• Anonym (beroende)

Missbruk av nässpray

Jepp, jag har insett det. Jag är helt fast i min nässpray. Det går inte att sluta, får jag inte min spray så blir jag totalt täppt i näsan och får nästan panik då jag har väldigt svårt att andas genom munnen på ett naturligt sätt. 

Vad tusan ska jag göra? Det har gått så långt att jag har nässprayer överallt. Har jag bara en flaska så blir jag genast orolig att den ska ta slut och att jag inte ska kunna andas.

Finns det någon med liknande erfarenhet som lyckat sluta med sprayen? Ge mig era tips, för jag vet inte hur jag ska bära mig åt. 

• Svar på tråden Missbruk av nässpray
  • Anonym (beroende)
    UCharlotte skrev 2014-02-11 15:37:20 följande:
    Jag missbrukade också Mentholen tills min sambo gömde den och gav mig Renässans haha.
    Hjälpte den? Tog det lång tid innan du inte kände behovet av mentolen igen?
  • Luella L
    UCharlotte skrev 2014-02-11 15:37:20 följande:
    Jag missbrukade också Mentholen tills min sambo gömde den och gav mig Renässans haha.

Ha ha. Här har ni en till! Neseril kan slänga sig i väggen, Menthol är det ända som funkar korrekt. Dags att göra ngt åt det.. Snart.. :s
  • UCharlotte
    Anonym (beroende) skrev 2014-02-11 15:38:24 följande:
    Hjälpte den? Tog det lång tid innan du inte kände behovet av mentolen igen?
    Första natten var tung, jag vaknade också och trodde att jag skulle kvävas. Det sitter nog lite mentalt också. För mig faller det inte naturligt att andas med munnen ens om näsan är täppt. Men sen gick det i ett rasande tempot och redan efter några dagar blev näsan normal. Men som gravid är man ju alltid lite svullen så det är svårt att bli frisk i näsan som när man inte är gravid.

Men visst saknar man upprensningen som starka nässprayer ger. Nu blandar jag lite, är gravid i vecka 15 och näsan är lite lurig. Ju mer jag tänker på andningen ju mer täppt känner jag mig. Jag kan ju uppenbarligen andas hela dagarna utan besvär men när jag lägger mig och fokuserar på näsan, då känns det som om den svullnar igen.
  • Anonym (beroende)
    Luella L skrev 2014-02-11 15:40:31 följande:

Ha ha. Här har ni en till! Neseril kan slänga sig i väggen, Menthol är det ända som funkar korrekt. Dags att göra ngt åt det.. Snart.. :s
    Nezeril ger mig inget, absolut inget. Det är mentholen som gäller, gärna flera sprut efter varandra så att det svider till rejält och man verkligen kan känna hur näsborrarna öppnas med en knäpp och frisk luft får passera fritt igen.
  • Anonym (jag också)

Usch det är ett Helevete. Har själv varit nässprays beroende i många många år.

Testat olika sprayer utan ha känt att det hjälpt. Varit inne på att ev operera, att de skär bort de skadade slemhinnorna i näsan, och förhoppningsvis bli kvitt nässprayen. Men ja, en operation är väll inget man gärna gör kanske. Inte jag i alla fall. Men ett alternativ. Vet inte annars hur fasen man ska kunna sluta.

• Anonym (Kille)

Been there done that. 

Sluta med Nezeril och sånt det kan sluta illa. Jag fick ont i flera dar av det efter långtidsanvändande. 

Använd Nasonex och sedan trappa ner. Finns receptfritt på apoteket så räddar du dina slemhinnor.

• Koppkaka

Här är en nasin-missbrukare. Men sambon ska köpa med sig rhinocort idag så jag hoppas det här två-tre år långa beroendet ska vara över snart. Börjar få problem med ständigt svullna bihålor och det känns ju sådär...

• Shorona
    UCharlotte skrev 2014-02-11 15:33:49 följande:
    Det där lät skoj...åtta år känns som beroende om något.

TS Men är inte Renässans mild, mer som saltvatten.
    Tror man kan använda den hur mycket som helst.
    Tiden går fort ibland....
  • Luella L
    Anonym (beroende) skrev 2014-02-11 15:43:54 följande:
    Nezeril ger mig inget, absolut inget. Det är mentholen som gäller, gärna flera sprut efter varandra så att det svider till rejält och man verkligen kan känna hur näsborrarna öppnas med en knäpp och frisk luft får passera fritt igen.

Skratt! Precis. 2-3 sprut, invänta ngra minuter- välkommen till himmelriket ;) Här hemma köper vi alltid 4-5 åt gången och skulle någon vara slut och det inte finnas så sågas den sista upp med brödkniv, substansen som finns kvar på liten sked och försiktigt hälla i näsan. Herregud! Men vad gör man inte för att kunna andas :)
  • Anonym (beroende)
    UCharlotte skrev 2014-02-11 15:43:04 följande:
    Första natten var tung, jag vaknade också och trodde att jag skulle kvävas. Det sitter nog lite mentalt också. För mig faller det inte naturligt att andas med munnen ens om näsan är täppt. Men sen gick det i ett rasande tempot och redan efter några dagar blev näsan normal. Men som gravid är man ju alltid lite svullen så det är svårt att bli frisk i näsan som när man inte är gravid.

Men visst saknar man upprensningen som starka nässprayer ger. Nu blandar jag lite, är gravid i vecka 15 och näsan är lite lurig. Ju mer jag tänker på andningen ju mer täppt känner jag mig. Jag kan ju uppenbarligen andas hela dagarna utan besvär men när jag lägger mig och fokuserar på näsan, då känns det som om den svullnar igen.
    Ja det är alltid värst när man ska sova. Jag undrar om jag ska ta och köpa den där sprayen och ta insomningstabletter i några dagar. Jag har ett paket med zolpiden? i medicinlådan, har dock aldrig vågat prova. Men dom kanske skulle kunna vara till hjälp nu när jag ska ta tag i det här problemet. Huu jag gruvar mig bara jag tänker på att lägga mig utan mina sprut.
Svar på tråden Missbruk av nässpray