• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Min mage är ju tjurig den med.

Har levt på skonkost nästan två dygn och det har hjälpt lite, men det är inte bra. Köpte Probimage på apoteket och har köpt Lunelax som jag skall börja med i kväll. Den kan suga upp överskottsvätskan i tarmen.

Skall gå över på mer vanlig kost nu, för om det ändå inte hjälper att endast äta förstoppande mat, så är det ju bättre att äta mer allsidigt. Fortsätter dock undvika sånt som gör magen allmänt lös som torkad frukt o.s.v.

Får väl köpa snytservetter att torka mig med (de är ju mjukare än toapapper), våtservetter och vara noga med bebissalvorna... Så i min väska hädanefter blir det inte bara mellanmål som jag släpar på... Hoppas verkligen att jag inte blir inkontinent där bak senare i graviditeten.... SkämsSkrikandes

• Jenkis

Nu tror ni väl att jag är dum i huvudet... Magproblem och allt.

Men senaste dagarna tycker jag att jag känt de första rörelserna. Jag vet att det i stort sett är en fysisk omöjlighet, men förra gången kände jag när jag precis gick in i v. 14. På samma ställe och på samma sätt känns det nu. Eftersom jag får gravidmage i stort sett direkt, tror jag att min livmoder ligger väldigt ytligt. Kan vara lättare att känna då kanske?

Fortsättning följer...

• Jenkis
    MrsCecilia skrev 2014-03-20 17:23:56 följande:
    Jag tänker att det kanske är dags att kontakta vårdcentralen, att det är någon bacill, salmonella eller något. Att ha det så här i över två veckor  är inte heller bra för dig
    Får göra det om det inte är bättre efter helgen. Hade det varit vattentunt varje dag i 14 dagar hade jag redan kontaktat dem. Så illa har det bara varit någon dag under de här 14. Finns säkert någon stackas gravidförstoppad som är avundsjuk på mitt tillstånd

Jag tror det är hormonellt faktiskt.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-03-20 17:02:16 följande:

Jag tycker också jag känner lite i magen men tror faktiskt att det är tarmarna. Går ju in i v 12 på lördag och livmodern har ju precis nått över blygdbenet och fostret ska inte ha den fysiska kraften ännu säger de lärde kram
    Nej, de skall ju inte ha det. Även om de tumlar runt en hel del med början nu (där jag är). Det där med att känna livmodern precis ovanför blygdbenet stämmer inte för mig. Även som ickegravid kan jag känna den högre upp än så. Jag har väl en annan konstruktion kanske
  • Jenkis

Idag är en riktigt gnälldag...

Jag hasplar väl ur mig skiten här

Vi har under hela min behandling och graviditet haft det tuffare på jobbet än normalt. Först gick chefen på semester tre veckor, ställföreträdande fick för mycket på sig, jobbade mycket administrativt vilket gjorde att vi andra fick större börda. Chefen fick hjärtinfarkt och ställföreträdande sa ifrån sig sitt uppdrag, blev lite senare halvtidsjukskriven och chefen hade sedan långt tidigare beviljat " för många" på semester samtidigt. Detta har inneburit att de senaste tre veckorna har varit mycket tuffa för en gravid person.

Jag har kämpat på och försökt vara i min bubbla. Att vara trött som gravid är inte farligt (har ju sovit på nätterna som man skall) har jag intalat mig. Så länge jag inte känner mig stressad är det OK.

Visst har den värsta tröttheten och det värsta illamåendet gått över, men de senaste dagarna har jag känt mig helt slut. Dessutom börjar det tära så pass mycket att jag inte längre känner mig glad... Jag känner inte att jag hinner med mitt eget liv. Att jag inte kan njuta/ta hand om min graviditet. Hinner liksom inte prata med bebis eftersom jag alltid är så trött/less. Kan väl inte påstå att det här med magen gjort det lättare precis. Kan ju vara stressrelaterat med.

Idag började även stressen hoppa på mig och när jag blir stressad får jag ont i tjejmagen och det vill jag absolut inte ha! (Får sammandragningar typ) Så idag gick jag hem och sa att jag var magsjuk. Skall vara hemma i morgon med, men kan inte svika till helgen (om det inte blir värre förstås).

Situationen blir förhoppningsvis något bättre nästa vecka, då en person kommer tillbaka från sin treveckorssemester. Men vi har fortfarande två sjukskrivna i flera veckor till och andra semestrar som är beviljade framöver. Min egen v. 19 t.ex. Sen kommer sommaren som brukar vara tight som attan i vanliga fall. I år går det inte ihop alls personalmässigt eftersom vi inte fått tillsatt vår vakanta tjänst. Synd att mitt jobb inte är tillräckligt tungt för graviditetspenning (som är svårt att få, jag vet)....

