• Anonym (beroende)

Missbruk av nässpray

Jepp, jag har insett det. Jag är helt fast i min nässpray. Det går inte att sluta, får jag inte min spray så blir jag totalt täppt i näsan och får nästan panik då jag har väldigt svårt att andas genom munnen på ett naturligt sätt. 

Vad tusan ska jag göra? Det har gått så långt att jag har nässprayer överallt. Har jag bara en flaska så blir jag genast orolig att den ska ta slut och att jag inte ska kunna andas.

Finns det någon med liknande erfarenhet som lyckat sluta med sprayen? Ge mig era tips, för jag vet inte hur jag ska bära mig åt. 

• Svar på tråden Missbruk av nässpray
  • Philippa

Jag gav tips hur jag gjorde, men det har du inte gett nån respons på alls.... antar att det var ett skitdåligt tips....

• HWR

Jag har varit beroende av näspray ett par gånger i mitt liv...har alltid slutat "den hårda vägen" men nu senast pallade jag inte att gå omkring och vara helt igentäppt och inte kunde andas!!

Jag var hos min läkare för en annan sak men jag tog upp mitt beroende....då gav hon mig tipset att använda nasonex!! Finns receptfritt på apoteket.

De första 3 dagarna tar man 2 doser nasonex morgon och kväll...använd vanlig näsprey som vanligt...eller föröööök trappa ner.
    Sen under 1 vecka använder du nasonex en dos morgon och kväll och sen 3 dagar med endast en dos på kvällen.

Jag LOVAR, detta funkar! Berättade för min nässprays beroende kompis, hon testade, och blev så lycklig. Nu är hon fri, jag med, och jag kommer aldrig (ehhmmm...försöka) att använda sprayen igen!

• Anonym (spray)
    HWR skrev 2014-02-11 18:02:19 följande:
    Jag har varit beroende av näspray ett par gånger i mitt liv...har alltid slutat "den hårda vägen" men nu senast pallade jag inte att gå omkring och vara helt igentäppt och inte kunde andas!!

Jag var hos min läkare för en annan sak men jag tog upp mitt beroende....då gav hon mig tipset att använda nasonex!! Finns receptfritt på apoteket.

De första 3 dagarna tar man 2 doser nasonex morgon och kväll...använd vanlig näsprey som vanligt...eller föröööök trappa ner.
    Sen under 1 vecka använder du nasonex en dos morgon och kväll och sen 3 dagar med endast en dos på kvällen.

Jag LOVAR, detta funkar! Berättade för min nässprays beroende kompis, hon testade, och blev så lycklig. Nu är hon fri, jag med, och jag kommer aldrig (ehhmmm...försöka) att använda sprayen igen!

Toppen ska prova, har också den älskade lilla flaskan överallt här hemma.
    Förra gången körde jag en näsborre i taget metoden och renässans eukalyptus eller menthol, den starkaste iaf, den är rätt bra, och inget beroende :)
  • MissEofc

Vanlig otrivin beroende här (absolut INTE den utan konserveringsmedel, den är värdelös)
    Går åt 3 i veckan typ, varit beroende i snart 4 år tror jag.
    Ska nog med prova att bara köra i ena näsborren.. Nästa vecka kanske.. ;)

• Greenbrae

För mig funkade ingenting. Ingen nasonex eller kortisondroppar inget hjälpte.
    Men i somras födde jag en dotter. Fick syrgas i näsan då. Och efter det så har beroendet varit som bortblåst.
    Tänkte att man ju borde kunna få hjälp via vårdcentralen eller liknande att andas in syrgas i typ en timme.

• Anonym (Jag med!)

Jag har missbrukat nässpray nu i över 1 år. Sprayar ca 6-8 ggr/dygn. Känns som om det inre i näsan är helt förstört, känner mig svullen. Och inte hjälper det speciellt bra längre heller. Jag slutade tvärt för nu 3 dagar sen! Kan knappt tro det. Blev så klart helt igentäppt och det blev munandning, men nu har det släppt och jag kan andas fritt. Gick ju jättesnabbt. Jag har sprutat med koksaltlösning endast, vilket hjälpte rätt bra, jag kunde tex få ut en massa som samlats under natten. Känns så jäkla skönt, kommer aldrig mer ens se åt nässpray igen. Orsaken till att jag slutade är för att jag läste att långtidsmissbruk kan orsaka hjärtsjukdomar och leverskador och jag bör riktigt skraj, så slutade bums.

• luspudel

Jag blir också beroende från och till, älskar den fräscha känslan man får av nässpray!! Är så vidrigt att vara tät. Min pappa har varit svårt beroende i 30 år nu (skojar tyvärr inte) och han är ständigt sjuk med förkylningar, värre än mina småbarn på förskolan. Min helt egen teori är ju såklart att det är pga nässprayen som förstört näsan. Så jag är livrädd att fastna.

