• Anonym (Hoppfull)

Min pappa har lungcancer, nu ska jag hitta alla sätt som finns att hela/lindra/bromsa eller kanske bota den!

Min pappa, 69 år, fick igår diagnos lungcancer efter nästan 9 månaders oförklarlig plötslig smärta i ryggen. Från att ha varit en frisk, ungdomlig, motionerande och livsnjutande man har han nu tappat drygt tio kg sedan de första symptomen för nio månader sedan, är i princip handikappad och kan knappt ta sig utanför hemmet pga ryggsmärtan. Datortomo och lungröntgen har visat en tumör i höger lunga, som har spritt sig och även orsakat skelettförändringar. När läkaren gav oss beskedet igår hörde jag bara en dödsdom. Budskapet jag tog in var att pappa är döende och att han aldrig kommer att bli frisk. De ord läkaren faktiskt yttrade var att det är en obotbar sjukdom, man opererar inte i det här stadiet (förstod inte varför) och att man nu påbörjar en behandlingsplan med strålning och cellgifter. Nu har min syster, mamma och jag bestämt oss för att hjälpa honom att läka eller hela sin kropp så långt det går med mat och alla nadra sätt som finns som vården inte kan hjälpa till med. Det finns ju något som kallas anticancerogen mat, detta tänker jag läsa allt jag kommer över. Vad finns det för andra sätt att hela en sjuk kropp som inte ingår i behandling av traditionell västerländsk medicin? Kom igen, bomba mig med tips, solskenshistorier och annan positiv energi. Jag behöver allt nu, och kommer att rikta in mig på allt positivt som inger hopp, och blocka ut allt negativt.

• Svar på tråden Min pappa har lungcancer, nu ska jag hitta alla sätt som finns att hela/lindra/bromsa eller kanske bota den!
  • Anonym (Hum)

En anhörig till mig fick lite lindring med granatäpple juice något med några antioxidanter eller vad det var. Inte dumt alls även om det aldrig botade sjukdomen.

• Abc321

Jag läste faktiskt något om bröstmjölk och cancer.. Minns dock ej var..

• Anonym (g)
    Selfish Geene skrev 2014-01-30 21:55:58 följande:
    Jag beklagar att din pappa är sjuk och jag har full förståelse för att du vill göra allt för att hjälpa honom. Men.... det kryllar av verkningslösa behandlingsmetoder och skojare som är ute efter dina pengar! Du kan utan problem lägga all din tid och alla dina pengar på algernativmedicinska preparat och behandlingar och ändå bara avverka en bråkdel av marknaden. den amerikanska motdvarigheten till cancerfonden har gett ut en folder med de vanligaste bluffbehandlingarna, kanske svenska cancerfonden har något liknande? Om ni ändå beslutar er för någon sk "komplementbehandling" berätta det för hans läkare! De flesta alternativa preparaten är verkningslösa men vissa kan påverka hans begandling negativt
    Det är skillnad på alternativbehandlingar där man ska köpa en mängd dyra tillskott och de där man äter ren mat...
  • Anonym (hjo)

Jag tror på alternativa behandlingar som healing, hypnos och regressionsterapi.Jag har själv varit mycket sjuk och blivit enormt hjälpt av bla healing. Braian Weis är psykiatriker,läkare ,författare och mycket mer.Han har hjälpt hundratals personer från cancer och andra dödliga sjukdomar och icke dödliga sjukdomar med sina behandlingar. Han var vanlig psykiatriker men fick ändra sitt tänk när han fick ett svår löst fall som förvånade honom. Mycket bra bok som jag sträck läste och verkligen saknade när den var slut.Gav några vänner den och dom kände likadant.Jag lovar du ångrar dig inte. Många liv många Mästare heter boken av Braian Weis

• Selfish Geene
    Anonym (g) skrev 2014-01-30 23:38:41 följande:
    Det är skillnad på alternativbehandlingar där man ska köpa en mängd dyra tillskott och de där man äter ren mat...

Förutom den gemensamma nämnaren att båda är verkningslösa mot cancer. Att äta nyttigt kan förståss vara bra men cancerpatienter har ofta svårt att få i sig tillräckligt mycket näring, det är förmodligen bättre att fokusera på att få i sig tillräckligt många kalorier än att maten ska vara "ren" (jag vet faktiskt inte vad "ren mat" innebär?)
  • kudden12

Vill du veta sanningen?
    Jag jobbar med lungcancer patienter, och i det Stadium din pappa är i finns tyvärr inget att göra än att försöka få ett värdigt slut.
    Vi klarar 1procent, och den procenten upptäcks tidigt, innan den börjat visa symtom över huvud taget.
    Om din pappa dessutom har adenacsrcionom, alltså småcellig lungcancer dom sprider sej, finns tyvärr inget att göra
    Beklagar verkligen
    Ni har en tuff tid framför er, så håll ihop

• Anonym (g)
    Selfish Geene skrev 2014-01-30 23:47:13 följande:

Förutom den gemensamma nämnaren att båda är verkningslösa mot cancer. Att äta nyttigt kan förståss vara bra men cancerpatienter har ofta svårt att få i sig tillräckligt mycket näring, det är förmodligen bättre att fokusera på att få i sig tillräckligt många kalorier än att maten ska vara "ren" (jag vet faktiskt inte vad "ren mat" innebär?)
    Du får gärna tro det.

Ren mat är naturlig mat, inte konstgjort. Ekologiska frukter och grönsaker som apelsin, citron, kål, tomater (upphettade) vitlök. Och kryddor som ingefära, gurkmeja och chili.
  • Wilma45
    Anonym (dotter) skrev 2014-01-30 22:53:26 följande:
    Jag tycker att ni skall fråga pappan vad han vill göra, hur han vill ha det. Hans mående måste komma i första rummet. Kör inte över en vuxen människa i er välvilja att bota ett obotligt tillstånd.  

Det är ju inte meningen att han skall tillbringa sin sista tid i livet med ångest över att ni inte kan acceptera att han förmodligen är döende.

Han kommer förmodligen att må väldigt dåligt av cellgifterna och ha svårt att äta och behålla maten. Han kanske kan äta som vanligt men att maten inte smakar något eller så får han vara glad för det lilla han kan peta i sig.  

Var lyhörda för pappas önskningar och vilja, det är ändå hans liv och död det handlar om.

Tag hand om er själva och varandra, det är svårt att vara nära anhörig i sådana här situationer.
    Mycket bra råd och fint skrivet. Precis vad jag själv tänkte.
    Jag förstår hur svårt det är för er att acceptera att pappa har en dödlig sjukdom. Har han själv kunnat acceptera det? Ni måste vara lyhörda och inte försöka invagga honom i falska förhoppningar. Be att få tala med hans läkare och få allt förklarat för er i lugn och ro.
    Jag beklagar verkligen och ger dig en varm styrkekram!
Svar på tråden Min pappa har lungcancer, nu ska jag hitta alla sätt som finns att hela/lindra/bromsa eller kanske bota den!