Jag vet att man skall ta en dag i taget och inte tänka på det, men jag har ju som sagt inte bara mig själv att tänka på. Mitt psyke har svårt för sånt här. Ovisshet, fy fasen!

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-03-20 20:26:26 följande:

Nä fy va jobbigt!! Klart du ska gnälla av dig här. Förstår att det är stressande. Herregud jag blir stressad bara jag läser om ditt jobb!! Tycker du gör helt rätt som är hemma. Var ego och prioritera dig själv och magsjuk är du ju faktiskt också. Inte bra alls med sammandragningar redan så vila och ta helgen med om du måste. Du är ju iaf inte på treveckors semester (vilka jobb kan man åka ifrån tre veckor i mars, bara undrar...) så nån svikare är du inte!! Sköt om dig och gå till vårdcentralen redan imorgon om du ändå är hemma. Du kan ju ha nåt som spökar i magen. Jag har haft campylobakter en gång och hade då diarré i två-tre veckor som enda symtom. Inga kräkningar el så. Rinner det rätt igenom så måste du ju bli trött även av det. Sköt om dig vännen!! Kram
    Ja, det är skönt att få ur sig skiten... Eftersom jag ändå inte kan göra något åt situationen, så är det bara att ta nya tag och försöka kiva in i bubblan igen.

Tre veckor i Thailand var beviljad sedan ett år tillbaka ungefär. Sen varför fler fick semester samtidigt är ju en gåta... En kan normalt vara borta hos oss om alla andra står på benen.

Har inte rinnande mage. Bara lös med många tömningar så att säga.

Trevlig helg alla!
  • Jenkis
    HLC skrev 2014-03-21 09:49:14 följande:
    Har startat fredagen på bästa sätt! :) Sett vårt lilla hjärta picka på så fint!
    Nu ska jag försöka tvinga mig själv att vara lite lugn och njuta.
    Trevlig helg till er alla!
    GRATTIS!
  • Jenkis
    Pluttemor skrev 2014-03-21 21:05:07 följande:
    Pyttelite bruna flytningar idag med men det har gett sig
    Jag fick lite blod på lutinusstaven igår kväll. Men det kändes nästan som att det var staven som orsakade det hela. Det är så lätt att komma åt livmodertappen och den är nog väldigt lättblödande. Sov skitoroligt i natt, då jag tyckte jag hade mensvärk hela tiden och inbillande mig att jag blödde. Men i morse var det ingen fara

Har kvar mitt morgonillamående och även när jag utsätts för vissa lukter, ser viss typ av mat o.s.v. Men det är inte konstant längre och det är skönt. Det är tur att man har lite symptom så man kan försöka intala sig att allt är bra

Skulle ju vara guld om man så här tidigt kunde be sambon att lyssna efter hjärtljud med en sån där tratt. Ha, ha , ha.

Nehe. Dags för sängen. Upp kl 06 i morgon för att jobba...
  • Jenkis
    Lillebrorsfaster skrev 2014-03-21 22:22:38 följande:
    Va tråkigt med era småblödningar! Det är säkerligen ingen fara, men det är ju jättejobbigt psykiskt! Tar du fortfarande lutinus jenkis? Själv har jag haft växtvärk under kvällen, älskar att känns något - mycket lugnande!

Jo, det är lite frustrerande. Men så länge jag inte har jätteont, känns det rätt ok ändå. Lutinusen är jag fri ifrån om två veckor ca. En del som gör ivf kör också så länge, men det är obligatoriskt vid äd. Vi har ju ingen gulkropp från ägglossningen/plocket som ger progesteron. Jag längtar till den dag man äntligen får känna sig ren där nere... Slippa stoppa in staven 3 ggr per dag.
  • Jenkis
    Pluttemor skrev 2014-03-21 22:24:55 följande:
    Saken e den att mitt illamående gett sig. Det jag känner av e halsbränna lite spänningar i magen och ömma bröst och kliande bröstvårtor. Och allt sånt känner jag fortfarande men det e just det att man givetvis undrar varför det bruna kommer men jag använder ju fortfarande crinonegelen. Kanske e det som orsakar bruna sakerna i crinonegelen

Progesteronet i sig gör väl området ännu mer lättblödande gissar jag. Typ en gång i veckan kommer det ut en minimal slemmig liten flytning som är blodblandad. Ibland med rött och ibland med brunt. Skulle jag inte använda trosskydd i mina svarta trosor, skulle jag aldrig se det. Så lite är det. Tror bara att det är en rest från kroppens städning av området och har inte brytt mig. Däremot är det ju mer "skrämmande" att få rent blod på staven eller i trosskyddet. Det är då jag brukar rapportera här
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015