• Anonym (ledsen)

flickvänner till cannabisrökare

Nu har de tagit slut mellan mig och in pojkvänn.. Så jag undrar om detta är vanligt för dom som röker, men att de inte inser de själva.
    Han har blivit helt kall och bryr sig inte. 
    Han kan inte se saker från min synvinkel, han är lättretlig och väldigt off.
    skiter han bara i saker som att han har blivit apatisk. Visar inte ofta uppskattning. När vi har bråkat kan de gå flera dagar innan han hör av sig, blir alltid jag som får komma krypande fast de är han som gjort fel. vi har haft de jobbigt senaste men jag har försökt att anpassa mig. Han har så lätt för att skita i mig och de är så sårande.
    Så nu senast fick jag nog, han anklagade mig för 3 otroheter, vilket inte alls är sant. jag är jätte sårad att han gjort de, han hör inte ens av sig.

Jag önskar att detta berodde på rökat, men inser när jag skriver att han bara inte vågat göra slut... 

• Svar på tråden flickvänner till cannabisrökare
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (missbrukare) skrev 2014-02-04 02:11:09 följande:
    Ja missbruket påverkar personligheten negativt men du skall inte lasta dig själv. Han bli kanske lite egocentrisk och ser samtidigt ned på dina synpunkter som mindre värda mot dennes visioner. Jo men det är ju så det är kring missbrukare. Jag har inom ramen för jobb haft en del att göra med missbrukare dock främst alkisar men det finns ju tangerande problematik som går igen inom alla missbruk.
    Jag kan ju se att TS inte mår bra av en sådan destruktiv miljö och att du gråter är väl också ett naturligt skeende, bra att få ut negativ energi och inte innesluta den i kroppen.

Har du inte sökt få hjälp av din killes familj? De borde ju vara engagerade för att få honom att sluta.

Har du vänner och egen familj som nu kan hjälpa dig i din svåra tid att komma bort från den här killen?

Tyvärr ser jag ingen lösning på ditt problem annat än att du flyttar och avslutar det här för annars kommer du bara sönderfalla själv och det är det inte värt. TS du är värd en bättre kille som ser dig och dina behov. Trist men sant.
    Ja jag börjar inse de.. måste bara fortsätta inse de även när jag saknar honom.. för de är ju bra med.
    Nu ska jag sova vidare på saken. tack för dina svar!
  • Anonym (missbrukare)

Lycka till TS hoppas det löser sig till det bästa för dig. Styrkekram.

• Anonym (fddgfdg)

Har vi varit tillsammans med samma person?

Hur som helst är det väldigt tråkigt att inse vad man utsatt sig själv för, usch. Sedan spelar det mindre roll om det berodde på drogen i kombination till personen eller om dess personlighet var den bidragande faktorn till ett (miss)bruk.

Var glad att du blivit "befriad" från det nu i alla fall. Skönt att du vet att du inte gjort något fel.

• frappa
    Anonym (ledsen) skrev 2014-02-04 01:59:27 följande:
    Ja de har jag, han har förändrats en hel del. Han snöar in på mycket mera saker..
    Han har blivit avtrubbad. Han ser inte saker ur andras perspektiv. Vi kan sitta och diskutera i timmar och de slutar alltid med att han tycker jag är dumihuvudet som inte fattar.. FAST de är han som inte fattar! Han har inget djup längre. Allt bara kretsar runt honom och allt han gör är rätt. trodde aldrig att cannabiset skulle förändra en person så här.. han visar inget, inte vad han vill, inte vad han känner bara vad han tycker och så ska de vara. om man gjort något fel så ska man få lära sig en läxa och bli behandlad likadant fast de man gjorde inte va med mening.. otroligt jobbigt.. om jag gråter och försöker föklara så tycker han att jag bara ska sluta lipa. 

Ni sitter och diskuterar, ni bägge tycker den andra är dum som inte fattar.
    Men du har alltid rätt, stämmer detta?
    Att folk är svartsjuka och anklagar sin partner för det en och den andra är inte alls ovanligt hos de som inte rökar cannabis heller.

Detta låter mer som ett relationsproblem detta.
    I slutet på förhållanden så brukar man kunna bli kalla mot varandra.

