• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Kelsson1 skrev 2015-04-29 16:57:03 följande:

Jag fick värktabletter innan ÄP och morfin i armen under ÄP och lokalbedövning också. Inget hjälpte jag grät mig igenom mina båda ÄP. Jag har inga betänkligheter att göra nya ÄP, vill bara inte gå igenom fler hormonstimuleringar . När jag tänker på ÄP tänker jag inte på smärtan som det innebär utan på den sköna sängen jag fick ligga o vila på efteråt och värmekudden och brickan med fika .

Jag är nog lite van vid att smärtlindring inte tar på mig så som det är  tänkt. Var samma när jag skulle få botox i händerna mot handsvett (innebar kring 80 stick per hand) och bedövningen av nerverna tog inte utan jag kände varje stick... Gick fortfarande igenom samma sak två gånger o skulle kunna tänka mig att göra om det. Har nog rätt hög smärttröskel eller så kan jag på något vis glömma bort smärtan efteråt

Förstår vad du menar även om det är trist att du hade så ont. Men man kommer ju inte direkt ihåg smärtan från förlossningen heller Men ska du göra ett Äp igen så be även om lugnande innan. Tror det var det som gjorde susen för mig. Lugnande, smärtstillande tabletter, lokalbedövning och morfin kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-04-29 17:38:34 följande:

VSG: Det blir definitivt inga fler ÄP här, orkar inte må så här illa igen (mycket värre än ÄP). Dessutom så är vi ju över 40 redan och då känns det som rätt ok med två barn, vet inte om jag orkar med fler . Mest är det att jag mår inte så bra av hormonstimulering, ålder och att vi då redan har två barn (och illamående) men definitivt inga fler ÄP

Ha, ha!! Förstår precis! Två barn är absolut tillräckligt. Jag mådde också superdåligt av hormonerna och illa som gravid så även om det hade varit mjöligt för oss hade jag inte heller velat. Två barn tär på krafterna ibland Kram
  • villsågärna38
    Moolie skrev 2015-04-29 20:57:14 följande:

Hur många av oss känner sig klara med barn?

Jag är färdig trots att jag inte fött mitt första ännu. :P

Ge det nåt år så glömmer du det där och vill ha en tvåa Hoppas bebisen tittar ut snart! Stort lycka till! Kram
  • villsågärna38
    Sira skrev 2015-05-12 21:14:46 följande:

Kelsson: Tack för ditt svar. Skönt med någon som vet hur det känns. Rent logiskt vet jag ju att det inte går någon nöd på henne. Hon har mat och rena kläder varje dag och jag är med henne hela tiden, bara att det inte blir så aktiva dagar. Det får hon å andra sidan med sin pappa och på förskolan. Det blir mycket barn-TV. Som hon älskar. Så det är mitt samvete som lider bara. Jag sitter ofta med henne i soffan och tittar så hon får mycket närhet. Det är liksom det bästa jag kan just nu, jag måste ta hand om barnet i magen också och det gör jag bäst med vila.

Jag önskar att jag vore en sån där människa som kunde hålla igång hela graviditeten. Jobba fram till två veckor innan bf, som jag hade tänkt göra förra gången. Istället var jag sjukskriven de tre sista månaderna. Det hänger ju naturligtvis även på vilket jobb man har och jag har ett jobb där jag inte själv kan styra över arbetsbelastningen, jag kan inte flexa eller ta långlunch. Hade jag kunnat styra mer själv hade det förmodligen varit lättare.

Jaja, det är som det är och det är under en begränsad tid. Trots allt är jag ändå mest glad över att det faktiskt gick en gång till även om tråkiga känslor ibland tar över.

