• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

johjen skrev 2014-03-22 10:50:31 följande:
    Ska bege mig ner till Göteborg och luncha med en kompis och passa på och se om jag hittar några mammakläder. Har redan gått upp 4 kg och kan bara ha en bråkdel av mina kläder så måste köpa lite nytt. Någon som har tips? Var på HM förra veckan och köpte ett par mammajeans och linne men tänkte ny köpa några snygga koftor och tunikor typ. Behöver inte vara mammakläder men något man. kan ha på sig på ett kontorsjobb.

Mina symptom har varit helt borta i några dagar men slog till igår kväll när vi blev bjudna på pulled pork hos pappa. Mådde illa av bara lukten och kunde absolut inte äta det utan fick vara i ett annat rum. Illamåendet höll i sig hela kvällen så än verkar det inte gått över..

Hoppas ni alla får en fin dag! Kram
    Hade jag bott i Göteborg hade jag säkert kunnat tipsa om butiker. Tyvärr är det ju bara HM som har mammakläder om man inte bor i Stockholm, Malmö eller Göteborg gissar jag? Tänkte ta en tur till huvudstan efter RUL för att kolla mammakläder då.

Nätet har ju massor. Fast byxor kan ju vara svårt att köpa via nätet. Lättare med tröjor, tunikor o.s.v.

Asos och Bonprix tycker jag har bäst utbud. Men även Ellos och LaRedoute har en del. Proud kanske har bäst kvalitet, vad vet jag?

http://www.bonprix.se/kategori/dam-dammode-a-o-mammamode/

http://www.asos.com/women/maternity/cat/pgecategory.aspx?cid=5813&via=top#state=Rf-300%3D1880%2C1944&parentID=-1&pge=2&pgeSize=204&sort=-1

http://www.stellaris.se/index.php/gravidklaeder-mammaklaeder-c-28?osCsid=34887cade52cfe21ef772dd61e43fbdd

http://www.proud.se/index.asp?contentpage=products&kategoriid=21

http://www.lovelymama.se/mama-toppar/

• Jenkis
    Pluttemor skrev 2014-03-23 10:03:45 följande:
    Hej alla. Igår kväll började få riktigt ont i ryggen efter att jag vridit mig fel. Värken sitter mitt i ryggen på vänster sida och värken kan liknas med den typ av strålning som man har när man har nackspärr. Det blev en miljon gånger värre kl 2 på natten då jag nös och ryggen spände sig ännu mer! Visste inte var jag skulle ta vägen så ont som jag hade och fortfarande har. Var uppe från 2-5 för jag hittade ingen position som jag kunde ligga på utan att ha ont!

Jag hade problem med ryggen strax innan min isättning och då hade jag en inflammation i ryggen och i nacken! Jag vet inte vad jag ska ta mig till!?

Jag sitter spänd hela tiden och kan knappt röra mig. Kan det vara farligt för fostret att jag har så ont? vet inte vad jag ska ta mig till. Värken ger sig verkligen inte allts utan finns där hela tiden!
    Vissa naprapater och kiropraktorer tar emot. De flesta inte. Finns inget generellt "förbud" om jag tolkat min kompis, kompis rätt. Men som seriös utövare tar man ofta det säkra före det osäkra och låter bli, eftersom det finns en risk för att någon som får missfall (som inte beror på behandlingen) gärna sprider skit, så man tappar kunder.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-03-23 07:13:30 följande:
    Moolie - prata med din barnmorska! De flesta mvc rek ju vattengympa för gravida i varmvattenbassäng men vet inte hur det är när man blöder. Att bads som gravid utan blödning är ju dock inget konstigt även om man inte ska lägga dig i ett kokhett badkar. Kram
    Jag kör vattengympa i 32-gradig bassäng. Kan inte gå på mammapasset, då det ligger kl 16 på vardagar... Men vattentemperaturen är den samma oavsett pass. Man får inte gå om man har blödningar p.g.a. infektionsrisken. Peppar, peppar har jag aldrig blödigt en söndag som är min träningsdag, så jag har kunnat träna varje vecka, fast jag haft blödningar.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-03-22 20:07:03 följande:

Tack snälla du! Trots att jag bott i Gbg i större delen av mitt liv tills för två år sedan har jag ingen aning om vad man köper mammakläder förutom HM. Eftersom min graviditet ej är officiellt på jobbet än vill jag inte köpa kläder som framhäver magen. Dock har jag fläskat på mig sedan vi började med ivf i början av januari och letade efter några passande toppar men hittade ingenting.. Ska kolla in länkarna du nämner ovan. Något måste jag väl hitta där!
    Ok, jag förstår. Det är bylsiga kläder som gäller för dig då Förhoppningsvis är du inte så benig upptill som modellerna på den nedersta länken.

