• Anonym (Hoppfull)

Min pappa har lungcancer, nu ska jag hitta alla sätt som finns att hela/lindra/bromsa eller kanske bota den!

Min pappa, 69 år, fick igår diagnos lungcancer efter nästan 9 månaders oförklarlig plötslig smärta i ryggen. Från att ha varit en frisk, ungdomlig, motionerande och livsnjutande man har han nu tappat drygt tio kg sedan de första symptomen för nio månader sedan, är i princip handikappad och kan knappt ta sig utanför hemmet pga ryggsmärtan. Datortomo och lungröntgen har visat en tumör i höger lunga, som har spritt sig och även orsakat skelettförändringar. När läkaren gav oss beskedet igår hörde jag bara en dödsdom. Budskapet jag tog in var att pappa är döende och att han aldrig kommer att bli frisk. De ord läkaren faktiskt yttrade var att det är en obotbar sjukdom, man opererar inte i det här stadiet (förstod inte varför) och att man nu påbörjar en behandlingsplan med strålning och cellgifter. Nu har min syster, mamma och jag bestämt oss för att hjälpa honom att läka eller hela sin kropp så långt det går med mat och alla nadra sätt som finns som vården inte kan hjälpa till med. Det finns ju något som kallas anticancerogen mat, detta tänker jag läsa allt jag kommer över. Vad finns det för andra sätt att hela en sjuk kropp som inte ingår i behandling av traditionell västerländsk medicin? Kom igen, bomba mig med tips, solskenshistorier och annan positiv energi. Jag behöver allt nu, och kommer att rikta in mig på allt positivt som inger hopp, och blocka ut allt negativt.

• Svar på tråden Min pappa har lungcancer, nu ska jag hitta alla sätt som finns att hela/lindra/bromsa eller kanske bota den!
  • Anonym (X)

Och om positivt tänkande var det som behövdes skulle hundar leva i 300 år...

• Anonym (anonym)

Se till att din pappa så långt det är möjligt får i sig tillräckligt med föda, se till att han får den mat han önskar oavsett vad det är.
    Cellgifter får som regel människor att må väldigt illa och att då laborera med en massa alger och annat lär inte hjälpa upp aptiten det minsta.

• Anonym (dotter 2)
    Anonym (Kämpa) skrev 2014-02-02 10:04:57 följande:

Det är helt okej att du känner så. Den rationella sidan kan inte göra annat än att säga så. Den emotionella sidan inser att då har man tvivel i sig och då kommer inte heller de önskade resultaten att komma.
    Nu blir jag förbannad. Mig får du tycka precis vad du vill om, men ge fan i att skuldbelägga döende cancerpatienter för att de inte "ville" bli friska tillräckligt mycket, för det är precis det ditt resonemang leder till. Finns det något värre man kan säga om/till någon i den situationen?

Läs det här inlägget och tänk efter: ikroppenmin.blogspot.co.uk/2013/01/en-dares-forsvarstal.html
  • Anonym (dotter 2)
    Anonym (Kämpa) skrev 2014-02-02 10:04:57 följande:

Det är helt okej att du känner så. Den rationella sidan kan inte göra annat än att säga så. Den emotionella sidan inser att då har man tvivel i sig och då kommer inte heller de önskade resultaten att komma.
    Och den emotionella sidan borde se över sin empatiska förmåga om det är så det är...
  • Anonym (Hoppfull)

Först och främst - Tack alla som har svarat. Jag uppskattar alla uppmuntrande ord mem framför allt tips, det var det jag var ute efter i den här tråden även om jag är helt ok med att få en annan kanske mer realistisk syn på vad jag har framför mig.

Kan börja med att säga att jag inte hade tänkt pracka på min pappa att lägga om hela sitt liv mot hans vilja bara för att det finns en liten möjlighet till att bromsa eller lindra hans tillstånd. Nu är min pappa ganska väl medveten om att kosten iaf har betydelse för ens välbefinnande så han har hittills uppskattat att vi har handlat hem hälsosam mat och lagat den åt honom. Den har faktiskt varit god så han har inte lidit av den..

men generellt så vill jag såklart inget hellre än att min pappa ska få leva sitt liv på det sätt som får honom att må bra och göra honom lycklig, det tror jag har stor inverkan på vad som sker inuti även om det inte botar hans lungcancer.

