-
Rent hormonellt är du ju gravid, så det är klart att kroppen känner av det ;) Lutinus är ju samma hormon som du skulle fått vid en naturlig graviditet. Det vi ruvare väntar på är väl snarare om graviditeten håller eller inte. Jag menar, embryot finns där, hormonerna finns där...!Starshaped skrev 2014-08-24 16:10:30 följande:Idag fick jag känna av humöret också! :) skönt att höra att det kan vara såhär av Lutinus.. Letar ju såklart efter alla tecken man kan, att vi har lyckats! :)
-
Inget särskilt, men nikotin är som de andra redan sagt en vanlig bov man ska undvika, både för äggens och din egen skull. Man ska äta Folsyra (om du inte redan gör det). Personligen blev jag ganska påverkad av alla hormoner jag fått i mig, mina tarmar fick spelet, så det kan vara extra bra att INTE göra några ändringar i kosten just då. Sen hade jag lite större problem i och med att jag blev överstimulerad, men normalt sett ska du inte bli så påverkad.tintinigbg skrev 2014-08-24 20:17:58 följande:
Har en liten fråga angående vad som är bra att äta? Äggplock v 37. Ska man dra ner på kaffe mm.
Kul med ÄP v. 37, lycka till! :D -
Visst gör det. På ett skrämmande, underbart, obehagligt, magiskt och frustrerande sätt ;) Ibland tänker jag på det som "vårt första riktiga försök", vilket är lite puckat... Som att man inte redan känner pressen ;)Starshaped skrev 2014-08-25 17:16:20 följande:Vet det finns ett litet embryo där, men samtidigt är det lite svårt att greppa :) men du har så rätt, har man gjort IVF så är man ju faktiskt gravid, och sen är det upp till kroppen att bestämma om det blir en fullgången graviditet. Men ändå, det känns overkligt :)
-
Ja, och det är så läskigt. Det är första provet på om kroppen klarar en graviditet. Eller, för oss i alla fall eftersom förklaringen varit att makens spermier är få och förmodligen inte lyckats ta sig hela vägen fram. Nu hänger det på mig igen.Starshaped skrev 2014-08-26 06:55:45 följande:Haha! Vi tänker precis likadant här, efter så många månader, ja år med den där jävla mensen som kom gång på gång trots alla försök. Så är det här ju vårt första riktiga försök. Embryot är redan där det ska vara, och nu kan vi bara hoppas det "hänger" kvar där! :)
Vilken ruvdag är du/ni på? :) Kram!
Jag har kollat runt på nätet efter hur man räknar, men blir mindre och mindre klok på det ;) Vår läkare kallade dagen för återföreningen för RD1, så vi följer hennes räkning. Dock verkar de flesta andra köra dagen efter som RD1. Med vår läkares räkning är jag på RD10 idag. Du var på RD6, eller? :) Kram! -
Jag tyckte det var märkligt att ingen lagt upp något i tråden, det visade sig att min sida inte längre visar nya meddelanden. Skumt.
Starshaped: Grattis till fina små eskimåer! Jag brukar tänka att det säkert är lättare att övertala med en liten bebis i famnen ;) Vi hade enorm tur känns det som och fick hela 6 eskimåer till frysen :D Skönt att veta att det finns fler ifall att det inte tar sig ;)
Jag hade också en "dipp" för några dagar sedan. "Dippen" bestod i att mina överstimuleringssymptom minskade. Efteråt kom jag på att det kan ha varit kring då ägglossningssprutan gick ur kroppen. Efter det har jag mått mycket bättre, dvs. färre symptom. Har ingen aning om vad det betyder, men hoppas in i det sista att det inte är dåliga besked.
Moolie: Kul att se dig igen! Är förstås jätteledsen över anledningen till att du är här, men kul att du är på tåget igen :) Skönt också att ha någon som vet hur det är lite längre fram i processen än vad flera av oss andra är. Roligt att du snart är ruvare igen!!! :D Jag håller tummarna för att allt går bra!
Tintinigbg: Grattis till sprutstart! Vad tar du för injektioner? Lycka till! -
Eller hur! Jag är väldigt dåligt insatt i hur det går till när man sätter in eskimåer, men jag antar att man slipper allt som har med stimulerad ägglossning att göra? Det låter skönt för min del i alla fall ;) Hoppas man slipper Suprecur också. Hatade klimakteriet...! Vi hade tur och fick börja med ICSI på en gång, så jag antar att det delvis är svaret på att det gick så bra. Hur gjorde ni? Vanlig befruktning?Starshaped skrev 2014-08-28 21:27:44 följande:Tack! Extra skönt att ha några ägg som väntar, än att behöva göra ny behandling. Det är så tidskrävande och emotionellt jobbigt! 6 eskimåer var verkligen inte dåligt! Bra jobbat! :)
Haha! Det har du såååå rätt i, med en "avkomma" i famn kan de nog inte säga nej ;)
Ok! det kan vara så.. Vilken dag går ägglossningssprutan ur?