http://www.laredoute.se/redoute-creation/blus/438280?N=1z141xaZ68pZ1z141vuZ1z141vt&Ns=RankValue2|1&Nao=7

http://www.laredoute.se/soft-grey/blus-med-rosett/419456?N=1z141xaZ68pZ1z141vuZ1z141vt&Ns=Popularity|1&rcnt=100&Nao=47

http://www.laredoute.se/redoute-creation/tunika-med-drapering/285923?N=1z141xaZ69h&rcnt=100&Ns=RankValue2|1&Nao=5
  • Jenkis
    Moolie skrev 2014-03-23 16:01:47 följande:

Jo, jag fick ett fullskaligt missfall... Ursäkta detaljerna nu... Men det kom ut en beige klump på 15*3 cm ungefär... Gjorde så ont att jag skrek! Jag var nära att ringa ambulansen ska jag säga! Nu vill jag bara upp och kolla så allt är ute...
    Men lilla vän!

Vad oerhört tråkigt! Synd att det visade "rätt" på vul:et... Jag som hade hoppats på att du skulle komma med goda nyheter snart. Tag hand om dig!
  • Jenkis
    glader skrev 2014-03-23 11:10:13 följande:

Hej på er!

Jisses vad ni skriver och håller igång Får läsa ikapp tror jag...
    Jag ligger ju lite efter er och går in i vecka 7 imorgon, första ultraljudet 7 april. Känner mig extremt gravid, totalt utmattad, somnar absolut senast kl 21, mår kymigt, har växtvärk och ömma bröst. Men det är ju tidigt än...

Ville iaf säga att Lindex har en ny kollektion mammakläder som är rätt okej faktiskt

Då skall jag kolla in Lindex.
  • Jenkis
    Pluttemor skrev 2014-03-23 10:48:44 följande:
    Jag har gått hos läkare och även naprapat innan graviditeten men det går inte att göra något nu när jag e gravid. För jag kommer ihåg att att naprapaten la in alla mina behandlingar innan ET för han sa att man inte vågar göra något när man e gravid sen. Och läkarna kunde inte göra mycket då heller när jag hade inflammationen i och med att dom inte kunde sätta in något antiinflammatoriskt då jag "ruvade" och dagarna innan ET. det är väl att stå ut med smärtan! Vill liksom bara veta att det inte e farligt för mini
    Nej, inte farligt för mini, men jobbigt för dig Rynkar på näsan
  • Jenkis
    tusa skrev 2014-03-23 14:18:32 följande:
    Hej, hej tjejer!! Solig

Känns som en evighet sedan jag skrev, och det är det väl också? Välkomna och grattis till er nya {#emotions_dlg.flower} Har varit in och läst lite, men inte orkat skriva. Har inte haft nån vidare kontakt om fler VUL och ingen har heller återkommit från kliniken agående förvirringen kring embryots storlek på VULet, så jag utgår från att allt är ok...är det det inte kan jag ändå inte göra nåt liksom!!

Nu har det stora illamåendet satt in, även om jag inte spyr...är dödstrött, kraftlös, frossig och känner mig liksom varm inuti, som om jag skulle ha feber, men det har jag inte. Känner mig sjuk helt enkelt och är svårt att avgöra om jag är det, eller bara gravid?? Riktigt under isen är jag hur som Rynkar på näsan

Har haft fullt upp med jobb nu i 2v. Jobbat nätter och ibland 12h shift som tagit ut mig helt. Min man fick åka in och jobba istället för mig i fredags, då var det bara stopp!! Skulle egentligen jobba nästa vecka med, men sagt att han får ta det med, om jag inte mår bättre snart. Vi är ju och svetsar fast rasskydd på ett bygge. Ligger alltså i ett lerdike som stinker både diesel och avlopp(vilket det är för de grävde sönder en ledning och färskt toavatten pumpar ut, såå vidrigt, speciellt när man gravid-mår-illa redan!!) , och känner att det nog inte är det bästa att andas in heller. Nu är det tur jag har samma yrke som min man så man kan skicka honom istället, ha, ha! Cool Skulle du behöva nu också Jenkis! Ta det lugnt!!!

V. 9+4 idag, alltså bara drygt 2v kvar till den magiska v.12... Inte bestämt när jag ska ta kontakt med MVC ännu. Hade en underbar BM i Wales förra gången, hon jag fick här i stan efter förlossningen var ganska hemsk, men tror inte hon är kvar, så har ingen aning om vad det är för folk där nuförtiden. Hoppas verkligen det är vettiga människor iaf. Vi har fortfarande samma VC och att börja gå nån annanstans blir bara opraktiskt, så går nog inte alls isf.  Är ni redan inskrivna allihop?