Hur som helst är mina tips också att ta en näsborre i taget. Renässans är ju värdelöst, men under avvänjningen är det bättre än inget just för att få dra in något i näsan.

Dessutom kan man ju använda den hur mycket som helst Och ett tjockt lager idomin på läpparna under nätterna....

• jeanette02
    Anonym (n) skrev 2014-02-11 15:52:11 följande:
    Det tog mig bara några dagar att vänja av, den hårda vägen. Men det kan ta upp till några veckor för de som är riktig fast. 

Ett tips är att bara använda i ena näsborren. Det kommer vara obehagligt att vara täppt i ena sida, men du kan iaf andas och får inte panik. När du har vänjt av ena sidan är det bara att vänja av den andra sida :)
    Brukar också avvänja en näsborre åt gången. Det är verkligen ett bra sätt Glad Fastnar med nässpray över vinterhalvåret när man ofta är förskyld i omgångar. Har alltid spray hemma men nu ska jag börja avvänja igen.
  • Anonym (.)

Jag slutade för något år sedan, efter ett flerårigt missbruk. Det tog 2 veckor av sömnbrist och konstant nästäppa, sen blev det sakta bättre. Skitjobbigt, men om man är motiverad går det. Sov med flera kuddar under huvudet så att du kommer upp lite och ha fönstret öppet.

• Anonym (n)
    luspudel skrev 2014-02-12 09:54:13 följande:
    Jag blir också beroende från och till, älskar den fräscha känslan man får av nässpray!! Är så vidrigt att vara tät. Min pappa har varit svårt beroende i 30 år nu (skojar tyvärr inte) och han är ständigt sjuk med förkylningar, värre än mina småbarn på förskolan. Min helt egen teori är ju såklart att det är pga nässprayen som förstört näsan. Så jag är livrädd att fastna.
    Hur som helst är mina tips också att ta en näsborre i taget. Renässans är ju värdelöst, men under avvänjningen är det bättre än inget just för att få dra in något i näsan.
    Dessutom kan man ju använda den hur mycket som helst Och ett tjockt lager idomin på läpparna under nätterna....
    Jag med hade förkylningssymtom hela tiden när jag missbrukade. Trodde det var förkyldning tills jag läste att nässpray kan ge inflammation och irritation som liknar förkyldning. Mycket riktigt försvann allt när jag slutade :)
  • Ann Cistrus

Mitt tips är trappa ner i antal puffar och styrka (vuxen -> ungdom->bebis) och om det behövs samtidigt använda en näsvidgare. Jag kör med NäsVid som jag har köpt på apoteket. Känns lite konstig först att köra upp den i näsan men jämfört med att inte kunna andas alls så är det överkomligt

www.entpro.com/produkter/nasvid

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • SvenGlen
    Philippa skrev 2014-02-11 17:55:59 följande:
    Jag gav tips hur jag gjorde, men det har du inte gett nån respons på alls.... antar att det var ett skitdåligt tips....
    Haha. Sårad stolthet deluxe.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Anonym (fy)
    SvenGlen skrev 2014-02-12 10:18:30 följande:
    Haha. Sårad stolthet deluxe.
    Eller hur ;-D 
  • Anonym (vart där)

Jag var beroende av nässpray i 16-17 år. För 1,5 år sedan fick jag hjälp via öron-näsa-hals som kollade min näsa. Jag har en sned näskiljevägg som gör att jag känner mig täppt och de hittade även förändringar i mina bihålor efter så många års användning. Läkaren sa "fortsätt du några år till så kommer du inte ha en näsa kvar". Jag fick Rhinocort aqua utskrivet och har sedan dess inte använt vanlig nässpray mer än någon enstaka gång när min Rhinocort tagit slut och jag har varit förkyld. 

Så mitt tips är att du antingen köper den receptfria Rhinocorten som finns på apoteket eller söker hjälp hos öron-näsa-hals. 

• Koppkaka

Just tagit första dosen av Rhinocort Aqua. Känns bra! Vill bli kvitt denna skiten.

• Anonym (beroende)

Jag körde bara ena näsborren i går kväll. Det fungerade bra.  Jag vaknade några gånger under natten, men jag höll mig i skinnet och sprayade inget mer. 

Nu på morgonen så fick jag lite panikkänslor, men istället för att spraya så gjorde jag ett ångbad för ansiktet och snöt mig rejält efteråt, eftersom att jag inte köpt nån alternativ spray än. Än så länge har jag undvikit sprayen ända sen i går kväll.

• Anonym (beroende)

Hur har det gått för er?

Svar på tråden Missbruk av nässpray