En del kallar det man växt ifrån varandra, andra menar på att gnistan är borta.

En tredje kan kalla det nått annat.

Du skrev inget jobb och annat i hur det går för han, varför?
    Och uppfattar som det existerar någon psykisk sjukdom/åkomma här, eller en misstänkt sådan.

Stämmer detta?

• Anonym (Frida)

Jag har haft pojkvänner som rökt på dagligen och de har varit kärleksfulla och bra killar. På din text låter det snarare som att din pojkvän inte är kär i dig längre och betedde sig som ett svin för att DU skulle göra slut, för att han var för feg för att våga göra slut själv. 

• Anonym (nopps)

Intrycket jag får är att du har kärat ner dig i en kille som inte riktigt är på din våglängd.
    Du är desperat äver att det ska fungera och hoppas innerligt att drogen kan vara boven i dramat, det ger dig i alla fall hopp att om han nu lägger av nån gång så är han din igen under bättre omständigheter.

Om det stämmer så måste göra dig besviken.
    Om mannen hade druckit dagligen och kontinuerligt så skulle jag eveventuelt luta mig åt att att sätta delar av skulden på drogen, man blir avtrubbad och bedövad av sprit.

Cannabis däremot fungerar inte så, den bedövar inte, den drar fram alla varma känslor.

Du var förmodligen bekväm att ha nära men jobbig i längden så han forcera ett avbrott.

• muksala
    Anonym (ledsen) skrev 2014-02-04 01:06:15 följande:
    Nu har de tagit slut mellan mig och in pojkvänn.. Så jag undrar om detta är vanligt för dom som röker, men att de inte inser de själva.
    Han har blivit helt kall och bryr sig inte. 
    Han kan inte se saker från min synvinkel, han är lättretlig och väldigt off.
    skiter han bara i saker som att han har blivit apatisk. Visar inte ofta uppskattning. När vi har bråkat kan de gå flera dagar innan han hör av sig, blir alltid jag som får komma krypande fast de är han som gjort fel. vi har haft de jobbigt senaste men jag har försökt att anpassa mig. Han har så lätt för att skita i mig och de är så sårande.
    Så nu senast fick jag nog, han anklagade mig för 3 otroheter, vilket inte alls är sant. jag är jätte sårad att han gjort de, han hör inte ens av sig.

Jag önskar att detta berodde på rökat, men inser när jag skriver att han bara inte vågat göra slut... 

hej!jag har levt ihop med min kille i 1 1/2 år.Han röker cannabis varje dag.Förra året misshandlade han mig och han fick 1mån fängelse.Men jag og tillbaka honom.Vi flytta till en annan stad och trodde att det skulle bli bättre.Han dricker alkohol varje dag.Men han lyssnar inte på mig.Mina barn vill inte komma och hälsa på.Nu har han misshandlat mig igen och är anhållen.Men har nu bestämt mig för och bryta upp.Han har rökt i 30år.Så vet nu att han har allavarliga problem.Han tar inte heller tag i nånting det får andra göra.när han inte dricker så tittar han bara på tv och säger knappt ett ord.Skulle kunna berätta hur mycket som helst,men här en version från mig.kram och bryt m honom.du är värd nåt bättre.kram
  • frappa
    muksala skrev 2014-02-05 14:12:16 följande:

hej!jag har levt ihop med min kille i 1 1/2 år.Han röker cannabis varje dag.Förra året misshandlade han mig och han fick 1mån fängelse.Men jag og tillbaka honom.Vi flytta till en annan stad och trodde att det skulle bli bättre.Han dricker alkohol varje dag.Men han lyssnar inte på mig.Mina barn vill inte komma och hälsa på.Nu har han misshandlat mig igen och är anhållen.Men har nu bestämt mig för och bryta upp.Han har rökt i 30år.Så vet nu att han har allavarliga problem.Han tar inte heller tag i nånting det får andra göra.när han inte dricker så tittar han bara på tv och säger knappt ett ord.Skulle kunna berätta hur mycket som helst,men här en version från mig.kram och bryt m honom.du är värd nåt bättre.kram

Du medveten om att du säger han dricker alkohol varje dag.

Men du skyller på cannabisen att du blivit misshandlad.