Moolie: Hur går det för er gumman?? Var det inte MF iaf? 
    Vad dåligt att de inte hört av sig med en ny tid! Lämna en stackas gravid i ovisshet... Tur i oturen att du verkar vara en sansad person, som dessutom varit gravid innan.

Jag tycker att du låter som riktigt gravid med hur du mår Skrattande

Ditt jobb låter som ett förbjudet jobb under graviditet Skrattande Allvarligt så läste jag arbetsmiljöreglerna tidigare idag och det skulle nog kunna kvala in där. Hittade ett kapitel om psykosociala faktorer som skulle kunna ge mitt jobb en knäpp på näsan.

Man får inte ha arbetsförhållanden som kan medföra eller har medfört psykisk uttröttning eller starka psykiska påfrestningar. Dessutom skall man få slippa obekväma arbetsrörelser och arbetsställningar i trånga utrymmen. Man måste även kunna växla mellan att sitta och stå att arbeta. Man skall även kunna ta pauser och arbetsgivaren är skyldig att erbjuda vilplats där man kan ligga ned.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-03-24 21:14:01 följande:
    Hur är det med dig Jenkis? Hur har det gått att jobba i helgen? Kram
    Varit frånvarande några dagar p.g.a. jobb/trötthet. Det var helt OK att jobba i helgen då vi för en gång skull var bemannade normalt med normal personal

Magen är bättre, men idag vet jag inte vad det är med den igen. Tror dock att det beror på för mycket fibrer i kosten.

Såg att ni pratat om smärtstillande och graviditet. Som någon skrev är det stressande för kroppen att ha ont. Att barnet skall få ADHD för att mamman kanske ätit Alvedon typ 10 ggr under graviditeten är osannolikt. Det där blev mycket uppförstorat i medierna. Det är en helt annan sak om man äter 8 st VARJE dag hela grav. Så om ni har ont i huvudet t.ex. är det bättre att mota olle i grind med ett par Alvedon precis när man känner att det ÄR PÅ GÅNG. Det är mycket svårare att häva smärta när den väl brutit ut. Självklart skall man göra som man känner för....

• Jenkis
    tusa skrev 2014-03-25 08:14:03 följande:
    Morrn, morrn!!Solig

Varit uppe sedan 06.30, men kommer nog ta en lur snart igen. Inte vaknat alls i natt. Verkar bli en till illamåendefri dag. Svårt att njuta av det då det ju eg. inte är ett bra tecken...

Åh, vad jobbigt med sjukdom mitt i grav., Villsågärna!! Rynkar på näsan Jag kände mig ju sjuk förra v. och hela helgen, men det var nog bara grav.syptom ändå. Hoppas ni piggnar till snart! {#emotions_dlg.flower}

Ja, hur går det på jobbet nu Jenkis?...tycker nästan du skulle sjukskriva dig faktiskt, under de där omständigheterna...ett jobb är trots allt bara ett jobb! Kram på dig {#emotions_dlg.flower}
    För att göra en lång historia kort, så tycker inte mödravården att min utmattning är graviditetsrelaterad. De tycker jag skall ta tag i facket och skyddsombudet. När jag förklarar att de är sjukskrivna, tycker de att jag skall gå i högre instanser. När jag då säger att jag är för utmattad just nu för att gå en rond och ber om två veckors 25% sjukskrivning för att komma ikapp och kanske orka ta en rond, säger de återigen att det inte är graviditetsrelaterat. Skulle jag gå till VC ger jag mig fasen på att de skyller på att jag är gravid... Eller ger mig samma svar att jag måste fixa min arbetssituation.

Så det enda jag kan göra är att sjukskriva mig själv gång på gång. Min arbetsgivare kan såklart sätta hårt mot hårt och kräva läkarintyg från första dagen och då blir det skittufft...

Vet sedan tidigare rundor av olika anledningar att man inte får den hjälp man behöver av varken vården, facket eller lagen (lagen finns, men ingen ser till att den följs), så just nu får jag lita på något övernaturligt att det ordnar sig på något sätt...

Mitt enda hopp just nu är att facket kanske ändå vaknar till (mailade dem idag) och att jag om tre veckor har tid hos min egen BM (för det var inte hon som sa ovanstående). Min BM som har facit i handen och hela den tragiska historien från i somras KANSKE kan förstå lite bättre och KANSKE kan ordna en läkartid som det iofs är fyra veckors väntetid på... (De har bara en läkare på en befolkning av 100 000 invånare...)
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015