• Anonym (Hoppfull)

Min pappa har lungcancer, nu ska jag hitta alla sätt som finns att hela/lindra/bromsa eller kanske bota den!

Min pappa, 69 år, fick igår diagnos lungcancer efter nästan 9 månaders oförklarlig plötslig smärta i ryggen. Från att ha varit en frisk, ungdomlig, motionerande och livsnjutande man har han nu tappat drygt tio kg sedan de första symptomen för nio månader sedan, är i princip handikappad och kan knappt ta sig utanför hemmet pga ryggsmärtan. Datortomo och lungröntgen har visat en tumör i höger lunga, som har spritt sig och även orsakat skelettförändringar. När läkaren gav oss beskedet igår hörde jag bara en dödsdom. Budskapet jag tog in var att pappa är döende och att han aldrig kommer att bli frisk. De ord läkaren faktiskt yttrade var att det är en obotbar sjukdom, man opererar inte i det här stadiet (förstod inte varför) och att man nu påbörjar en behandlingsplan med strålning och cellgifter. Nu har min syster, mamma och jag bestämt oss för att hjälpa honom att läka eller hela sin kropp så långt det går med mat och alla nadra sätt som finns som vården inte kan hjälpa till med. Det finns ju något som kallas anticancerogen mat, detta tänker jag läsa allt jag kommer över. Vad finns det för andra sätt att hela en sjuk kropp som inte ingår i behandling av traditionell västerländsk medicin? Kom igen, bomba mig med tips, solskenshistorier och annan positiv energi. Jag behöver allt nu, och kommer att rikta in mig på allt positivt som inger hopp, och blocka ut allt negativt.

• Svar på tråden Min pappa har lungcancer, nu ska jag hitta alla sätt som finns att hela/lindra/bromsa eller kanske bota den!
  • Anonym (C)

För det första så beklagar jag er situation. För det andra, så skilj på de som utlovar mirakel och liknande, och det som helt enkelt bara kan ses som alternativ kost eller nya tankesätt. Finns mycket vi i väst har att lära av ayurveda, deras kost och deras filosofi som ligger bakom. Tror dock att svensk vård är så bra som den kan (vill intala mig det iaf), däremot så är det ju inte omöjligt att något annat ur annan skola så att säga, också kan lindra. Tror också det är där skillnaden ligger, just nu kanske det inte går att bota men kanske går det att lindra och skapa värdighet i det hela. Det vijtigaste är ju att inse, acceptera och därefter hantera. Det finns inga mirakelkurer, inga magiska livsmedel som gör en frisk bara sådär, men det är vetenskapligt bevisat att viss typ av kost kan påverka vissa symptomer och förlopp i olika sjukfomar. Däremot så är det helt och hållet upp till individen om han/hon vill testa andra grejjer. Yoga tycker jag är ett ypperligt exempel, det botar inga sjukdomar, men kan lindra besvär eller biverkningar, ge inre ro och fokus, samt att man får lättare att acceptera, hantera och förstå alla dimensioner i livet. Som sagt, passa er för försäljningsknep som lovar gröna skogar, försök istället rikta fokus på hanterandebiten och hur ni kan förbättra det som redan är konstaterat. Har själv kronisk sjukdom (dock inte i samma allvarliga grad som du skriver om TS), det ayurvedan och yogan lärt mig däremot, är att människor för det mesta (och läkare nästan alltid) ser den fysiska personen och sjukdomen i sig, men ofta missar personen bakom diagnosen samt själen och gnistan som finns där bakom. Vi behandlar sjukdomar men tar inte alltid "han om" människan bakom sjukdomen. Det är inget fel i att leta efter andra möjligheter, inte för att ersätta cellgifter men kanske för att göra dessa o situationen mer hanterbara.

• Anonym (Svårt)

Tar han cellgifter ska han, som någon var inne på, vara försiktig med åtminstone vissa antioxidanter (i kosttillskottsform). Inte för att antioxidanter är farliga, de är livsviktiga. Men antioxidanter angriper gifter, och angriper alltså cellgifter. 

Vet däremot många fall där läkarna har "gett upp" och avslutat behandling. Då, om man verkligen vill och tänker satsa, finns det hemskt mycket grejer man kan göra. Balansera ph (kan man såklart göra under behandling också), ta ett tillskott av kaskadfermenterade enzymer (enzymbrist är grunden till många sjukdomar), ta ett naturligt multivitamintillskott, äta mycket fibrer tillsammans med utrensande alger (chlorella, är dock mycket kraftfull och man kan må mycket dåligt speciellt i början), dricka kolloidalt silver, pau d'arco-te...

Medan han går på cellgifter är det viktigaste att äta ren, vitaliserande mat. Inget hel- eller halvfabrikat, inget socker, inget gluten... Gärna se till att man får i sig extra näring i form av en riktigt bra, terapeutisk näringsdryck. Många som går på cellgifter kan ofta dör av ren undernäring.

Detta är såklart, som många tidigare påpekat, ingen som helst garanti för någonting. Innan man hoppar in i detta tycker jag att man ska vara väldigt påläst, ha beslutat vad man ska satsa mest på, hur mycket man ska ta av vad osv. Gärna prata med någon som verkligen vet hur dessa tillskott fungerar. 

Och detta är något som endast din pappa kan ta ställning till. Man kan trycka i en människa vad som helst, men det beror helt på om han faktiskt själv vill.

• Anonym (Kämpa)

Först och främst beklagar jag vad som hänt. Ts, det finns två typer av människor. En som tänker med hjärnan och litar blint på vetenskapen, de kan nå precis så långt som naturlagarna säger. Sen finns det de som tänker med hjärtat och som litar blint på sin egen och kroppens förmåga, de kan nå precis så långt de själva vill för det är bara deras egen fantasi som sätter gränserna. Men de två typerna kommer aldrig att kunna mötas och förstå varandra. Man väljer själv vilken sida man föredrar och låter dem som tillhör den andra sidan leva med en trygg försäkring om att de gör det som är bäst för dem.

