Nosen skrev 2014-02-21 16:00:54 följande:
Ja, här har ni en som hoppas att skolsystemetklarar av att ta tillvara de som läst ett närmare tre år före skolstart. Har övervägt detta med att starta skolan ett år tidigare, men tänker att det är dumt socialt, och att ett år inte skulle göra så stor skillnad heller, snarare två-tre... Känner mig uppriktigt oroad för understimulans. Men en så länge är det förskola som gäller, förskoleklass i höst, och sen skola.
det sägs ju att skolan är bättre, eller åtminstone SKA vara bättre på att individanpassa idag, jämfört med för 30 år den. Nån som har erfarenheter att dela med sig?
Vi har nog resonerat ganska lika. Sonen ligger olika långt före på olika områden, sen pga sin autism och DCD oerhört långt efter på andra.. Han kommer få gå med sin kull, och tack vare att han har så tydlig problematik att han ändå måste ha väldigt anpassad undervisning så verkar det vara så att de kan lösa allt med att lägga det på rätt nivå. Sen hur det blir rent krasst, det får vi se.... Men han kommer ju bara klara enskild undervisning, vilket "möjliggör". Kan undra hur det går för andra som inte har "tilläggsproblematik", jag undrar också hur långt man klarar att individanpassa.. Dottern som nu går i första klass har ett "liknande upplägg", och läser lite individuellt men ändå samma som klassen. Det innebär att hon gör tillsammans med klassen det hon behöver öva på, men får träna på högre nivå på de områden där hon behöver samt lägre nivåer där det är ett krav. Hemma har jag sen en 3,5-åring som läser och räknar sådär "i starten". Hon kan definitivt alla bokstäver, förstår ljudandet och läser riktigt bra ganska många ord. Hon räknar till 20 och vill nu att jag ska lära henne plus och minus eftersom hon är sotis på storasyster... Att hon skulle klara det med lite förklaring, tvivlar jag egentligen inte på.
Anpassning behövs verkligen, för alla barn egentligen.