Kram
Jag tyckte mig läsa någonstans (förhoppningsvis på FASS) att den går ur efter ca 10 dagar. Det skulle i så fall stämma klockrent på min känsla. Det är ju därför man ska vänta såpass länge med gravtest, för att man kan få falskt positivt så länge kroppen är påverkad av sprutan. Jag håller tummarna att det är så för oss båda :)
Hur mår du idag? Kram! -
Jag började med Lutinus samma dag som äggplocket. Lutinus är progesteron som naturligt produceras av det befruktade äggets gulkropp. Om graviditeten uppkom så som den gör naturligt, utan ingrepp, skulle ditt befruktade ägg börja producera progesteron så fort det börjar vandra ner mot din livmoder, alltså efter ägglossning. Eftersom ägget plockas ur din kropp skjuter man till med progesteron i tablettform - för att låtsas komma ifrån ditt ägg. Det är alltså ingenting man behöver innan äggplocket. Jag skulle tro att dina sprutor ordnar slemhinnan för dig :)Nickidocka skrev 2014-08-28 22:41:37 följande:
Jag har en fundering, när ska man börja med vaginaltabletterna?
Jag är på sprutdag sex nu, helt utan nässpray. Ska dom inte hjälpa att bygga upp slemhinnan? Det är tänkt äggplock och insättning i nästa vecka.
Är du osäker - ring din klinik. Jag tog en Lutinustablett på morgonen innan jag skulle till plocket, två efter plocket (mitt på dagen och på kvällen) och ska fortsätta till och med negativt test, alt. tills tabletterna tar slut (vid positivt test) :) -
Men herregud!!! INTE ok av dem. Hur länge till ska de ha stängt? Och vad är det för klinik?knaestoot skrev 2014-08-29 12:39:31 följande:
På tal om dålig information.....
Försökte nå min lokala IVF-klinik där vi gör alla ultraljud och så...
De ska flytta, stänger i två veckor. Går inte att nå via telefon eller mail, och deras huvudväxel går inte heller att nå...
Paniiiiiiiik, då de skulle förnyat våra recept och inte gjort det... Tanken var att min mens kommer i helgen och vi ska börja med sprutorna därefter, och vet inte ens vilken dag jag ska börja. De sa bara att vi skulle ringa när det närmade sig mensen...
Och nu når man inte ens dom, blir så himla ledsen om det ska skita sig för oss nu för att de inte har vett att höra av sig till oss...
Blir så ledsen.....
Vi också, från Sahlgrenska. Ett litet häfte med all info. Blanka streck här och var för doser med läkemedel och olika datum, som vi tillsammans med barnmorska/läkare fyllde i allteftersom. Hur bra som helst, stenkoll på läget från start.Moolie skrev 2014-08-29 12:38:39 följande:Jag fick ett otroligt noggrannt utformar behandlingsschema...! Så tycker också det är riktigt skrämmande...!! -
Jag tog den i 10 dagar. Sen hade jag otur och blev överstimulerad, så jag fick "coasta" i två dar. Jag fick alltså sluta med injektioner för att mina hormonvärden skulle sjunka. När de såg bra ut fick jag ta min Ovitrelle (en onsdag) och plocka ägg på fredagen. ET på söndagen. Hade jag inte blivit överstimulerad hade det tagit 11-13 dagar ungefär skulle jag tro.tintinigbg skrev 2014-08-29 13:42:19 följande:
3:e injektionen ikväll med gonal-f. Ni som haft den hur lång tid har det tagit innan äggplock. Är nyfiken
Som jag förstått det kan det variera, men det vanligaste är ca 12 dagar :) -
Starshaped: Vad sjukt! Då kan ju din/dina chefer/deras intresseorganisation genomgå behandlingen så kan vi se hur kaxiga de är efter det... Blir så upprörd! Man mår fruktansvärt på alla sätt och vis under en behandling, det är klart som sjutton att det räknas som sjukdomstillstånd! Förstår att det är lättare sagt än gjort, men försök att luta dig tillbaka på facket så mycket du bara kan. De har rätt. Du har rätt. Ingen kan bestämma att du inte bör må dåligt eller bör kunna jobba som förr, för så enkelt är det inte. Jag hejar på dig!
Tintinigbg: Såg att Trina gett ett jättebra svar. Jag säger detsamma (jag är också på Sahlgrenska): De bokar in ultraljud när dina provsvar börjar se lovande ut. Allt är som det ska :)