Jag orkade inte mycket sista tiden jag var gravid. Storasyster som var drygt 2 år då blev det mycket gos och mys med och mycket barn-tv sista veckorna för jag orkade inte så mycket mer. Var likadant i början då jag mådde jättelilla. Hon är 3 år nu och det verkar inte gått nån nöd på henne för det Så känn inte dåligt samvete (även om jag förstår att du gör det). Det viktigaste är ju att du finns där och berättar varför så hon förstår. Och har hon en aktiv pappa och går på förskolan så får hon all stimulans som hon behöver. På ett sätt blir det en övning inför det som komma skall också. Då bebisen kommer finns det ju inte lika mkt tid och man är inte alltid lika "rolig" som man var innan. Det större barnet får lära sig att roa sig själv mer ville ju på många sätt är väldigt nyttigt också. Vi ser till att få egen tid varje dag jag och stora tjejen, hon kallar det mammatid En stund då det bara är hon och jag och hon får bestämma vad vi ska göra. Ibland blir det då mys i soffan då vi tittar på barn-tv ihop

Lycka till! Kram
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-05-13 10:18:40 följande:

Sira: Så är det här också, mycket TV eller snarare TAB tid för dottern. Hon går också på förskola så hon får ju aktivering där men hade gärna sett att jag själv orkade mer med henne o hennes lekar. Gråter inombords varje gång jag säger att mamma kan inte, mamma mår illa och måste vila . Nu är det som tur är bara lite över en månad kvar så jag hoppas att tiden går fort och vi kan ge dottern en underbar sommar istället

Ni får säkert en härlig sommar!! Du är en jättebra mamma iaf, trots att du inte orkar leka just nu. Det är ju en kort tid och inget hon kommer att minnas sen när hon blir större. Livet går upp och ner ibland och snart kommer det bli mer upp för er igen Härlig tid att få bebis också. Stora kramar
  • villsågärna38

Moolie: tycker inte du ska göra något som kan innebära risk för ditt barn. Det är det ju inte värt. Även om jag förstår att du är desperat. Låter helt galet i ditt landsting så det förstår jag att du blir oerhört ledsen och frustrerad över. Om du vill ha en undersökning och blir tagen på allvar så dra en vit lögn. Säg att du tycker att rörelserna minskat i magen eller att du fått en blödning alt både och. Det måste de ta på allvar och iaf undersöka dig och sätta ctg osv. Hellre dra en vals och få en undersökning än riskera något med ricinolja tycker jag. Hoppas att det kommer igång av sig själv snart - det är ju trots allt det allra bästa!! Igågsättning med omogen tapp kan ju ta flera dagar och vara jättejobbigt.

Håller tummarna!!

Kram

• villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-05-17 16:02:58 följande:

Jag har vagga, spjälsäng och nest till Douglas och han ratar dem alla det enda som duger att sova på är min mage och huvudet på min arm. På dagen kan han sova på annan plats men lägger jag över honom på kvällen vaknar han och skriker. Spelar ingen roll om det gått 1 h eller längre än så. Vi sover dock bra tillsammans och jag vaknar direkt när han rör på sig och ammar honom så det blir inget skrik.

Alla mina barn har samsovit med mig de första månaderna. Det har funkat bäst för oss men kan känna att vad skönt det vore att vakna en natt åtminstone utan ont i ryggen men jag är inte redo än att låta honom sova själv han är ju så himla mysig.

Förstår precis Man kan ha en plan innan men så är barn så olika. Vår äldsta gillade sitt nest från första början även om hon också samsov en hel del i början. Lovisa som nu är 7 månader gillade nestet i ca 2 veckor. Sen ville hon bara ligga nära. Var lugn och sov som en stock bredvid mig och vaknade och skrek om hon skulle sova själv under de första två månaderna så bara gilla läget Tycker också att det var mysigt och att det gick bra även om man blir uppbunden såklart. Men man gör ju allt för att ens lilla bebis ska må bra. Bebisskrik är ju hemskt. Vår lilla hade ju även kolik i några veckor innan vi förstod att hon inte tålde ägg. Så när hon äntligen kom till ro och då ville sova bredvid mig var det inget svårt val. Numera sover hon bra i sin spjälsäng. Ammar en gång per natt och sover 11-12 tim så jag klagar inte Allt har sin tid!
  • villsågärna38
    Bell13 skrev 2015-05-18 08:34:57 följande:

Allt har sin tid. Trots att jag i princip är orörlig från 19.30 till vi går upp på morgonen är det väldigt mysigt.

