• Hoppfulla Fia

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Känner mig inte gravid å tanken på att det ska gå snett finns där, men jag tänker inte göra något åt det, inga fler test å inge ultraljud. Det kommer små, små symptom som lite illamående, värmekännsla i magen å lite ont i brösten, men 75% av tiden ingenting. Trött är jag men det kan lika gärna vara all känslomässig å psykisk press. Våren är tillbaks å jag ska på lakritsfestival! Så idag är ju en himla bra dag. Kram på er allihopa.

• Hoppfulla Fia
    Moolie skrev 2014-03-22 13:37:41 följande:
    Bada varmt eller kallt spelade ingen roll i badkaret hemma. Men med blödningarna ökar jag risken för missfall om jag badar i en simhall i och med alla bakterier. Tur jag hoppat all simning de senaste två veckorna...

Varma bad är så vitt jag vet inte bra. Kroppen kan inte reglera temperaturen när man badar på samma sätt som när man bastar eller tränar, alltså genom svettning. Läste i en läkartidning för några veckor sedan, som hänvisade till olika studier. Finns på nätet om du vill googla. Så jag skulle ta det lite lugnt.
  • Hoppfulla Fia
    MissHelena skrev 2014-03-24 17:22:47 följande:
    Hur länge fortsatte ni som gjort IVF med progesteron? Har testdag idag 4+6 och nu tar de (lutinus) slut. Har läst att många får fortsätta med dem och känner mig osäker och orolig att jag nu ska sluta =( Fick inte tag på kliniken idag då jag kunde inte fråga om de kunde skriva ut mer. Har kvar från i höstas men de är 400mg i EN tablett och de jag tagit denna gång har bara varit på 100mg. Vad skulle ni ha gjort, litat på att de vet bäst och sluta dem nu. Eller ta en 400mg ikväll och kollat med dem imorgon?

jag tog proggisar fram till dagen innan testdag. Tror det var 15 dagar.
  • Hoppfulla Fia
    Mandelmumsa skrev 2014-03-28 16:57:04 följande:
    Hej alla! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag har efter en lång historia med IVF-försök äntligen fått se ett hjärta slå för första gången igår i v. 6+6. Dock fanns det ett observandum. Embryot var väldigt litet. Det var 4 mm fast det borde varit 1 cm, vilket betydde att det storleksmässigt verkade vara en vecka yngre än det är. Är det någon som har fakta, egna erfarenheter eller har hört talas om eller läst om något sådant och kan berätta hur det gick i de fallen? Berätta gärna även om det inte slutade väl. Barnmorskan ville inte ge några som helst hintar om vartåt det oftast bär när det ser ut såhär, och väntan och ovissheten är ju så jobbig i denna process. Vi fick en ny tid 7/4 för att se hur det har utvecklats. Tacksam för allt ni kan dela med er av!

hej, välkommen hit och stort grattis till det lilla hjärtat. Jag har ingen egen erfarenhet men har läst å hört att det kan vara svårt att storleksbestämma eftersom de kan ligga lilte olika. Jag gjorde ul i vecka 7+3 och då var den lilla knappt 1cm och fick höra att det var fullt normal och jag litar på det. Försök å njuta och vila i att ni snart får se den igen å då får vet att allt är bra. Lycka till!!
  • Hoppfulla Fia
    glader skrev 2014-03-28 18:28:09 följande:
    Inga mer flytningar eller blödningar idag! Fivk dock tid på gyn för UL på måndag för säkerhets skull...

Mår illa som en gris så antar att det är ett gott tecken Tycker dock det är extremt jobbigt... Har ni som lider av illamående några tips?? Jag har provat Calma, Postafen, äta ofta och lite, ingefära, sura saker...

stackare.. Har inga tips tyvärr, förutom det du å andra redan nämt, men jag kan skicka lite sympati. Själv är jag skonad och har bara haft illamående ett par dagar nu å då. Kram å hoppas det blir bättre snart!
  • Hoppfulla Fia
    johjen skrev 2014-03-30 07:34:54 följande:
    Har lagt på mig ca 5 kg sedan vi började med behandlingen i början på januari. Kan inte säga att jag har ngn bebismage, mer bara valkar på magen. Kan knappt ha några kläder framför allt byxor och köpte mina första mammabyxor för någon vecka sedan.

