Inlägg från: Themis |Visa alla inlägg
  • Themis

När lär sig barn läsa?

Jag tänker att det beror på barnets motivation att ära sig läsa. Det måste vara roligt!

Jag lärde mig läsa som 4-åring för att jag ville ha mer Astrid Lindgren, det fanns ju inte mycket att se på TV dåförtiden och de vuxna hade inte tid att läsa för mig hela dagen som jag ville. Morfar spelade in Karlsson på taket på kassettband när han läst den tio gånger redan, och sen lyssnade jag på bandet och lärde mig läsa. Sen var jag ostoppbar och omättlig

Min son är en utpräglad mattehjärna, har sett en massa på barnfilm och har då inte haft samma motivation att läsa. Men när vi högläste Harry Potter hände något, då ville han själv och genom dels roliga böcker och dels genom att det krävsatt kunna läsa instruktioner för att spela olika PC-spel så har hans läsexplosion börjat, men den kom inte förrän vid 8 år och är mycket ämnesberoende, han läser nästan hellre fakta (historia, rymden, djur, teknik) än skönlitterärt om jag inte tar till pärlor som Roald Dahl eller C.S. Lewis.

Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
  • Themis

Och där blev det diverse felslag i texten....meh... Obestämd

Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
Svar på tråden När lär sig barn läsa?