• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2014-04-03 13:27:40 följande:
    Hej,
    Allt gick jättebra på kuben idag. Bebisen var livlig, vinkade, sög på tummen och svalde fostervatten. Nackspalten var 1,9 och sammanlagt fick jag 1 på 20 000 för downs syndrom och de andra kromosomdefekterna! Trodde inte en 38 åring kunde få ett sådant högt resultat! Så glad!!
    Dock har jag haft andra magsmärtor sedan i natt och trodde först det berodde på att jag var nervös. Blev bara värre och värre och efter kub fick vi gå ner till akuten där kirurg och gynekolog undersökte mig. Inget som har med bebis att göra men fortfarande så ont så jag blev inlagd för observation. Så en underbar dag på ett sett men här ligger jag nu med dropp i armen och stundtals smärtor så jag skriker.. Jättekonstigt får typ smärtorna i skov och när jag ligger på sidan är det uthärdligt. Viktigast att bebis mår bra och det verkade den göra!
    Thesse86 skrev 2014-04-03 14:46:35 följande:
    Då har vi äntligen fått se vårt lilla mirakel :) Hela 17,3mm med ett perfekt tickande hjärta! Känns så otroligt skönt att veta att allt är ok, tänk att det kan kännas så underbart att leva :D
    Stora grattis till er och Villsågärna!

Kul att det går så bra i tråden. Jag hoppas verkligen jag får ett fint RUL! Nervöst!

• Jenkis

Som motvikt till jobbiga arbetsgivare och tankar på missfall/missbildningar o.s.v. har jag precis skickat iväg en beställning på lite mammakläder på ASOS. Nu får det vara nog med grubblerier!

Det blev två bastoppar med kort ärm, en lite snyggare topp och två mammaklänningar. En V-ringad blommig (midsommar kanske?) utan ärm och en kortärmad enfärgad turkos-blå. Inget ser ut som tält Låg dock mellan två storlekar, men tog den mindre ändå. Roligare om de passar när man är snygggravid än fetgravid på slutet Jag får väl köpa lite till senare till dess. Kanske tältmodellen då

Brukar inte beställa varor från utlandet annars, men jag tyckte ASOS hade klart helt bäst utbud och jag har hört bra om dem, så jag hoppas det funkar.

• Jenkis
    Danisen skrev 2014-04-03 11:00:00 följande:

Jag har inte heller gjort ÄD. Idag har jag fåt konstaterat att det är foglossning jag har (själv trott det hela tiden). Provade ut bälte hos sjukgymnasten, gud så skönt det var att ha på sig . Längtar tills jag får hem mitt. Fler som har problem med det? Alla i omgivningen säger: va, redan?! Du är ju inte stor än haha. Japp redan svarar jag då. Tror inte alla vet vad det är egentligen.
    Såhär skrev jag för sådär tre veckor sedan:

Stödbälte vid foglossning:

Det finns två märken som verkar helt lika och som dominerar marknaden. Gula Rehab och Nordicare (Cariwell tillverkar). Båda säljs på olika websidor där det finns mammagrejor/bebisgrejor. Ovanstående typ rekommenderas av BM. Sen finns det enklare band, stödgördlar och stödtrosor/linnen. De verkar mer hjälpa till att hålla upp tyngden från magen. Typ mag-BH 

På denna sida finns instruktion hur man använder de fogbälten som BM rekommenderar. Dessa används utanpå kläderna. Inte snyggt såklart, men effektivt.

www.lillamirakel.se/product.html/mamma-fix---...

På sidan nedan kan man köpa sitt bälte direkt från Gula Rehab. De är billigast där, men tar ut frakt på 75 kr. Trots det blev det något billigare att köpa av dem direkt. Men vill man  även beställa annat samtidigt, så kan ju mammasidorna vara av intresse. Tror det skilde en tjuga bara inkl. frakt.

www.gulare.com/privat/index.php/s-home/stodba...

Tänk på att det är svårt att sitta med banden på sig. Böja sig ner till golvet är inte en hit heller. Används med fördel när man står och går.
  • Jenkis
    Lyckostjärna skrev 2014-04-03 20:04:13 följande:
    Grattis thesse86 till fint vul! Det glädjer mig att höra!! Tycker ni ALLA är så underbara här!! Ni förgyller min dag varje dag!!! Kram till er
    Ja, vad fasen skulle man göra om man inte kunde gnälla av sig här Det är ju ingen annan som förstår...
    Hoppfulla Fia skrev 2014-04-03 18:58:04 följande:
    Johjen grattis till de fina resultatet och att bebisen växer å mår bra. Tycker synd om dig dock så ligger å har ont. Hoppas du kryar på dig snart å att det inte är något allvarligt.

Har haft det slitigt på jobbet under nästan hela graviditeten då min närmsta kollega varit sjukskriven för utbrändhet. Jag ligger hela tiden efter och gör inte ett bra jobb. Orkar mindre och blir så stressad att jag ibland bara låser dörren å sätter mig å tjuter en stund för att jag känner mig så jävla otillräcklig. Har tänkt på sjukskrivning men det känns som att om jag försvinner så måste kliniken stänga för vi får inte tag på några vikarier med så kort varsel, å det kan jag inte ta på mitt samvete.

