Här framför skärmen sitter en tjej i 30-årsåldern och känner igen mig såå mycket i det du skriver. Som ung var jag alltid bäst i klassen på all slags idrott, och fram till vuxen ålder höll jag mig slank. Tills jag träffade en kille vars största nöje i livet var att äta och så hamnade jag själv i träsket. Vikten ökade och fortsatte öka fram tills för ca 2,5 år sedan.
Som mest har jag vägt 152 kg. Läkarna sa till mig att jag skulle operera mig eller dö, och jag, som alltid varit motvillig till gastric bypass blev skitskraj och gick med på det. Men dietisten gav mig inte klartecken för operation, enligt henne hade jag någon ätstörning. Jag blev så förbannad på detta och tänkte "fan jag ska visa dem", och det gjorde jag.
Gick ner 20 kg på fyra månader enbart genom att lämna bort det goda. Någon enstaka gång kunde jag unna mig men det var inte ofta. Efter detta, när ilskan lagt sig, så behövde jag börja följa med mina matvanor på ett mer konstruktivt sätt. Tog hjälp av kaloriräknare på nätet och fyllde i precis allt jag åt. Vägde mig och skrev in siffrorna och njöt av att se grafen gå neråt.
När jag vägde 115 kg tog det stopp för ungefär ett år. Gick inte upp men ansträngde mig heller inte för att gå ner. Nu i oktober tänkte jag det var dags igen och körde pulverdiet för att få en snabbstart. Efter detta tipsade en vän mig om LCHF och jag bestämde mig för att prova. Nu, 2.5 månader senare, har jag gått ner 15 kg med LCHF och det går neråt varje dag. Väger nu 95 kg. Har totalt tappat 57 kg alltså.
Jag berättar detta för att jag vill utmana dig att testa LCHF. Ge det 2-3 veckor. Varför? Därför att du är sockerberoende. Precis som jag. Jag anser mig själv inte gå på diet nu med LCHF. Innan, när man käkade pulver osv var det enda man kunde tänka på allt man INTE fick äta. Jag har nu under 2.5 månaders tid inte saknat choklad eller bakverk en enda gång. Hur sjukt är inte det? Jag som var världens gottgris.
Sötsuget försvinner, du får äta (i princip) så mycket du bara vill. Känner inte att jag förlorat någonting. Det är bara fördelar. Piggare, starkare, inget sötsug, ingen ångest, kilona rasar. Detta är en livstil. Detta är mitt nya jag, och jag ångrar inte en sekund.
Vill bara önska dig all lycka till, har varit där och vill inte dit igen. Det går - jag är ett levande bevis för detta.