• Lokattis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Lantlollan skrev 2015-05-07 20:31:51 följande:

Tack!! Det känns väldigt delat - supernervöst och jag brottas mycket med tankarna. Är ju så himla tidigt än så länge! Men jag försöker att tänka positivt!!

Jag känner igen känslorna... Det är nog många här som gör det.
  • Lokattis

lisodan: jag kör med vanliga kuddar (många!) och ett par filtar som jag liksom bullar upp runt omkring mig. Jag ligger ganska högt med huvudet, och sedan vill jag ha en kudde under magen när jag ligger på sidan och jag har även ett par kuddar mellan knäna.

• Lokattis

By the way: idag går jag in i vecka 38!!! Känns så overkligt, vi har ju väntat så länge... Försöker ställa in mig på att gå över tiden, det verkar ju vanligast, men jag kommer väl antagligen bli deppig och frustrerad när det händer. Jag mår i alla fall bra än så länge.

• Lokattis
    Moolie skrev 2015-05-18 15:23:08 följande:

På torsdag! Såååå nära, 75 timmar!Välkommen till den lååååånga mållinjen på fyra veckor!

Hehehe, tackar!
  • Lokattis
    Kelsson1 skrev 2015-05-18 14:44:09 följande:

Lokattis: Grattis till vecka 38

Nu är det spännande, inget säger att du måste gå över tiden. Bebis kan ju välja komma tidigare eller helt punktligt på BF lika väl som efter BF .

För mig när jag väntade på dottern var jag inte redo för förlossning innan BF så det var skönt att hon inte valde komma tidigare.

Den här gången är jag så less på att må illa så jag är nästan redo för bebis att komma ut redan nu även om jag bara är i vecka 35+5 idag. Kommer att bli ytterst upprörd om jag behöver gå över tiden, räcker med illamående och inaktivitet för mig

Tack! Nej, det kan ju hända när som nu - vilket känns både spännande och skrämmande... Jag förstår att du är less, så fruktansvärt att må så illa som du har gjort hela tiden...
  • Lokattis
    Kelsson1 skrev 2015-05-18 21:42:41 följande:

Är nästan övertygad om att gå över tiden bara för att jag är så less på eländet nu

Hehehe...
  • Lokattis
    lisodan skrev 2015-05-20 11:52:46 följande:

Igår kände vi första riktiga sparken! Samtidigt, jag och min man, för vi hade våra händer på samma punkt eftersom det kommit lite buffar innan. Häftigt att få uppleva det ihop!

Och det fortsätter buffa i magen! Så himla skönt att få bekräftelse! Kärlek! <3

Åh, så kul att få uppleva det ihop! Min man var bortrest när vår bebis började sparka så det kändes utanpå. Men sedan dess har han förstås känt. Ibland är det ett humlans liv därinne.
  • Lokattis

Jag får ont i höften på natten på den sidan som är ned mot sängen. Då vaknar jag och måste skifta ställning. En del får ju Ischias-liknande besvär, det kanske är nåt sånt som ni känner?

Håller tummarna för Moolie nu!!!

Idag v. 38+0 här!

• Lokattis
    Moolie skrev 2015-05-26 02:39:38 följande:

Nu är vi fem i familjen! 150525! Fräckt datum! ;)

Åh, stooort grattis!!! Berätta mer när du orkar, kram!!!
  • Lokattis
    Kelsson1 skrev 2015-05-26 08:25:47 följande:

Lokattis: Visst är det spännande

Ja, vi får väl se vem som hinner först!
  • Lokattis
    Moolie skrev 2015-05-27 13:27:09 följande:

Vi fick en "liten" flicka på 4,2 kg och 55cm! Hon är nog den största nyfödda bebis jag sett! ;)

Stort grattis, igen!
  • Lokattis
    Moolie skrev 2015-05-30 16:11:08 följande:

Där kom en fantastisk BM bara ett par timmar innan hemfärd och frågade om jag ville ha en "besiktning" och övningar innan jag åkte hem. Så vi satt länge och väl, jag knep och hon beskrev hur det skulle kännas. Så nu har jag övat sedan dess och jag märker redan skillnad! På så kort tid! Helt otroligt! Och stygnen var jättefina!

Nu ligger vi här i sängen alla tre (bonusarna är hos mamma). Så otroligt mysigt och bara helt overkligt!

Och det är roligt att hitta saker hos Liv som vi hittar hos varandra. Min man får tex nysanfall och det får Liv också. Min man får ryckningar när han sover och det får liv också. Och likheten mellan de två yngsta barnen i familjen är helt slående. Och det är helt underbart! Att halvsyskon kan vara syskonlika!

Vilken bubbla jag lever i nu! Jag är så förbannat lycklig!!