Det är välkänt i att de våldsbrott som begås, så är upp till 80% orsakade av personer som är under påverkan av alkohol.
    Cannabis har en omvänd effekt, man blir lugn och empatisk.

• Sussilou

Om han har rökt dagligen i 10 år, så borde han personlighet rimligtvis inte förändras nu? Jag tror han helt enkelt har lessnat på ert förhållande.

• frappa
    Sussilou skrev 2014-02-07 18:57:21 följande:
    Om han har rökt dagligen i 10 år, så borde han personlighet rimligtvis inte förändras nu? Jag tror han helt enkelt har lessnat på ert förhållande.

Exakt vad jag anser, och vad jag kom fram till.
    Ibland vill man bara ha nått att skylla på.

• The sea refuses no river

Jag tycker i enlighet med några här ovan att det låter lite som att du försöker fästa ert relationsproblem vid något externt som gör det lättare att acceptera att ni verkar falla bort ifrån varandra. Det låter som ett farligt synsätt då det verkar "binda" dig mer till honom då det finns en chans att han slutar röka och att allting blir bra, men tänk om det inte skulle bli det - tänk om problemet ligger i er relation snarare än något han ägnar sig åt?

Jag hoppas att detta får bästa möjliga utgång, vilket jag inte vet alls vad det innebär. Men om du vill vara kvar med honom är mitt råd att du ser till att snacka och förstå huruvida han vill ha en förändring i förhållandet. Nämn inte rökandet tills vidare - varför skulle han vilja förändra på sig själv när problemet kanske egentligen ligger i hur ni är och känner mot varandra? Det känns som att risken med att fokusera för mycket på hans rökande blir att han snarare känner sig attackerad och blir defensiv än att vilja närma dig - för det verkar ju som att det är det du vill. Så närma dig honom i så fall, ta inte ett kliv tillbaka och påpeka att han är ansvarig för att lösa detta.

• Anonym (bodymindnsoul)

orkar inte läsa vad skit folk har skrivit,
    cannabis är en planta o annvänd som medecin över halva världen i dess rena form och i drogsammanhang görs inget extra med skiten för att göra det farligare mer än att de kanske besprutas med nått skit för o göra det tyngre, på 2000 talet besprutar man med sand glas eller annat som inte påverkar effekten men gör det tyngre.

jag har rökt skiten i 15 år, levt med samma tjej i 5 år och rökt de senaste 2 åren, i vår relation så ere hon som har diagnos och inte jag, för de du beskriver är inte en personlighetsföändring han får av att röka gräs. d e personliga egenskaper han redan besitter.

när jag röker blir jag lugn i sinnet och kan konsentrera mej, jag ser alltid till att ha gjort alla måsten som att mata och städa våra olika djur, städa diska tvätta mm, jag jobbar 200 timmar plus varje månad och sköter i regel de mästa av hushållssysslorna.

i vårat förhållande bråkas det endel precis som i de flestas, vårat bråk har gått aningen lång för att jag älskar och jag anser att d e hon som e kall genom att älska  mej o sätta mej på pidestal ena dan o hata o vilja kasta ut mej en annan. genom att röka så kan jag bli "kall" och resonera med mej själv i mitt huvud utan att låta känslorna bestämma, men jag vet precis vart dom finns och plockar gärna fram dom igjän när hon visat att hon förtjänar de i vårat hem så var hon tvungen att acceptera mej för den jag var innan våra skitkonflikter försvann, att jag röker brukar hjälpa oss lösa konflikter numera för jag kan hålla mej lugn oavsätt och jag kan alltid lugna ner henne om hon blir uppspelt och förklara att de var inte hit till ett gapigt bråk jag ville komma utan jag ville prata för att vi skulle komma fram till en lösning och om vi itne kan de så kanske vi får acceptera att vi tycker olika? är det värkligen jordens undergång och måste de leda till att hela relationen går åt helvette?

jag jobbar som ordningsvakt och står i dörrar, jag ser folk som kan hantera berusning och jag ser folk som är allergiska mot berusning, min bedöming är att 90% av vår befolkning är allergiska mot alkohol, dom beter sej som dom aldrig skulle göra om dom inte var fulla, dom dricker tills dom inte kan ta sej hem och dom tappar bort sina nyklar och betalkort med mera. jag tappar bort saker i mitt hem sissta timmen innan jag ska sova om jag itne har min käresta hemma för då e jag rätt väck, annars har jag de på lagom nivå.

folk uttalar sej gärna utan att ha någon erfarenhet om vad de pratar om, detta är ett svar från en som har erfarenhet av att bruka skiten ni pratar om.

sj anser jag att den som inte kan kontrollera sina handlingar under en berusning ska inte berusa sej igjän med samma preparat oavsätt vilket det är.