Varje dag sedan diagnosen har han sagt att han är en kämpe och inte tänker ge upp, det kanske han säger för vår skull till stor del men jag måste säga att det är också oerhört viktigt för mig att veta att jag gjorde allt jag kunde för honom.

Jag har fått några intressanta tips här som jag ska kolla upp. Bröstmjölk var ju intressant.. jag ammar själv min tvåmånaders nu så jag har att ta av själv men tack snälla du som erbjöd dig.

• Selfish Geene

Viktigt: aprikoskärnor innehåller amygdslin som omvandlas till cyanid i kroppen, att äta stora mängder aprikoskärnor är MYCKET giftigt (dödsfall har inträffat)

Förutom att de inte har någon påvisad effekt mot cancer kan det leda till plågsam och potentiell dödlig cyanidförgiftning

• Anonym (dotter 2)
    Anonym (Hoppfull) skrev 2014-02-03 00:18:08 följande:
    Först och främst - Tack alla som har svarat. Jag uppskattar alla uppmuntrande ord mem framför allt tips, det var det jag var ute efter i den här tråden även om jag är helt ok med att få en annan kanske mer realistisk syn på vad jag har framför mig.

Kan börja med att säga att jag inte hade tänkt pracka på min pappa att lägga om hela sitt liv mot hans vilja bara för att det finns en liten möjlighet till att bromsa eller lindra hans tillstånd. Nu är min pappa ganska väl medveten om att kosten iaf har betydelse för ens välbefinnande så han har hittills uppskattat att vi har handlat hem hälsosam mat och lagat den åt honom. Den har faktiskt varit god så han har inte lidit av den..

men generellt så vill jag såklart inget hellre än att min pappa ska få leva sitt liv på det sätt som får honom att må bra och göra honom lycklig, det tror jag har stor inverkan på vad som sker inuti även om det inte botar hans lungcancer.

Varje dag sedan diagnosen har han sagt att han är en kämpe och inte tänker ge upp, det kanske han säger för vår skull till stor del men jag måste säga att det är också oerhört viktigt för mig att veta att jag gjorde allt jag kunde för honom.

Jag har fått några intressanta tips här som jag ska kolla upp. Bröstmjölk var ju intressant.. jag ammar själv min tvåmånaders nu så jag har att ta av själv men tack snälla du som erbjöd dig.
    Självklart ska ni göra allt för att stötta honom i hans kamp, så länge det faktiskt är hans kamp vilket det ju verkar vara. Skönt att höra! Jag har tyvärr inga tips på specifika livsmedel, men en sak jag tänkte på är att ni kanske kan göra smoothies på diverse nyttigheter? Då blir det betydligt lättare att få i sig än om man ska äta allt helt. Kanske börja dagen med en smoothie på "mirakelprodukter" och sen äta vanlig, men nyttig mat resten av dagen? Då behöver han inte tänka på maten hela tiden. Kram!
  • Anonym (Kämpa)
    Anonym (X) skrev 2014-02-02 10:16:33 följande:
    För ingen av de som helhjärtat trott och utövat The secret (något flummigt om att det man önskar av universum och är säker på att få, det får man) har ju absolut inte dött eller kommer att dö. Ex sägs det att Einstein levde efter det jättepositiva tänkesättet, han är ju vid god vigör idag verkligen...

Vad kommer evigt liv in i det hela? Det vi kallar själen är evig, men den fysiska kroppen är inte gjord för evigt liv. Livet är ett cykliskt förlopp, likt årstiderna och i vår fysiska kropp finns det en början och ett slut. Kroppen är bara ett skal och för vårt eviga "jag" är den ganska ointressant, mer än att den hjälper oss till att trassla upp knutar som förhindrat oss att se klart. När man börjar förstå hur saker och ting hänger ihop så inser man att det är insidan som är viktig och det är där nyckeln sitter.
  • MissOrange

Jag beklagar din situation TS. Jag vill tipsa om black seed oil eller på svenska svart kumminolja. Det finns mer info om detta på engelska så googla på black seed oil så hittar du lite info om vad den kan hjälpa kroppen med. Den är bra till mycket och jag hittade även lite artiklar om hur den kan användas för cancer.

Svar på tråden Min pappa har lungcancer, nu ska jag hitta alla sätt som finns att hela/lindra/bromsa eller kanske bota den!