Igår var jag tvungen att ta ett telefonsamtal så jag la över honom till hans pappa och då vaknade han efter 5 minuter och blev ledsen. Tycker att det är mycket värre när han blir ledsen nu för det kommer tårar och han ser så himla ledsen ut

När Douglas är redo att sova själv så får han göra det. Så länge det funkar för oss så räcker det och att han är trygg är det allra viktigaste.

Han är mitt i sin första fas nu och det hjälper till lite extra just nu är min gissning

Tror du har helt rätt Så har vi också resonerat. Vi körde mycket bärsjal också. Då kunde det funka med pappa ibland även i början. Bärselen tog ett tag innan den passade men sjalen blir mer mysig och man kan köra hud mot hud osv.

Hoppas ni snart är ute ur första utvecklingsfasen. De kan ju vara jobbia de där ibland. Här har lillan börjat krypa så vi barnsäkrar för fullt. Man hinner glömma hur snabba de kan vara

Kram
  • villsågärna38
    lisodan skrev 2015-05-18 09:41:42 följande:

Hur går det Moolie? Spännande att följa dig! Hoppas att bebben har sett dagens ljus!

En liten fråga till er andra som kommit längre. Det börjar bli väldigt obehagligt att ligga ner på rygg, ibland även på höger sida. Ligga ner överhuvudtaget. Jag funderar på att köpa en gravidkudde eller något annat. Har ni andra köpt något, använt något eller har tips. Tycker det verkar lite jobbigt med den ena jag kollade på som har massa små kulor i sig. Prasslar det inte fasligt i sängen?

Imorse kände jag en buff utanpå magen med handen, för första gången och har därmed fått verifierat att "bubblorna" jag känt i nån vecka eller två är bebisens rörelser! I morse buffade hon på 4-5 ggr på samma ställe, på höger sida. Det bara kan inte vara något annat! Solen skiner idag, på väg till ett jobbmöte, sen blir det ledigt resten av dagen för lite gos med systerdottern!

Det bästa är att halvligga med kuddar i ryggen om du vill ligga på rygg alt ligga på vänster sida och med kudde mellan knäna för att avlasta bäckenet. Magen trycker på vena cava annars och han göra dig yr (det är ett stort blodkärl). Jag körde utan gravidkudde. Funkade jättebra bara med vanliga kuddar - fast många
  • villsågärna38
    Kelsson1 skrev 2015-05-19 13:52:13 följande:

Så får vi se om det blir igångsättning för mig inom kort. Blodtrycket hade börjat stiga lite 130/80 (inte högt alls men högre än tidigare) och +1 äggvita i urin. Hade ju HF förra graviditeten så ska in på ny kontroll på torsdag så hoppas vi att det inte stigit mer annars blir det väl igångsättning inom kort...

Hoppas du slipper HF igen. Kram
  • villsågärna38

Grattis igen Moolie! Härligt att det gick så bra och att amningen funkar. Att föda barn är verkligen det häftigaste man kan uppleva. Alla kategorier Kram

Ps. fortsätt med knipövningarna så kan du snart hålla dig igen. Finns bra program på 1177

• villsågärna38
    zaq1234 skrev 2015-06-03 08:39:10 följande:

Jag undrar om någonj vet vilka större risker det är vid ÄD vid själva förlossningen? Det man läser om är ju mer risker under senare del av graviditet? min bm har inga svar...igår var på sös på öppen föreläsning..de har ju båda södra bb för normala graviditeter o sedan den vanliga...jag frågade om jag kunde ta södra bb, men hon sa, nej du måste vara på den vanliga...men hon sa inte varför..jag vet att de helst inte vill berätta om risker för att inte oroa, men jag vill veta ändå så man är mera förberedd på om och utifall att....