Denna helgen har jag inte kännt av alls att jag är gravid, knappt varit tröttare än normalt. Haft lite annat och tänka på men inte behövt äta varannan timma och inte känt ngn tyngd i magen.. Torsdag är det kub, då får vi förhoppningsvis se bebisen där inne!

Klart ni får se eran lilla bebis!!! Jag har gått upp ca 2 kg. Har får mer fläsk runt magen, hade redan en del och är svullen i tarmarna. Kan heller inte ha mina byxor. Allt som sitteråt gör ont tycker jag. Har mått illa sedan i tisdag. Har det bäst direkt på morgonen då jag mår toppen. Efter jag ätit frukost, som jag måste göra direkt eftersom jag är helt svulten, så mår jag illa efter 30 min. Sen fortsätter det så hela dagen: Äta, må illa efter 30 min, äta, må illa... Jag tror inte att jag är en sån som kommer säga att jag älskar kännslan av att vara gravid, men jag är himla lycklig över att jag är det!!!

Varma vårkramar till er allihopa!
  • Hoppfulla Fia
    Mandelmumsa skrev 2014-03-30 13:37:33 följande:
    Pluttemor, tack för ditt svar, jag såg det nu :) Det låter ju väldigt trösterikt allt det du berättar, ska läsa upp det för sambon också. Vi har känt oss mer positiva senaste dagarna, tror mest det var läkaren vi träffade som inte var så vettig!

Ang mage, vilken vecka är du i? Jag hade redan innan jag blev gravid ganska mycket bukfett just. Jag ser i övrigt ganska smal ut men allt sätter sig på magen på mig när jag går upp i vikt. Och jag hade fått för mig att pga det så kommer det ju synas fortare än på andra att magen börjar puta. Inte som du säger ta längre tid, tyvärr :)

Förresten är jag väldigt förvirrad nu gällande veckor. Har räknat massor av gånger och får det alltid till att jag gick in i v 8 i fredags och gravidverktyg på nätet säger likadant, dock säger de på kliniken att jag gick in i v 7 då. Jag gjorde plock 21/2 och insättning 24/2, vad säger ni?

Vecka 7+2 alltså har du precis påbörjat din 8 gravidvecka och bäbisen är 5 veckor och 2 dagar gammal
  • Hoppfulla Fia

Åhh va härligt Villsågärna38!

Stort grattis å välkommen hit Lelle75!

Mandelmums och Tusa: på mitt ultraljud så de att risken för missfall sjunker till under 5% när man sett hjärtaktivitet.

• Hoppfulla Fia

Johjen grattis till de fina resultatet och att bebisen växer å mår bra. Tycker synd om dig dock så ligger å har ont. Hoppas du kryar på dig snart å att det inte är något allvarligt.

Har haft det slitigt på jobbet under nästan hela graviditeten då min närmsta kollega varit sjukskriven för utbrändhet. Jag ligger hela tiden efter och gör inte ett bra jobb. Orkar mindre och blir så stressad att jag ibland bara låser dörren å sätter mig å tjuter en stund för att jag känner mig så jävla otillräcklig. Har tänkt på sjukskrivning men det känns som att om jag försvinner så måste kliniken stänga för vi får inte tag på några vikarier med så kort varsel, å det kan jag inte ta på mitt samvete.

Har legat och tyckt synd om mig själv på soffan och då började magen värka på så där skönt å varmt växtvärkigt sätt å då blev allt genast mycket bättre. Vi är två som ligger här tillsammans på soffan å det är faktiskt inte så synd om mig, för jag har en liten bäbis i magen!!! Och om mindre än 5 mån så kan jag få havandeskapspenning å slippa gå till jobbet på över 1 år, Hurra!!!

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015