Åh, så härligt Moolie!!!
  • Lokattis
    Nu är jag här igen. Den 10 juni kl 11.09 tittade en liten flicka ut, 3680 g och 50 cm. Tyvärr blev det akutsnitt efter en sådär 14 timmars intensivt värkarbete men allt gick bra till slut. Jag låg med krystvärkar i 4-5 timmar men inget hände, och när de skulle ta ut henne via snittet så var det också svårt så hon måste ha trivts väldigt bra där inne... Själva förlossningen och operationen gick bra, sedan fick vi ligga på BB i 3 dygn. Jag fick en del smärtstillande och vi fick hjälp med amningen. Men jag fick även ganska svåra utsättningssymtom från morfinet tyvärr, vilket gav mig svår ångest och en fruktansvärd huvudvärk... Jag förstod ju inte vad det berodde på men som tur var är en av mina närmsta vänner läkare, och hon ringde mig dag 2 för att varna för baby blues. När jag sa att jag fått morfin så berättade hon att jag ev. skulle kunna få besvär av det också så att jag skulle förstå vad ¨ångesten i så fall kom ifrån. Och det var tur det, för det  var väldigt jobbigt. Det känns som en evighet sedan förlossningen var, men det är ju faktiskt bara en vecka idag... Min man har fått ta över stafettpinnen här hemma, och igår fick jag sova nästan en hel natt. 

Det var mycket strul med amningen också, och dottern var väldigt skrikig i början, men det insåg vi efter vägning var för att min mjölk ännu inte räcker till... Produktionen kan ju vara lite seg i starten efter kejsarsnitt, och lägg där till de problem som jag hade de första dagarna så är det inte så konstigt att mjölken inte  drar igång. Så vi ger ersättning och varvar med amning och utpumpad mjölk, och dottern är nöjd och äter och sover. Som en helt ny flicka, inget skrik alls. Känns så fantastiskt bra, nu börjar jag förstå att nyblivna föräldrar tycker att det är mysigt med bebisar, det förstod jag inte alls de första dagarna, vilket också ökade pressen och stressen så klart. Men nu har det vänt!
  • Lokattis

Tack för alla gratulationer! Känns så overkligt hela situationen, men jag antar att vi kommer vänja oss.

Hur mår du Kelsson? Känner du om nåt är på gång?

• Lokattis
    emeliearcen skrev 2015-06-26 06:23:46 följande:

Hej! :) nu är det även min tur att meddela att vi fått en liten pojke. :) förvärkarna startade tidig morgon på midsommarafton, och söndag 21/6 kl 09.27 tittade en underbar liten grabb ut <3 allt har gått bra trots drygt 1,5 dygn med jobbiga förvärkar. Vi kom hem i tisdags och njuter nu i vår bebisbubbla med mycket amning och blöjbyten. :) hoppas allt är bra med er andra.

Är det någon som har tid och lust att uppdatera listan i andra tråden vore jag väldigt tacksam :)

Stor kram.

Stort grattis! Härligt att allt gått bra!
  • Lokattis
    emeliearcen skrev 2015-06-27 17:31:01 följande:

Tack för gratulationerna. Han var 50 cm lång och vägde 3460g. Han är så himla fin <3 det blir många vakna timmar om nätterna då han inte riktigt vill komma till ro då. Han vill mest ligga vid bröstet hela tiden, så jag får bädda upp bäst jag kan i soffan och sitta upp på nätterna. Det är tufft, men vi försöker se det som något som övergår.

Det är tufft emellanåt, det ska jag inte sticka under stolen med, man vill ju inget hellre än att lillkillen ska vara nöjd, och på nätterna känns det inte riktigt som att han är det.

Hur har ni andra nyblivna mammor det?

Kram

Här har vi också haft en rätt tuff start. Efter akutsnittet så har min mjölkproduktion haft svårt att komma igång, och det underlättade inte att jag fick abstinensbesvär av morfinet och under dotterns första vecka hade problem med bitvis rätt jobbig ångest och en fruktansvärd huvudvärk på nätterna... Lägg sedan till att dottern skrek väldigt mycket (antagligen pga att hon inte fick i sig tillräckligt med mjölk vid amningen och gick ner mer i vikt än de ska...). Jag tror att vi båda blev traumatiserade av detta, och nu skriker hon hysteriskt efter bara ett par minuter vid bröstet. Och någon minut senare börjar jag att gråta eftersom jag tycker det är jättejobbigt att se henne hungrig efter vår start när hon gick ner mer än hon borde. Men nu ger vi ersättning, eftersom hon behövde gå upp i vikt och då tror jag att hon har blivit bekväm och hellre tar flaskan än bröstet (som hon ju egentligen aldrig har fått ut nåt "ordentligt" ur). Jag kan inte klandra henne. Nu pumpar jag ut mjölk och ger med flaska och kombinerar med ersättning och vi har en bra mycket nöjdare bebis. Fördelen är att maken också kan mata, så vi kan dela på allt. Jag tycker också att det är jobbigt att inte kunna läsa hennes signaler, men det blir vi bättre och bättre på. Det går åt rätt håll, men inte är det någon dans på rosor inte ????
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015