sig till växelvis boende i dagsläget, han har inte tagit upp det och jag tänker inte heller ta upp det då jag tycker att det är en dålig lösning. Skulle han dock själv ta upp det, så får man ju ta den diskussionen då. 
  • Anonym (Suck)

Anonym (sherlock) skrev 2014-02-13 11:02:04 följande:
    Orsaken till varför du flyttat är irrelevant i den här frågan.

Fast är det ens revelevant att jag har flyttat? 25 min är ju inte världens ände.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 11:23:47 följande:
    Då så. Varför inte ställa upp och skjutsa barnet om pappan får förhinder? Det tar bara en timme tur och retur för dig med.
    Ja, det är ju precis vad jag gör! Men jag hade planer för kvällen, det hade inte han, han hade bara inte lust att köra. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Nya) skrev 2014-02-13 11:42:49 följande:

Alla har anledningar till flytt så det är irrelevant när man har gv.
    Visst kommer man ihåg om båda godkänner barnens flytt, svarar du så i tr så åker du dit direkt detta är typiskt svar för mammor som tar en rövare och flyttar barnen utan den andras godkännande och hopp om att de inte drar det vidare till tr.
    Det är skitsnack ts, det som är relevant i detta är att om du flyttat barnen utan att pappan godkänt det, så länge ni har gv får du inte byta lägenhet och skriva barnen där utan pappans godkännande liksom pappan inte heller får göra så. Visst kan du göra det och skatteverket kommer folkbokföra barnen där ändå men det har noll betydelse om pappan drar det till tr och talar om för lagmannen att du gjort detta helt utan hans godkännande, vet du de flesta resultat blir att barnen flyttas över till pappan och han kan tom få ev pga sånt gär då du och mammorna som gör så vissar på kraftigt samarbetsproblem. Tänk på det är det nåt då att bråka om att åka bil ngr min och kanske undvika bråk när du själv säger att du flytta för det blev bättre för dig
    Haha, vad tänkte jag när jag startade en tråd på familjeliv? Vem har sagt att jag har flyttat barnet utan pappans godkännande? Även om han inte tycker att det är superroligt att vi har flyttat så är det ju ändå ett gemensamt beslut som jag och pappan har tagit att det fungerade bäst så. Han har skrivit under flytt och dagis och allt vad det är, han har inte kommit med något annat förslag eller motsatt sig flytten även om han inte tycker att det är kul. 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Nya) skrev 2014-02-13 12:05:16 följande:

Du sa längre upp i tråden att du inte visste om han skrev på men det vet du nu nån minut senare? Jo tjena
    Ja, jag minns inte vad som hände för 2 år sedan, jag minns dock att det inte var någon dramatik över det, pappan var med på inskolningen på nya dagiset osv, han motsatte sig inte detta. Så ja jag vågar påstå att han skrev under papperna. Vad är ditt problem? 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 12:06:36 följande:

Ts, är det bättre att barnen blir kvar hos dig till sena kvällen?
    Bättre än vadå?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Nya) skrev 2014-02-13 12:55:23 följande:

Varför så otrevlig i tonen? Är det för jag kan lagen och vet vad som väntar dig om han inte skrev på och du inte vet? Jag svarar på det du skriver, på den tråd du startat för att få vår bild av det så det ger inte dig rätt att vara otrevlig tillbaka, fler påhopp och du anmäls
    Det är du som är otrevlig i tonen och skriver helt irrelevanta saker i tråden. Tråden gäller inte var eller varför barnet bor där det bor, tråden gäller om det finns några riktlinjer kring hämtning och lämning. Men de som har kommit med svar har inte hänvisat till någon källa, så jag tror jag lägger ner detta och söker svar på annat håll. Du får det att låta som att jag och exet har varit oense om det mesta och så är inte fallet.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 12:57:42 följande:
    Än att du inte behöver slösa 50 minuter-1 timme av din tid med att skjutsa barnen den korta vägen till pappan?
    Ja, jag har inget emot att barnet stannar hos mig, men jag hade planer direkt efter jobbet, men för min del hade barnet kunnat följa med på det. Sa till pappan att jag kunde skjutsa in barnet efter detta isåfall, men det tyckte inte han. Detta är ingen big deal, att jag får åka in med barnet och slopa mina planer för kvällen, men jag blir upprörd över att han anser att det är min skyldighet att släppa mina planer för att han inte har någon lust att hämta. Jag sköter ju som sagt hämtningen jämt annars.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Nya) skrev 2014-02-13 13:47:07 följande:

Riktlinjen och den nya rekommendationen skrev jag i mitt första inlägg som du kan se, sen att du fortsätter ta upp irrelevanta saker som vi svarar på är enbart pga dig lilla du
    Källa på det?
  • Anonym (Suck)
    ernstina skrev 2014-02-13 13:38:03 följande:
    Nu handlade det väl om att hämta på förskolan? TS hade planer för kvällen eftersom hon var barnledig, pappan skulle hämta. Nu ändrar han sig dagen innan och förväntar sig att TS ska ändra sina planer för att han inte orkar åka...
    Ska man som boendeförälder inte kunna planera något på sina barnlediga tid? Om umgängesföräldern helt plötsligt inte orkar hämta, då ska man ställa in sina egna planer och lyda blint? Det finns ju tillfällen då man lämnar på morgonen och åker till arbetet, sen kan man ha aktiviteter i direkt anslutning till arbetstidens slut, eller gud förbjude, åker bort direkt efter lämningen...
    Det är ju inte så att den förtvivlade fadern i god tid meddelat sin belägenhet och med alla medel försökt lösa transportfrågan, och TS hårdnackat vägrat hjälpa till av principskäl...
    Kul att någon inte vrider och vänder helt och hållet på det man säger :) 
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Nya) skrev 2014-02-13 14:27:29 följande:

Svaret blir detsamma som förra som fråga här i tråden! Läskunnig eller ute efter att provocera?
    Samma svar till dig.
    Jo tidigare skrivna överenskommelser el domar gäller i första hand vill man ha en förändring så får man gå tillväga på samma sätt som man gjort hittills
    Ja, detta är ju en överenskommelse vi har haft. Han har som sagt tidigare jobbat 50 mil från sin hemort på veckorna, så alternativet växelvis boende har ju inte funnits på kartan. Även om han inte alla gånger är 100 % nöjd med allt vad en separation innebär (och inte jag heller) så är det ju ändå en överenskommelse vi har haft. Han har hämtat och lämnat varannan tors o mån, det har varit våran deal. Kan man då 2 år senare börja gnata om att "det var dumma du som flyttade så du måste göra si eller så för att göra mig nöjd", känns inte som att det kan hålla.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (...) skrev 2014-02-13 14:37:41 följande:
    Därför att det är så. Man kan aldrig tvinga en förälder att hämta sina barn.

25 minuter en väg? Är han redan på orten dit Ts har flyttat barnet eller vad menar du? Är barnet ledig från förskolan på fredagar?
    Ja, barnet är ledigt på Fredagar. 
  • Anonym (Suck)
    BioBonus skrev 2014-02-13 14:43:44 följande:
    Är det något annat som har förändrats? Jag menar, varför ska han först nu komma och bråka om något som har fungerat i flera år? Ligger det något annat bakom som retat upp honom så han startar ett krig om i princip vilken liten skitsak som helst?
    Nej, inget speciellt vad jag vet. Han kan vara lite svår att ha och göra med, det känns som att det oftast är jag som försöker pussla ihop så att allt fungerar smidigt för alla inblandade. Innan vi separerade sa alltid både han och jag att vi ska inte bli "sånna där" som bara bråkar om barnen om vi skulle separera. Efter att vi separerade känns det som att det är min förtjänst att vi lyckas hålla oss någolunda ifrån intriger, han kan försöka starta osämja av ingen anledning och jag försöker alltid vara resonlig och tillmötesgående..

Jag väntar nu barn med min nya, men detta är inget som han har uttalat sig om, men det kanske är något som retat upp honom, jag vet inte.
  • Anonym (Suck)

Hur gick det med länken? :)

Svar på tråden Hämta på dagis varannan vecka