• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Jenkis skrev 2014-03-18 18:09:40 följande:
    Har lyckats leva på vispad Cola och vätskeersättning i fyra timmar... (Stackars bebbe) Nu gjorde jag en soppa på grönsaksbuljong, gul lök, potatis och persilja. Detta efter ett tips från en vän som har kronisk tarmsjukdom. Denna soppa är tydligen inte retande alls enligt ovanstående. Till det blev det smörgåsrån (originalet) utan Bregott, då fett också snabbar på magen. Måste dock hitta på något mer, då en gravid utan mat fyra timmar inte kommer klara kvällen på ovanstående meny. Har googlat och det är väl ris, banan, Proviva blåbär, vitt bröd o.s.v. som gäller i matväg. Sen hittade jag flera barnmorskor som svarat via de stora sidorna att diarré är lika vanligt som förstoppning... Beror på hormoner och att en del blir känsliga för vissa födoämnen som gravida. Hittar jag födoämnet och kan undvika det, så är det ju lugnt. Är det hormonerna får jag försöka stå ut... Det är helt ofarligt i alla fall för bebis. Herregud vad man skall vara med om Ev. kan man prova bulkmedel. Typ fibrer som normaliserar magen. Används för både förstoppning och diarré.

Kanske laktos? Kan ju vara värt att testa ett par dar. Jag är laktosintolerant men blir av någon anledning nästan helt bra som gravid. Väldigt mysko. Måste också vara hormoner. Bananer är inte så bra vid diarré fick jag lära mig när dottern var magsjuk sist men kommer inte ihåg varför. Hoppas det ger sig snart!! Det är ju inte så kul vare sig med förstoppning el diarré. Kram
  • villsågärna38
    Lillebrorsfaster skrev 2014-03-19 07:08:03 följande:
    Gaah! Nervös är bara förnamnet, om några timmar vet vi om vi är gravida eller inte på riktigt...

Oj va pirrigt!! Håller tummarna. Tror det kommer att gå bra. Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2014-03-19 06:04:42 följande:
    Ibland är det så många inlägg här, så det är lätt att missa något... Men var är Tusa!? Ni får uppdatera mig.... Något verkar jag ha missat.

De gjorde vul och såg hjärtat slå men läkaren tyckte embryot var litet och daterade det två veckor tidigare. Trots ivf. De skulle göra nytt vul i veckan. Tänker på dig Tusa!! Hoppas att allt är bra!! Kram
  • villsågärna38

Idag mår jag illa som vanligt och inga fler bruna flytningar. Puh!! Min bm var ledig igår men hoppas hon svarar idag ang ul-tid iaf. Tror inte jag fixar att vänta till kuben. Kram

• villsågärna38
    Lyckostjärna skrev 2014-03-19 10:39:11 följande:
    Dessa hungerkänslor jag har tar knäcken på mig! Jag har insett senaste nätterna att jag inte kan sova för att jag är hungrig! Jag har så svårt att äta varm mat det blir typ halva portioner och det är ju inte bra! Försöker äta en smörgås eller 2 innan jag lägger mig men så ibland som igår tog jag lite müsli och mjölk istället! Jag vaknade kl 02 jag mådde så illa så jag gick upp och kräktes lite sedan borsta jag tänderna och insåg att jag var vrålhungrig! Så jag åt en banan ville inte äta något så jag blir pigg mitt i natten liksom! Låg vaken till kl 06 gå upp till jobbet kl 06! Jag äter ändå bra till frukost havregrynsgröt ett ägg och en smörgås så cyklade jag till jobbet! Var vrålhungrig kl 08 redan??? Jag vägrar äta hela tiden eller jag har ingen möjlighet att gå ifrån! Så nu sitter jag 10:30 och vräkt i mig två grova smörgåsar med ost och är fortfarande hungrig! Snälla hjälp vad gör ni? Vad äter ni så ni överlever! Jag har dragningar växtvärk ibland på vänster sida och ibland höger sida så jag känner ju hur det växer därinne!! Får panik! Har med mig bubbelvatten så jsg kan dricka hela dagen för att döva hungern liksom! Vet ju att lunch kommer snart men jag har ju så svårt att äta stora portioner!! Snälla hjälp mig!! Får ju panik!!