• Anonym (Kämpa)

Spirulina, vetegräs och chrorella är jättebra att ta. Testa att googla var och en för sig och gärna lägga till cancer efteråt också så finns det massa intressant läsning. Har tex varit inne på flera cencerbloggqr där de skriver om hur de blir hjälpta av det. Överlag så är det basisk mat som gäller, även kallad alkalisk mat. Och naturligtvis ren ekologisk mat. Man kan göra gröna drinkar att ha som bas under hela dagen, ca 60 % bladgrönsaker och gärna mycket grönkål! och 40 % frukt och sen tillsätta spirulina etc. Att dricka citronvatten är jättebra för det blir starkt basiskt i kroppen.

• vatten
    Tow2Mater skrev 2014-01-30 21:41:08 följande:
    Råkade läsa det här idag; som alla studier ska man ju ta det med en nypa salt, men kanske värt for dig att läsa, att extra antioxidanter (jag antar i pillerform) inte hjälper, utan tvärtom, kan gora det ännu värre: "Antioxidants including vitamin E can promote lung cancer: study" news.yahoo.com/antioxidants-including-vitamin...

Tydligen inte att lita på alls. newsvoice.se/2014/01/31/nya-studien-pa-antioxidanternas-pastadda-skadlighet-ar-ovetenskaplig-och-vinklad/
  • Anonym (Kämpa)

När det gäller insidan är det yoga, gärna stillsam medicinsk yoga, och meditation som gäller. Hitta stillheten, lugnet och kärleken. Under all avslappningsövningar bör fokus ligga i tredje ögat, mitt i pannan några cm in i huvudet. När man lyckas hitta tystnaden är det helt fantastiskt! Något som underlättar, och även hjälper i sig, att slappna av och att lura hjärnan att koppla av är att lyssna på binaural beats. Det är bara att söka på youtube så finns det massor, där finns även en till synes oändlig källa till visdom. Det är bara att börja söka så leds man sen vidare av universum till det man behöver veta just nu. Om man är helt ny på att lära sig lyssna på sig själv kan rhonda byrnes the secret var en bra inkörsport. Den finns både som film och bok.

• Anonym (dotter 2)
    Anonym (Kämpa) skrev 2014-02-01 10:10:08 följande:
    Först och främst beklagar jag vad som hänt. Ts, det finns två typer av människor. En som tänker med hjärnan och litar blint på vetenskapen, de kan nå precis så långt som naturlagarna säger. Sen finns det de som tänker med hjärtat och som litar blint på sin egen och kroppens förmåga, de kan nå precis så långt de själva vill för det är bara deras egen fantasi som sätter gränserna. Men de två typerna kommer aldrig att kunna mötas och förstå varandra. Man väljer själv vilken sida man föredrar och låter dem som tillhör den andra sidan leva med en trygg försäkring om att de gör det som är bäst för dem.
    Alltså, jag förstår att du bara menar väl, men jag skulle vara väldigt försiktig med att säga sådant till cancerpatienter. Visst är det viktigt att ha en positiv inställning, men det är farligt att intala sig att man kan ALLT bara man vill eftersom viljan de facto inte står över allt annat. Ibland går det tyvärr inte vägen och i den situationen skulle det vara fruktansvärt sorgligt om personen hade dåligt samvete över att hen tydligen inte "ville" bli frisk tillräckligt mycket, för "de som tänker med hjärtat och som litar blint på sin egen och kroppens förmåga...kan nå precis så långt de själva vill". Så ja, viljan kan ta en väldigt långt, men ibland räcker inte det hela vägen till mållinjen och det beror på saker som är bortom personens kontroll.
  • Anonym (Kämpa)
    Anonym (dotter 2) skrev 2014-02-01 10:42:52 följande:
    Alltså, jag förstår att du bara menar väl, men jag skulle vara väldigt försiktig med att säga sådant till cancerpatienter. Visst är det viktigt att ha en positiv inställning, men det är farligt att intala sig att man kan ALLT bara man vill eftersom viljan de facto inte står över allt annat. Ibland går det tyvärr inte vägen och i den situationen skulle det vara fruktansvärt sorgligt om personen hade dåligt samvete över att hen tydligen inte "ville" bli frisk tillräckligt mycket, för "de som tänker med hjärtat och som litar blint på sin egen och kroppens förmåga...kan nå precis så långt de själva vill". Så ja, viljan kan ta en väldigt långt, men ibland räcker inte det hela vägen till mållinjen och det beror på saker som är bortom personens kontroll.

Det är helt okej att du känner så. Den rationella sidan kan inte göra annat än att säga så. Den emotionella sidan inser att då har man tvivel i sig och då kommer inte heller de önskade resultaten att komma.
  • Anonym (X)
    Anonym (Kämpa) skrev 2014-02-02 10:04:57 följande:

Det är helt okej att du känner så. Den rationella sidan kan inte göra annat än att säga så. Den emotionella sidan inser att då har man tvivel i sig och då kommer inte heller de önskade resultaten att komma.
    För ingen av de som helhjärtat trott och utövat The secret (något flummigt om att det man önskar av universum och är säker på att få, det får man) har ju absolut inte dött eller kommer att dö.

Ex sägs det att Einstein levde efter det jättepositiva tänkesättet, han är ju vid god vigör idag verkligen...
Svar på tråden Min pappa har lungcancer, nu ska jag hitta alla sätt som finns att hela/lindra/bromsa eller kanske bota den!