• Anonym (Hoppfull)

Min pappa har lungcancer, nu ska jag hitta alla sätt som finns att hela/lindra/bromsa eller kanske bota den!

Min pappa, 69 år, fick igår diagnos lungcancer efter nästan 9 månaders oförklarlig plötslig smärta i ryggen. Från att ha varit en frisk, ungdomlig, motionerande och livsnjutande man har han nu tappat drygt tio kg sedan de första symptomen för nio månader sedan, är i princip handikappad och kan knappt ta sig utanför hemmet pga ryggsmärtan. Datortomo och lungröntgen har visat en tumör i höger lunga, som har spritt sig och även orsakat skelettförändringar. När läkaren gav oss beskedet igår hörde jag bara en dödsdom. Budskapet jag tog in var att pappa är döende och att han aldrig kommer att bli frisk. De ord läkaren faktiskt yttrade var att det är en obotbar sjukdom, man opererar inte i det här stadiet (förstod inte varför) och att man nu påbörjar en behandlingsplan med strålning och cellgifter. Nu har min syster, mamma och jag bestämt oss för att hjälpa honom att läka eller hela sin kropp så långt det går med mat och alla nadra sätt som finns som vården inte kan hjälpa till med. Det finns ju något som kallas anticancerogen mat, detta tänker jag läsa allt jag kommer över. Vad finns det för andra sätt att hela en sjuk kropp som inte ingår i behandling av traditionell västerländsk medicin? Kom igen, bomba mig med tips, solskenshistorier och annan positiv energi. Jag behöver allt nu, och kommer att rikta in mig på allt positivt som inger hopp, och blocka ut allt negativt.

• Svar på tråden Min pappa har lungcancer, nu ska jag hitta alla sätt som finns att hela/lindra/bromsa eller kanske bota den!
  • Anonym (X)

Man opererar inte för man vill inte att immunförsvaret ska ägna sig åt att läka operationsärr istället för att bekämpa cancer. Då kan cancern "explodera".

Jag tycker att mannen ska få äta vad han vill, för hur sorgligt det än är är han i ett palliativt skede.

Men om ni vill klamra er fast vid halmstrån skulle jag rekommendera
    chili
    gurkmeja
    broccoli
    blåbär

• Anonym (Hum)

Granatäpplejuice är bra, helst färskpressat. Sägs ha effekt.

• Anonym (Hoppfull)

Tack för artikeln

Tow2Mater skrev 2014-01-30 21:41:08 följande:
    Råkade läsa det här idag; som alla studier ska man ju ta det med en nypa salt, men kanske värt for dig att läsa, att extra antioxidanter (jag antar i pillerform) inte hjälper, utan tvärtom, kan gora det ännu värre: "Antioxidants including vitamin E can promote lung cancer: study" news.yahoo.com/antioxidants-including-vitamin...

• Selfish Geene

Jag beklagar att din pappa är sjuk och jag har full förståelse för att du vill göra allt för att hjälpa honom. Men.... det kryllar av verkningslösa behandlingsmetoder och skojare som är ute efter dina pengar! Du kan utan problem lägga all din tid och alla dina pengar på algernativmedicinska preparat och behandlingar och ändå bara avverka en bråkdel av marknaden. den amerikanska motdvarigheten till cancerfonden har gett ut en folder med de vanligaste bluffbehandlingarna, kanske svenska cancerfonden har något liknande? Om ni ändå beslutar er för någon sk "komplementbehandling" berätta det för hans läkare! De flesta alternativa preparaten är verkningslösa men vissa kan påverka hans begandling negativt

• Tihi

Först vill jag beklaga att ni måste gå igenom det här.

Kolla i Tyskland. Där håller man på mycket med alternativ som C-vitamin injektioner osv. Att äta vegetariskt och göra smoothies på spenat, kale osv är också bra. Han måste äta så rent som möjligt, inga halvfabrikat alltså. Vet som sagt att Tyskland har många alternativbehandlingar så börja där kanske.

• Anonym (Moa)

Jag skulle kontakta George, killen som var med i programmet "himlen kan vänta" för några år sedan. Han har en dödlig cancer och borde varit död för länge sen, men lever fortfarande pga att han deltagit i forskningsprojekt. Han verkar har bra koll på vart man ska vända sej. Kanske finns det något som kan hjälpa din pappa där?

• Anonym (...)

Ledsen för detta besked, beklagar.

De egenvårdsråd jag känner till vid cancerdiagnos är:

- Frisk luft
    - Lugn & ro
    - Vila
    - Regelbundna måltider
    - Kontinuitet
    - Undvika starka dofter
    - Undvika folksamlingar

Just vila och frisk luft är ju lite motsägelsefullt, men det är två lika viktiga bitar (liksom alla ovan nämnda) för att försöka bibehålla en så bra livskvalité som är möjligt under de omständigheter man lever. Nutritionen är viktigt, regelbunden, för att er pappa och hans kropp ska vara så motståndskraftig som möjligt.

Hoppas detta var till någon hjälp.

• Anonym (hjo)

Då ska jag ge dig ett tips och det kommer låta helflummigt,Men regressionsterapi och hypnos har hjälpt många som fått cancer.

Gå in på www.linjensinfo.se och be dom lägga ut information om det.Önska dig informationen i deras blogg

• Anonym (dotter)

Jag tycker att ni skall fråga pappan vad han vill göra, hur han vill ha det. Hans mående måste komma i första rummet. Kör inte över en vuxen människa i er välvilja att bota ett obotligt tillstånd.  

Det är ju inte meningen att han skall tillbringa sin sista tid i livet med ångest över att ni inte kan acceptera att han förmodligen är döende.

Han kommer förmodligen att må väldigt dåligt av cellgifterna och ha svårt att äta och behålla maten. Han kanske kan äta som vanligt men att maten inte smakar något eller så får han vara glad för det lilla han kan peta i sig.  

Var lyhörda för pappas önskningar och vilja, det är ändå hans liv och död det handlar om.

Tag hand om er själva och varandra, det är svårt att vara nära anhörig i sådana här situationer.

Svar på tråden Min pappa har lungcancer, nu ska jag hitta alla sätt som finns att hela/lindra/bromsa eller kanske bota den!