Det är inga risker förknippade vid själva förlossningen just vid ÄD men däremot så klassas ju graviditeten som en riskgraviditet (blödningar, högt blodtryck, havandeskapsförgiftning) och då tas man inte emot på vissa ställen. Även åldern kan spela in. Hur gammal är du? Jag har ju t ex fött båda gångerna på BB Stockholm (den privata på Danderyd). Första gången var det ÄD. Sist var jag ju gravid på naturlig väg men för gammal för BB Sophia där jag annars hade velat föda denna gång (var 43). På BB Stockholm gick det dock jättebra. De har ju samma koncept men på DS finns ju även akut vård, iva osv i samma hus om det skulle behövas. Rekommendera verkligen dem om du inte får föda på Södra BB.

Sen ang min ÄD-graviditet så födde jag en månad för tidigt vilket inte är helt ovanligt vid ÄD heller har jag förstått. Sist gick jag istället över fem dar.

Kommer säkert att gå jättebra! Vilken vecka är du i nu? Vilken mvc går du på?

Kram
  • villsågärna38
    Sira skrev 2015-06-03 10:26:32 följande:

Kelsson: Jo, jag vet. Och min barnmorska är bra, det är hos mig problemet ligger. Jag känner mig sjåpig som inte klarar av det... Hon sa det inte på något pjoskande sätt utan konstaterade liksom bara att denna typ av graviditet innebär andra risker än en vanlig graviditet. Det är bara jag som har lite svårt att acceptera att jag inte är en av dem som orkar jobba fram till två veckor innan förlossningen. Med ett annat jobb som jag hade kunnat styra mer själv hade jag säkert kunna jobba längre men nu funkar det inte riktigt längre.

Är du gravid via ÄD? Lyssna på din bm. Hon låter klok Jag körde istället på. Hade en massa sammandragningar och försökte vila så mycket det gick men lugnade väl inte ner mig överdrivet och hade planerat att jobba till två veckor innan. Hade iofs kontorsjobb men mycket pass, ansvar och möten som innebar resor ibland. Lilla bebisen kom då istället en månad för tidigt. Allt gick bra och vi slapp neo men ingen slump tror jag Kram
  • villsågärna38
    zaq1234 skrev 2015-06-04 10:15:43 följande:

villsågärna, jag är 42 år, är i vecka 31+4 idag. Hittills ok värden,ska till mvc i morgon, får se vad allt ligger på då.

Vet du varför du födde 4 veckor för tidigt? Hade du helt vanliga värden o allt var frid o fröjd..o sedan bara värkarna började eller hur var det? 

Jag hade jättebra värden hela tiden men mkt sammandragningar till och från v 25 ca. Inte onda direkt men att magen krampade och blev hård. Var bra på att vila och ta det lugnt ibland, och ibland inte Var 41 då jag gick min äldsta dotter. Hon föddes i 36+2. Vattnet gick en tidig morgon helt enkelt och sen kom förlossningen igång på em och på kvällen var hon född Jag hade planerat att jobba två veckor till och vi hade inte ens packat BB-väskan innan så ha, blev lite överraskade Kram
  • villsågärna38
    zaq1234 skrev 2015-06-05 17:00:30 följande:

Nu en annan undran. Ni som fått barn o ätit levaxin i syfte att kunna bli gravida dvs inga problem innan med sköldkörtel.

Vad har ni fått för info att göra efter förlossning? min bm sa idag att jag kunde sluta abrupt, men med alla andra mediciner man ätit i denna process så var det ju viktigt att fasa ut dom, så att kroppen ställer in sig rätt. Eller är det så i detta fall, att man just inte ska äta då man ammar?

Prata med en läkare om detta. Tycker inte du ska göra något innan du stämt av det ordentligt. Alla hormoner är ju i svallning efter förlossningen så om det finns risk att du mår dåligt av att sluta tvärt aka du ju absolut inte göra det. Tycker det låter vettigt att iaf ta prover innan. Många får ju förändringar på sköldkörteln efter en graviditet med så ta det säkra före det osäkra. Jag vet flera som fått börja med lvaxin efter de fått barn men som inte ätit det innan. Det har inget med amningen att göra iaf. Man kan äta levaxin och amma. Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015