är han ett svin när han röker är han de DEFENETIVT när han inte röker, få han inte o sluta röka, skit i han för när han slutar blir han inte bättre

idag har min tjej inget emot att jag röker och våra problem har minskat ENORMT för att vi fått acceptera vissa brister hos varandra.

• MjauKorven

Hej! Trots att du avslutar ditt inlägg med "Jag önskar att detta berodde på rökat, men inser när jag skriver att han bara inte vågat göra slut..." så döper du ändå tråden till "flickvänner till cannabisrökare". I början på ditt inlägg undrar du om det är vanligt för de som röker att de blir kalla och obrydda, lättretliga, paranoida (i ditt exempel nämner du påstådda otroheter). Nej,ingen av dessa drag är vanliga då de inte är en konsekvens av cannabisrökning. Det är snarare en konsekvens av att vara i en relation man sedan länge tröttnat på. Du skrier att han inte hör av sig och att du får krypa, varför ser du inte sanningen i vitögat istället, han vill inte ha dig. Skittråkigt att du behövt slösa tid och möda med en riktig douchebag, men du kan inte skylla hans beteende på cannabis. En annan sak jag tänkte på när jag läste är varför han har anklagat dig för 3 otroheter? Är han paranoid i sin natur eller har du i själva verket gett honom anledning till att tvivla att du varit trogen i ert förhållande? Jag säger inte att det är så, jag säger att det var en fråga som poppade upp när jag läste din text. Synd att han sårat dig, men eftersom han betett sig som han gjort är det bästa du kan göra att sluta krypa tillbaka och anpassa dig,eftersom han skiter i dig (dina ord) så mitt råd är att inse ditt egna värde och inte titta tillbaka. Kram * Någon frågade även om behandlingshem vore ett alternativ. Det skulle förvåna mig om något behandlingshem i Sverige skulle ta emot en person som endast röker cannabis i stora mängder, då det 1) Inte går att vara fysiskt beroende av denna drog 2) Inte går att dö av denna drog Många använder hasch-psykoser som någon slags skyddsmant för sitt argument att cannabis är farligt, faktum är att de som drabbas av hasch-psykoser måste sedan innan ha belägg för att kunna få en psykos, så det är inte direkt som att man kan gå från att vara helt frisk i huvudet, till att plötsligt hugga ner folk på stan med en yxa för att de rökt en joint. Kunskap ger makt, vet du.

• frappa
    MjauKorven skrev 2014-02-21 11:47:20 följande:
    Hej! Trots att du avslutar ditt inlägg med "Jag önskar att detta berodde på rökat, men inser när jag skriver att han bara inte vågat göra slut..." så döper du ändå tråden till "flickvänner till cannabisrökare". I början på ditt inlägg undrar du om det är vanligt för de som röker att de blir kalla och obrydda, lättretliga, paranoida (i ditt exempel nämner du påstådda otroheter). Nej,ingen av dessa drag är vanliga då de inte är en konsekvens av cannabisrökning. Det är snarare en konsekvens av att vara i en relation man sedan länge tröttnat på. Du skrier att han inte hör av sig och att du får krypa, varför ser du inte sanningen i vitögat istället, han vill inte ha dig. Skittråkigt att du behövt slösa tid och möda med en riktig douchebag, men du kan inte skylla hans beteende på cannabis. En annan sak jag tänkte på när jag läste är varför han har anklagat dig för 3 otroheter? Är han paranoid i sin natur eller har du i själva verket gett honom anledning till att tvivla att du varit trogen i ert förhållande? Jag säger inte att det är så, jag säger att det var en fråga som poppade upp när jag läste din text. Synd att han sårat dig, men eftersom han betett sig som han gjort är det bästa du kan göra att sluta krypa tillbaka och anpassa dig,eftersom han skiter i dig (dina ord) så mitt råd är att inse ditt egna värde och inte titta tillbaka. Kram * Någon frågade även om behandlingshem vore ett alternativ. Det skulle förvåna mig om något behandlingshem i Sverige skulle ta emot en person som endast röker cannabis i stora mängder, då det 1) Inte går att vara fysiskt beroende av denna drog 2) Inte går att dö av denna drog Många använder hasch-psykoser som någon slags skyddsmant för sitt argument att cannabis är farligt, faktum är att de som drabbas av hasch-psykoser måste sedan innan ha belägg för att kunna få en psykos, så det är inte direkt som att man kan gå från att vara helt frisk i huvudet, till att plötsligt hugga ner folk på stan med en yxa för att de rökt en joint. Kunskap ger makt, vet du.