Har legat och tyckt synd om mig själv på soffan och då började magen värka på så där skönt å varmt växtvärkigt sätt å då blev allt genast mycket bättre. Vi är två som ligger här tillsammans på soffan å det är faktiskt inte så synd om mig, för jag har en liten bäbis i magen!!! Och om mindre än 5 mån så kan jag få havandeskapspenning å slippa gå till jobbet på över 1 år, Hurra!!!
    Tråkigt att vi är fler som har det tufft! Vi får väl peppa varann då. Idag har jag gråtit rätt mycket, men det är för att jag är ledig och har grävt lite i känslorna för min förra grav. Lyssnar på sentimental musik och gråter Men jag är inte deprimerad utan det är mer skönt så att säga.

Tror jag behöver mycket tid att komma till ro och sortera mina tankar. Både det som händer nu och det som har hänt. Gråter floder när jag läser mina mail till familjen där vi tog beslutet och mailet efter förlossningen. Tror ingen skulle vara oberörd av den läsningen. Tycker nästan synd om mig själv

• Jenkis
    Lyckostjärna skrev 2014-04-03 20:54:43 följande:
    Sov gott jenkins och lillebrorsfaster vi kanske hörs inatt!! Kram igen
    Jag brukar kunna sova, men vem vet

Skall köra lite yoga nu.
  • Jenkis
    Hoppfulla Fia skrev 2014-04-03 21:53:48 följande:
    Jenkis, fasen va hurtig du är då som yogar kl nio på kvällen Själv ligger jag som en död sill efter jobbet och tills dess att det är dags att gå dit igen. Å ja, vi får verkligen peppa varandra så vi orkar å inte glömmer bort vad som verkligen är viktigt just nu. Kram och go'natt till er allihopa. Är glad att jag hitta till tråden för 8veckor sen

Jag var ju ledig igår. Då kan man orka ibland... Har som mål varje dag eftersom jag kör ett enkelt program på 15 min ca. Men det var en vecka sen sist... Har alla fall börjar cykla till jobbet. Tredje dagen idag. Det blir 9 km varje dag, så det är skönt att slippa tänka på mer motion.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-04-06 08:25:53 följande:
    Nu har jag läst igenom tråden lite noggrannare, känner mig mycket bättre idag!

Tänker på er alla som sliter med era jobb (känner igen mig där även om jag har ett annat typ av jobb men det är jobbigt att ha press/stress på sig när man är gravid!) och på er som har haft missfall, utomkveds mm.. Herregud vad en del får kämpa mer än andra för att få bli förälder!! Så vet man andra som blir gravida på bara ett samlag och som aldrig har haft ett enda problem under sin graviditet..

Stor kram till er alla som är modiga, duktiga och starka - ni är fantastiska!
    Lycka till med mammakläderna! Vilken sida har du spanat in?

Jag mår också bättre nu när jag är på väg in i v. 13. Piggare och typ inte illamående alls.

Enda fysiska grejen jag har just nu är något skit på ena halsmandeln som jag inte når att peta bort. Kallas typ för tonsillsten. Har varit väldigt slemmig i två veckor i halsen, men inte känt mig sjuk. Igår kväll kände jag hur det skavde på ena sidan i halsen när jag gjorde vissa rörelser med tungan. Mycket riktigt, en vit stor grej i halsmandeln. Så nu får jag stå ut och skölja/gurgla ofta med saltvatten.
  • Jenkis

Någon som har eller haft slemmiga gulaktiga flytningar?

I kväll tar jag sista Lutinus Glad och har under veckan trappat ned dem från 3 till 2 till 1 om dagen. Detta gör ju att jag får se mer av mina naturliga flytningar nu. Idag har jag haft en luktlös slemmig lite gulaktig flytning. Är det normalt? har Googlat men hittar mest om infektioner, gröna flytningar och illaluktande. Inget som jag har.

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-04-06 21:38:34 följande:
    Usch, fått diarre Mår inte illa och inte kräkts så hoppas att det inte är magsjuka men iaf obehagligt då man är gravid. Bara vågat dricka vatten nu ikväll men behåller det iaf och inte varit på toa på ett par tim. Har inte ätit något som kan innehålla Listeria iaf som tur är och ingen mer i familjen som är dålig (och vi har ätit samma mat igår och idag). Kanske kan vara pga jag börjat äta vanlig mat igen i veckan? Mer fett och kött? Eller kanske pga jag trappar ut mitt cortison? Vad tror ni? Behöver lite pepp Men har gullig make som pysslar om mig iaf som tur är!!

Välkommen i klubben... Det går säkert över när magen vant sig vid vanlig mat. Jag har ju haft samma problem minst en månad nu och det verkar inte ge sig, så hormoner i mitt fall tror jag. Hoppas ditt går över!
  • Jenkis
    Linblå skrev 2014-04-07 07:55:06 följande:
    Jag är så trött på att vänta och inte ha en aning om hur det går på insidan. Det är ju huuuur långt kvar som helst till nästa ultraljud. Jag vill ju veta om båda knoddarna är kvar och mår bra!! NU! Det är ju helt fantastiskt hur långsamt tiden går. Och snart måste jag berätta för chefen. Nya uppdrag är kanske inte helt smart att bli satt på när man inte vet när/om man kommer bli sjukskriven. I går skulle jag byta till sommardäck på bilen och blev riktigt besviken på mig själv när jag upptäckte att jag hade en skruv i ett av bakdäcken som jag hade "glömt" att åtgärda i höstas. Så nu har jag två sommardäck fram och två vinterdäck bak. Förbannat! 

Typiskt med skruven. Står du inte ut får du väl skylla på något så du kan få ett UL. Sex veckor kvar till RUL för mig och det är extra nervöst. Sambon och jag har inte riktigt samma uppfattning om downs t.ex. så det kan bli livat här om de hittar markörer för det...
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015