• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Hoppfulla Fia skrev 2014-11-19 17:16:31 följande:

Var på BVC idag och Olle har gått upp till 3700. Vägde 3475 när han föddes å var nere på 3190 å vände. Är sådär larvigt mammastolt över att han går upp i vikt även om det egentligen inte beror på någon medveten prestation av varken honom eller mig, hihi

Bra jobbat!
  • johjen
    Irma01 skrev 2014-11-19 19:01:45 följande:

Själv har jag en pissig dag...

Inte på grund av Victor men på grund av maken, som väljer verkligen den sämsta tiden för sin årliga "jag vet inte vad jag vill bli när jag blir stor" kris.

Uppenbarligen är det svårt att förstå att jag inte är mottaglig för sådana filosofiska diskussioner just nu. Elaka och själviska jag...

Blääää!

Kul att veta att vi ska sitta 6 timmar i bilen i morgon

Förstår dig precis! Vi har liknande diskussioner här hemma om sambon ska lägga ner sitt företag eller ej. Ibland känns det som han vill att jag ska ta beslutet åt honom men det måste han göra själv. Det är jobbigt och tufft att vara egenföretagare i Sverige men man måste se fördelarna också..

Hoppas ni ändå kan få en ok bilresa imorgon och kanske kan ni passa på och prata om Victor och här och nu istället för framtiden?

Kram på dig och trevlig resa?
  • johjen
    Irma01 skrev 2014-11-20 08:30:04 följande:

Hej tjejer!

Tack för era ord, vad skulle man ta sig till utan denna tråd?!

Känns lite bättre efter en god natt sömn, vet inte om Victor var extra "snäll" för att han kände att mamma var trött och ledsen, men han vaknade bara kvart över tolv och sedan kvart över sex. Kanske hade det att göra med vaccinet att han var tröttare än vanligt? Blev så rörd när vi var på BVC, då sköterskan utbrister efter att han har fått sprutan "Han litar verkligen på dig, det är så fint att se", då Victor slutade direkt att gråta när jag kramade honom. Mamma hjärtat behöver inte mycket mer än så 

Nåväl, pratade med maken och sa att jag känner att han försöker lägga ansvar om beslut han måste ta på mig och att jag faktiskt inte ha orken för det just nu. Det verkade gå in, så jag hoppas bilresan går bra. Vi är ju väldigt olika, jag har ingen stor bekräftelse behov men han har det och ibland blir det en hel del missförstånd. Känns nästan som jag är mannen och han kvinnan i relationen ibland just när man tänker på det där med känslor... Eller kanske har jag fått lära mig tidigt att "bita i det sura äpplet" och han är mer "jag gör detta om det är roligt annars låter jag bli". Klart att det blir konflikter ibland!

Men han är en fantastisk människa på många plan och det är väl viktigt att stanna upp och tänka på varför vi valde varandra för så länge sedan.

En sak blir jag dock väldigt förvånad över och det är hur vissa män kan bara totalt glömma bort att vi fortfarande är påverkade av en del hormoner och undra varför man är "så känslig", ha "kortare stubin" osv... ööh??? Hormoner, faktum att man inte har haft en hel natt sömn sedan ett bra tag och vet med sig att det inte kommer att hända på ett bra tag till? Är det så svårt att inse?

Jaja, ibland blir jag oerhört frustrerad men livet utan honom vore alldeles för tråkigt!

Nej, dags att börja dagen, ute med hunden först och sedan packa (självklart skulle jag vänta sista minuten!)

Kram på er tjejer 

Du är så klok Irma! Roligt att det gick så bra på bvc också. Hoppas att ni får en trevlig resa och att ni kan prata om annat som sagt. Hur långa pass kör ni med Victor? Vi.planerar resa med bil i början på nästa år så intressant att veta.

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2014-11-20 17:18:58 följande:

Halleluja!! Lilla Lovisa som senaste dagarna varit gnällig och velat bli buren hela tiden då hon varit vaken har nu legat nöjd i babysittern i 30 minuter!! Den dyra Mamaroon (elektrisk med inbyggt gung) är värd vartenda öre

Hur har ni det idag alla tjejer i tråden??

Ps. Sillavi - såg precis att du inte hade förvärkar utan skrev om förra gången. Amningshjärna

Skönt Villsågärna att Lovisa varit nöjd i vaket tillstånd! Känns som om Adam inte sover eller ammar/äter så gnäller han mest. Inte så ofta han ligger och jollrar direkt. Dock äter han eller försöker äta större delen av tiden när han är vaken så han har väl inte tid att bara vara nöjd. Tyvärr har han fått svamp i munnen och skrov i pannan men hormonprickarna är bättre. Alltid är det något!

Idag var vi på öppna förskolan och min Bvc-sköterska höll föredrag om barnsäkerhet. Efteråt pratade vi lite och hon frågade hur det går med amningen och så och berättade för henne att det fortfarande tar en väldigt lång tid och att Adam sällan är nöjd bara med bröstet även om jag ammar i en timme i sträck. Jag undrar hur jag skulle göra för att få det mer hållbart och jag vill ju verkligen helamma och vi har ju försökt alla knep som finns. Vi kom fram till att vi ska boka in två månaders kontrollwen nästa vecka för att utesluta att det inte är något fysiskt som hindrar honom från att suga mer effektivt. Har redan kollat tungan men kanske finns det något annat som hindrar? Man blir ju lite orolig men bra att allt kollas upp..
  • johjen
    Danisen skrev 2014-11-21 09:20:43 följande:

Ööh fy för vilken em och kväll igår. Höll på att ta mitt pick och pack och dra. Givetvis kan man ju inte göra så när det är ens barn men gud det hade varit skönt .

