• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Jenkis och Danisen! Har inga direkta råd att ge er förutom att säga att jag sitter i samma båt.. Det går verkligen upp och ner och kan vända på en timme. Man tror man har läget under kontroll för att en stund senare inte ha det. Man försöker med olika råd från bvc, vänner och här men ändå skriker det lilla livet. Kroppen och psyket hinner inte med och det blir krockar i relationen och ibland svårt att nå fram till sin partner som ska vara ens stöttepelare i detta. Jag var så uppgiven igår att jag sa till sambon att jag inte vet om jag klarar av detta och det klarade han inte av att höra och kunde inte stötta mig där på ett bra sätt. Då känns det ännu mera hopplöst och eftersom vi haft en ganska tuff start känner jag att jag har svårt att glädjas över att vi äntligen är förälder och att vi längtar efter detta.

Hoppas ni får en ok dag!

Kram

• johjen

Å lilla Lovisa! Hoppas det blir bättre snart Villsågärna! Har sagt det förut och säger det igen, upplever dig som stark, positivt och alltid med ett gott råd i bakfickan! Ibland glömmer jag att du också precis fått barn och dessutom har ytterligare en liten tjej där hemma. Jag ska bli som dig när jag blir stor.

Igår testade jag något nytt. Eller ja jag testade ingenting egentligen utan lät Adam vara nära mig i stort sätt hela dagen, ammade när han ville, erbjöd ersättning emellanåt och så nöjd han var då! Lite skrikig på kvällen i ca 15 min och ville inte alls sova när vi la oss kl 22 men annars gick det bättre än på länge igår. Men så hade jag besök igår dom fixade mat, fika mm så jag bara kunde sitta i soffan och ägna mig åt Adam. Får se hur dagen blir!

Kram till er alla som kämpar!

• johjen
    Lillebrorsfaster skrev 2014-11-07 09:54:45 följande:

Vår lilla tjej är här! Kom imorse efter utdragen förlossning och akut kejsarsnitt! Hon är sötare än sötast! â¤ï¸

Stort grattis! Hoppas ni mår bra! Kram
  • johjen

Grattis Victor två månader och Lovisa snart 1 månad! @):-

Adam blir 1 månad på söndag, lägligt nog på fars dag! Har fixat kort och en liten present till sambon på hans första fars dag.

• johjen

Lisodan! Tack för att du delade med dig! Fällde en tår här när jag läste om ditt år och kan bara konstatera att det varit för jävligt. Håller alla tummar för dig att nästa försök ska lyckas och gå hela vägen.

Själv var vi ofrivilligt barnlösa i 2 år innan vi gjorde ivf privat samtidigt som min sambos styvfar blev sjuk och gick bort efter 5 månader, då jag precis hade blivit gravid. Så ett omtumlande år här med där liv och död möts och man får kämpa vidare.

Stor kram till dig!

• johjen
    Bell13 skrev 2014-11-08 08:24:03 följande:

Hon är helt barnlös. I juni sa hennes läkare att hon rekommenderar äggdonation då hennes äggkvalitet inte ser så bra ut.

De köpte ett trepack och vill ändå prova tre behandlingar till.

De har försökt i 2,5 år nu. Jag förstår verkligen deras situation att det är ett stressat och pressat läge och onekligen verkar det som det är fel på mig som inte verkar kunna acceptera eller förstå henne. Känner mig som världens mest egoistiska person just nu :(

Kram

Hej Bell!

Det är inget fel på dig, du reagerar ju utifrån din situation och vill att din väninna ska glädjas med dig. Men kanske kan hon inte det just nu men ge henne lite tid. En av mina bästa vänner blev gravid av ett oskyddat samlag när vi hade försökt i 2 år vilket var fruktansvärt knäckande för mig. Dock var jag genuint glad för min väninna då hon också är äldre och hennes chans att få barn men det blev liksom en spik i kistan för min egen barnlöshet. Sen blev jag gravid 5 månader efter henne och glad att jag ändå orkat ha kontakt då vi nu båda har pojkar födda under året. Jag har också en väninna som fortfarande kämpar med att bli gravid och gjort det ett tag med flera ivfer bakom sig. Jag önskar av hela mitt hjärta att det ska gå vägen för henne och de blir gravida
  • johjen
    Bell13 skrev 2014-11-08 08:24:03 följande:

Hon är helt barnlös. I juni sa hennes läkare att hon rekommenderar äggdonation då hennes äggkvalitet inte ser så bra ut.