Vi har faktiskt 1550 under vård för cannabis enligt senaste rapporten.

Men stora frågan är i hur många av dessa är "frivilligt" där.

En som behöver hjälp med problem med cannabis, behöver inte behandling som så.

Utan behöver någon som pratar och ger nya tankebanor.

• MjauKorven
    frappa skrev 2014-02-21 13:45:45 följande:
    Vi har faktiskt 1550 under vård för cannabis enligt senaste rapporten. Men stora frågan är i hur många av dessa är "frivilligt" där. En som behöver hjälp med problem med cannabis, behöver inte behandling som så. Utan behöver någon som pratar och ger nya tankebanor.

Är det så alltså? När och var är den rapporten från? (Är på riktigt intresserad, så länka gärna till pålitliga källor.) Jag är inte uppdaterad tydligen, baserar uttalandet på ett avslag en vän som (frivilligt) ville sluta men inte hade den psykiska styrkan att göra det på egen hand. Anledningen för avslaget var då (2007-ish, så det var ju ett tag sen) att svenska behandlingshem inte behandlar personer som endast brukar cannabis... Dessvärre var han så sjukt desperat på hjälp att han började med horse, men det är ju en helt annan historia. Håller för övrigt med dig om att den behandlingsformen verkar mest vettig, eftersom i fallet med cannabis inte handlar om en fysisk utan snarare psykisk abstinens.
  • frappa
    MjauKorven skrev 2014-02-21 14:01:06 följande:

Är det så alltså? När och var är den rapporten från? (Är på riktigt intresserad, så länka gärna till pålitliga källor.) Jag är inte uppdaterad tydligen, baserar uttalandet på ett avslag en vän som (frivilligt) ville sluta men inte hade den psykiska styrkan att göra det på egen hand. Anledningen för avslaget var då (2007-ish, så det var ju ett tag sen) att svenska behandlingshem inte behandlar personer som endast brukar cannabis... Dessvärre var han så sjukt desperat på hjälp att han började med horse, men det är ju en helt annan historia. Håller för övrigt med dig om att den behandlingsformen verkar mest vettig, eftersom i fallet med cannabis inte handlar om en fysisk utan snarare psykisk abstinens.
    Europeiska narkotikarapporten - trender och utveckling

• frappa

Sidan 64 avhandlar man cannabis, eller någon sida nära 64.

Där man tar upp livstidsprevalens också.

• MjauKorven
    frappa skrev 2014-02-21 14:41:11 följande:
    Sidan 64 avhandlar man cannabis, eller någon sida nära 64. Där man tar upp livstidsprevalens också.

Tackar! Ska kolla upp.
  • frappa
    MjauKorven skrev 2014-02-21 15:25:14 följande:

Tackar! Ska kolla upp.

Den är en riktig ögonöppnare.

Vi har haft politiker som säger hur bra och lyckad narkotikapolitik vi har, pga få testar.

Nu visar det sig att vi nästan dubblat livstidsprevalensen på cannabis på 10år.

Man kommer osökt in på frågan i hur vi kan motivera en linje där hälsofrågan är helt ointressant.Innan kunde man ju påstå, men vi har ju en lyckad politik och få som testar.
    För såna frågor kan inte poliser, de har inte denna kompetens.

Svar på tråden flickvänner till cannabisrökare