Jág tror att du ska släppa alla måsten och göra det som känns bäst i stunden. Man mår oftast inte illa mer än de första 12-14 veckorna och då får man äta det som går helt enkelt. Lite och ofta är mottot!! Ha med dig nötter, frukt, kex eller liknande som du kan äta när du mår illa. Bebisen tar ingen skada om du äter "konstig" mat under några veckor bara du kommer ihåg mammavitamin och folsyra. Jag har inte kunnat äta varm mat på länge. Det är jättevanligt. Ät fil, frukt, smörgås osv. Det du blir sugen på. Lyssna till din kropp!! Jag äter precis det som faller mig in och har vissa veckor levt på frukt, fil och hönökaka. Andra har jag kunnat äta lite mer vanlig mat igen och just nu kan jag äta pasta ibland men för övrigt mkt frukt och fil och smörgås. Äter varannan tim annars mår jag jätteilla. Kram och lycka till!!
  • villsågärna38
    Lyckostjärna skrev 2014-03-19 11:40:32 följande:
    Tusen tack vad skönt det känns när ni skriver så! Då kanske jag är normal ändå!! Ja jag ska äta det jag kan istället så ordnar det sig nog!! Tack tack gråter tacksamhetstårar här nu, ni är för härliga!!! Kram till er och tack att ni delar med er!

Du är helt normal!! och att du gråter nu är ju ett jättebra gravidtecken Kram
  • villsågärna38
    Lillebrorsfaster skrev 2014-03-19 12:07:46 följande:
    Glada nyheter, hjärtat slog fint och allt annat såg perfekt ut. BF 5 november, så jag hade räknat fel på en dag. Så går in i vecka 8 imorgon. SÅ lycklig! Nu vet vi att även om symptomen kan svikta så betyder inte det katastrof. :)

Härligt!! Grattis Kram
  • villsågärna38

Ja det där med maten håller nog i sig ett tag och sist så kommer jag ihåg att jag runt v 20 hade grym matlust även på lagad mat. Då var ju illamåendet helt borta!! Vi var på solsemester då som jag i princip åt mig igenom. Maken har aldrig sett mig äta så och på ett ställe var t o m kyparen lite chockad Avslutade alla middagar med en banana split också när resten av sällskapet var proppmätta!! Ha, ha!! Den resan går nu under smeknamnet "Banansplitresan"!! Sen när man blir riktigt stor så orkar man ju inte äta så mycket eftersom matsäcken blir så liten så jag tror min kropp sa åt mig att ladda. Gick bara upp 12 kg totalt trots alla mängder med mat jag åt i perioder så tror man ska lyssna till sin kropp helt enkelt. Kram

• villsågärna38
    MrsCecilia skrev 2014-03-19 16:48:40 följande:
    Jag är precis lika dan, vrålhungrig fast jag ätit! Hela tiden och då är jag i vecka 16+5 nu. Det hjälper nästan inte med vad än jag äter då. Jag kan inte heller äta varm mat, den växer i munnen och jag petar mest runt maten på tallriken. Mackor, fil, frukt, bär är smarrigast Jag äter alltid et mäl innan jag går och lägger mig, annars skulle jag dö av hunger på natten. Vissa nätter går jag ändå upp och dricker mjölk och äter banan. jag kan aldrig ha sovmorgon för jag är så hungrig! Jag har med mig mackor och bananer överallt, jag äter när jag är hungrig och stoppar i mig det som går. Det viktigaste är att äta och dämpa hungern. Jag skulle aldrig överlevt på vatten! te däremot är lite mättande Då har jag bara gått upp 2kg och jag väntar ändå tvillingar. Jag har också ont på alla möjliga konstiga ställen i magen. Oroande men det är väl så det är !?

Ja det där med bananer känner jag igen. Har ett lager i bilen och alltid med mig i väskan
  • villsågärna38
    johjen skrev 2014-03-20 08:41:46 följande:
    Hej alla fina! Denna veckan har min symptom börjat att klinga av. Mår inte så illa längre, känner inget speciellt i brösten och visst är jag trött men inte så att jag vill sova hela tiden. Går in i vecka 12 och försöker fokusera på att det är just det som gör att symptomen blir milldrare och att man har några spökveckor framför sig. Men så klart är jag nojig emellanåt och undrar hur det står till där inne?! Exakt två veckor kvar till KUB ultarljudet idag och då får vi se hur den lille krabaten har det. Ska föröska hålla oron borta men inte helt lätt! Doch är jag hungrig och har numera god aptit. Det nya är olika fruktjucer och rågbröd med prästost - mums!!

Tror det är helt normalt att känna så. Det kallas ju inte spökveckor utan anledning Jag är ju i samma vecka som dig och känner inte heller lika mkt i brösten och tröttheten är inte heller lika förlamande. Mår illa till och från men iaf inte lika konstant som innan. Du får tänka som så att helt normalt om illamåendet ger sig nu och njuta av det!! Jag har inte riktigt min matlust tillbaka ännu men hoppas den kommer snart Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015