De köpte ett trepack och vill ändå prova tre behandlingar till.

De har försökt i 2,5 år nu. Jag förstår verkligen deras situation att det är ett stressat och pressat läge och onekligen verkar det som det är fel på mig som inte verkar kunna acceptera eller förstå henne. Känner mig som världens mest egoistiska person just nu :(

Kram

Hej Bell!

Det är inget fel på dig, du reagerar ju utifrån din situation och vill att din väninna ska glädjas med dig. Men kanske kan hon inte det just nu men ge henne lite tid. En av mina bästa vänner blev gravid av ett oskyddat samlag när vi hade försökt i 2 år vilket var fruktansvärt knäckande för mig. Dock var jag genuint glad för min väninna då hon också är äldre och hennes chans att få barn men det blev liksom en spik i kistan för min egen barnlöshet. Sen blev jag gravid 5 månader efter henne och glad att jag ändå orkat ha kontakt då vi nu båda har pojkar födda under året. Jag har också en väninna som fortfarande kämpar med att bli gravid och gjort det ett tag med flera ivfer bakom sig. Jag önskar av hela mitt hjärta att det ska gå vägen för henne och de blir gravida
  • johjen

Oj fick inte med hela inlägget! Fortsätter här!

men samtidigt som de har kämpat så har vi lyckats bli gravida och nu har vår bebis kommit och svårt att riktigt glädjas över det inför min väninna som inte lyckas än. Har inte riktigt vågat prata med henne om hur jobbigt det varit första tiden med amningen mm och allt blir ju inte automatiskt fantastiskt för att man får barn!

Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg men att vi alla utgår från vår egen situation och att det ibland kan vara svårt att förstå hur andra reagerar. Som sagt ge din väninna lite tid så kanske ni kan glädjas ihop om ett tag.

Kram

• johjen

Underbart med promenad Danisen!

Låter som en mysig dag Villsågärna.

Jenkis och Irma - Adam är redan 56 cm, var 53 när han föddes och det jag hade i stl 50 är nu för litet. Imorgon är han redan en månad!

Nu sover sambon, hunden och Adam och jag ska också passa på att blunda lite. Var så trött ikväll så sov mellan 19-21 men det ska nog inte vara så svårt att somna nu igen. Ligger ju en del minus på sömnkontot! Adam ligger dessutom i sin egen säng så kan sträcka ut mig riktigt i sängen. Få se hur länge han sover där..

Önskar er alla en god natt!

Kram

• johjen

Sillavi - lycka till idag! Håller alla tummar och tår!

Villsågärna - låter tufft med förkyld Lovisa och så gårdagen var jobbig. Hoppas hon mår bättre idag och att du får lite vila på dagen. Adam träffade sina kusiner för första gången igår som är 2 och 6 år och båda ville klappa och pussa Adam. Hoppas de inte hade någon dagissmitta med sig! Deras föräldrar såg till att de hade tvättat händerna innan i alla fall så hoppas det räcker.

Jenkis, härligt med tid för shopping! Har ju också en del ärvda pjamaser med fötter, synd att det inte verkar finnas nya sådana. Skönt att komma ut lite i alla fall!

Irma - tack för din omtanke! Går lite upp och ner men förhoppningsvis blir det bättre och bättre. Försöker följa Adams rytm och mata honom när han behöver och inte stirra mig blind på klockan vilket har gjort att han har blivit mer nöjd. Dock äter han länge varje gång och vi kompletterar fortfarande med ersättning annars hade Adam sugit 1-2 h varje gång och ändå inte varit nöjd. Låter mysigt med en tripp till Tyskland, kanske hinns det med lite julshopping? Angående sovandet, verkar gå väldigt mycket upp och ner. Adam verkar har fått in en rutin att han är vaken minst 2-3 timmar mellan kl 21 och 24 och/eller 03-07 varje natt. Jag matar honom och han är nöjd men sen kan han inte riktigt komma till ro och somna om. Om jag Liggammar honom kan han suga i över en timme och sen vara nöjd men ligga och titta och greja en timme till innan han kommer till ro. Någon som har något tips att få honom till ro på natten/kvällen?

Kram

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015