Hon vaknade direkt när hennes far gick utanför dörren som skulle iväg och hjälpa en kompis. Sen åt hon å vi provade babygymmet och mamaroon, vardera "station" fungerade i ca 5 minuter.

Hon åt flera ggr höll även på att somna flera ggr, men varje gång så blev hon störd av något. Va det inte fisar på tvären så var det mega bajsblöjor, hundarna skällde sen när hon äntligen verkade komma till ro efter ca 3h å verkligen höll på att somna. Jo då kommer hennes fat precis hem med en kompis å då blev hon störd igen. Sambon tog henne och hon somnade direkt. Skönt... i 5 minuter bara dock! Sen va det samma visa igen. Så göll det på några timmar till. Sen packade vi in henne i kläder och babyskyddet och körde en runda. Hon höll på att somna där med. Men blev riktigt hysterisk så vi fick stanna så jag kunde ta upp henne. Fick henne lugn å satte ner henne igen. Varade en liten stund sen fick vi stanna igen. Då var vi nästan hemma. Fick inte henne lugn så vi rullade faktiskt sakta hem när jag hade henne i famnen.

Kom hem å allt var kaos igen. Bytte blöja pyjamas 0 allt sen fick jag mata henne igen (åt nästan 1 gång i timmen de timmarna när hon var vaken, åt iaf 5-6 gånger, tappade räkningen i all röra). Tjejen somnade 00.50 med bröstet i munnen, phu...!! Äntligen. Så galet övertrött var hon ju. Sen har hon sovit till 5.10 åt och sen var hon så himla trött och somnade själv i nestet utan problem. Vaknade sen 8.40 och har ätit nu och håller på att somna i mitt knä igen . Hon har ju några timmar att ta igen sedan gårdagen. Så får se om hon somnar snart.

Jasså Villsågärna38 har du köpt en mamaroon hihi köpte ni en ny eller du hittade en begagnad?

Kram

Fy sjutton vad jobbigt det låter men kan inte annat än känna igen mig till viss del. Hur verkar det idag?

Här tar Adam varken napp eller flaska idag så ligger konstant vid bröstet känns det som..

Kram
  • johjen

Adams skrov i pannan, ögonbrynen, har blivit värre! Någon som vet om man kan göra mer än pilla bort det och smörja med olja? Något annat man kan göra eller bör tänka på?

• johjen

Tack för tipsen Villsågärna och Danisen. Ska ringa BVC på måndag. Ser lite bättre ut nu men hört att det kan ta ett tag innan det försvinner.

• johjen
    villsågärna38 skrev 2014-11-24 13:52:20 följande:

Hej vänner!

Lite fullt upp här idag! Hemma med sjuk 2,5 åring idag (öroninflammation och feber) och lilla Lovisa. Har fullt upo så det räcker men just nu lite paus då båda somnat på mig i soffan, ha, ha Söta när de sover

Stora kramar till er alla och extra till Moolie!! Håller med alla föregående talare, de är inte värda dig!! Kram igen!

Hej vännen!

Oj då det låter tufft!! Hur har resten av kvällen varit? Stackars storasyster! Lovisa håller sig frisk?

Stor kram
  • johjen
    Moolie skrev 2014-11-24 20:10:54 följande:

Ja, vi som genomgår IVF har ännu mer press än "vanliga" människor som försöker bli gravida... Känner jag rent spontant... Pressen gör att JAG mår dåligt i alla fall... Och känslorna som suttit kvar sedan i mars är något som jag aldrig känt innan... Svårt att beskriva...

Hur mår ni andra egentligen...? Känner att mitt mående tar över hela tråden just nu... Har ni andra samma problem som mig? Hur känner ni över att lägga IVF-karusellen bakom er?

Moolie - jag hade också svårt att glädjas över min graviditet och var orolig mest hela tiden och kände ibland att det inte var ok hos vänner som också kämpade med att bli med barn, lite som "nu är du gravid så då ska du vara lycklig och inte klaga". Saken är ju tyvärr så att oron inte går över när man blivit gravid och förstår att det måste kännas väldigt jobbigt att uteslutas av en grupp som ska kunna stötta varandra i vått och tort. Därför är denna tråden så bra! Vi är ju några som fått barn och några som är gravida och vi stöttar varandra var än man befinner sig. Denna tråd har hjälpt mig många gånger då mitt mående varit lite upp och ner sedan min son föddes och även innan när man varit orolig och mått dåligt.  Att kämpa för att bli gravid är ju inget man vill att någon ska behöva gå igenom och det har förändrat än på något sätt, att inte ta något förgivet. Nu kämpade vi inte så länge innan vi drog igång med IVF pga ålder men ändå har alltid trott att jag skulle vara som en frögurka när vi väl drog igång..
    Kram till dig som kämpar på!
  • johjen

Hej alla fina, hur har ni det?

Irma - så kul att resan gick bra och var lyckad! Vart går nästa tripp?

Här är läget ganska bra, vågar knappt skriva det för då kanske allt blir knas igen! Adam äter mer och mer bröstmjölk och vi är nere på ca 150 ml ersättning per dag som stöd vilket känns fantastiskt! Senaste dagarna har han verkat mer nöjd och harmonisk, ligger just nu i pappas famn och är lite kvällsmissnöjd dock och kunnat gå några timmar mellan amningarna och det har inte behövt ta 60-90 min innan han var nöjd. Så allt slit kanske gett resultat!

Imorgon ska vi på första läkarbesöket, 2 mån kollen som görs när de är 6-8 veckor gamla. Ska bli spännande!

Hinner inte skriva mer nu, ska hoppa in i duschen.

Hoppas ni alla får en bra natt, gravid som mammor!

Kram

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015