• Anonym (beroende)

Missbruk av nässpray

Jepp, jag har insett det. Jag är helt fast i min nässpray. Det går inte att sluta, får jag inte min spray så blir jag totalt täppt i näsan och får nästan panik då jag har väldigt svårt att andas genom munnen på ett naturligt sätt. 

Vad tusan ska jag göra? Det har gått så långt att jag har nässprayer överallt. Har jag bara en flaska så blir jag genast orolig att den ska ta slut och att jag inte ska kunna andas.

Finns det någon med liknande erfarenhet som lyckat sluta med sprayen? Ge mig era tips, för jag vet inte hur jag ska bära mig åt. 

• Svar på tråden Missbruk av nässpray
  • NLAL

Tyvärr inga råd från mig då jag själv använder det dagligen. Fick börja under graviditeten. Barnet är 6 månader nu...

• Shorona

Jag är likadan. Började vid första graviditeten då jag åkte på graviditetstäppa. Jag brukar avhjälpa det med Rhinocort aqua. Finns vid allergier på apoteket. Brukar samköra ett par veckor med det men till slut så slipper jag vanliga nässprayen.

• Philippa

Jag haft likadant problem, nässkiljeväggen frätte sönder..... Inget att rekommendera!

Trappa ned långsamt... istället för 2 puffar tar du en puff.... när du är van detta så övergår du till barn nässpray och gör likadant. Sist tar du nässpray för spädbarn......

• Anonym (Samma)

Jag var beroende tidigare. Började under graviditeten och fortsatte sen. Tyvärr var det den svåra vägen som gällde för min del när jag slutade. Såg till att använda upp den spray jag hade hemma och köpte istället hem koksaltlösning på sprayflaska och i droppar som jag hade som substitut när jag kände mig för täppt. Var som vilket annat beroende som helst när det kom till att sluta dvs en jävla viljekraft och beslutsamhet.

• Anonym (beroende)
    Shorona skrev 2014-02-11 15:25:47 följande:
    Jag är likadan. Började vid första graviditeten då jag åkte på graviditetstäppa. Jag brukar avhjälpa det med Rhinocort aqua. Finns vid allergier på apoteket. Brukar samköra ett par veckor med det men till slut så slipper jag vanliga nässprayen.
    Jag ska ge det en chans. Men finns det ingen risk att bli beroende av den sprayen med?
  • Shorona
    Anonym (beroende) skrev 2014-02-11 15:29:50 följande:
    Jag ska ge det en chans. Men finns det ingen risk att bli beroende av den sprayen med?
    Jag har inte blivit det än på 8 år iaf.
  • CoolJen

Jag har gått på nässpray i flera år och vet hur svårt det är att sluta! (Det har för mig varit lättare att både sluta röka och med andra farligare droger)

När jag ska försöka sluta så är det viktigt att ha substitut som lindrar, såsom rhinacort Aqua och de där gröna avsvällande tabletterna(sinova heter de nog)

• UCharlotte
    Shorona skrev 2014-02-11 15:31:42 följande:
    Jag har inte blivit det än på 8 år iaf.
    Det där lät skoj...åtta år känns som beroende om något.

TS Men är inte Renässans mild, mer som saltvatten.
    Tror man kan använda den hur mycket som helst.
  • Anonym (beroende)

Misstolka mig inte nu. Men det känns skönt att det inte verkar vara ett ovanligt problem. Jag är så trött på denna ständiga nästäppa att jag blir galen. De nätter jag varit utan spray så har jag vaknat flera gånger av att jag drömt att jag blivit dränkt eller kvävd av någon. 

Jag både hatar och älskar min otrivin mentol. 

• UCharlotte
    Anonym (beroende) skrev 2014-02-11 15:35:27 följande:
    Jag både hatar och älskar min otrivin mentol. 
    Jag missbrukade också Mentholen tills min sambo gömde den och gav mig Renässans haha.
Svar på tråden Missbruk av nässpray