• babydeluxe

    När lär sig barn läsa?

    Jag har försökt hitta statistik/normalfördelningskurvor på när barn lär sig att läsa men lyckas inte. Någon som vet var man kan hitta det?


    Min följdfråga är: Någon som vet om det finns belägg för att tidig ålder för att lära sig läsa är bra? Dvs om det finns någon koppling till bra skolresultat osv i senare åldrar eller andra fördelar? Nackdelar?

  • Svar på tråden När lär sig barn läsa?
  • pigglet

    Jag har aldrig sett någon statistik. De flesta barn lär sig läsa någon gång mellan 4-7 år, men det finns undantag. Beror ju också på vad man räknar som att "kunna läsa", räcker det med att kunna ljuda sig genom kortare ord eller ska man kunna läsa meningar och förstå vad som menas.

    Vissa studier menar att det rent av är skadligt att börja läsa tidigt, tex Waldorfpedagogiken tror jag säger så? Jag har inte sett någon studie där ålder för läs-start tros påverka skolresultat. Jag tror egentligen inte heller att man skulle kunna se något sådant.

    Vissa föräldrar till barn som lärt sig läsa tidigt menar att barnen fått det lite kämpigt i skolan, de sitter av tiden de första åren och får traggla bokstäver tillsammans med de andra. Lite så har det i alla fall vart för mina barn.

  • Flickan och kråkan

    Problemet med din frågeställning är att den inte är möjlig att svara på. För att vara en god läsare (goda läsare presterar bra akademiskt vanligtvis eller har i alla fall lättare att prestera akademiskt om de vill) så krävs så mycket mer än att rent tekniskt kunna avkoda.En god läsare behärskar en massa olika lässtrategier. Hur väl man hanterar lässtrategier är det som avgör den egna läsförmågan. Övning ger ju alltid färdighet, men om man lär sig läsa tidigt men ändå inte tillägnar sig och greppar lässtrategier så kommer du aldrig att utvecklas särskilt mycket som läsare. Någon som knäcker den formella läskoden senare kan snabbt och ypperligt tillägna sig lässtrategier. Det handlar inte minst om andra språkliga färdigheter man har i bagaget. Ordförråd, kognition, förståelse för det implicita i språket är inte bundet till skriftspråket.

  • babydeluxe
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-18 20:22:22 följande:
    Problemet med din frågeställning är att den inte är möjlig att svara på. För att vara en god läsare (goda läsare presterar bra akademiskt vanligtvis eller har i alla fall lättare att prestera akademiskt om de vill) så krävs så mycket mer än att rent tekniskt kunna avkoda.En god läsare behärskar en massa olika lässtrategier. Hur väl man hanterar lässtrategier är det som avgör den egna läsförmågan. Övning ger ju alltid färdighet, men om man lär sig läsa tidigt men ändå inte tillägnar sig och greppar lässtrategier så kommer du aldrig att utvecklas särskilt mycket som läsare. Någon som knäcker den formella läskoden senare kan snabbt och ypperligt tillägna sig lässtrategier. Det handlar inte minst om andra språkliga färdigheter man har i bagaget. Ordförråd, kognition, förståelse för det implicita i språket är inte bundet till skriftspråket.
    Det låter ju rimligt som du säger. Men det vore ju då intressant att se om det gjorts någon studie på om tidigt läsande även är förknippat med goda förmågor inom övriga lässtrategier längre fram. Det borde väl inte vara omöjligt att svara på? Dessutom vore det spännande om det fanns siffror på om det fanns en negativ korrelation mellan tidigt läsande/avkodande (och tal för den delen) och dyslexi.
    Jag kommer i jobbet ofta i kontakt med personer med lindrig utvecklingsstörning och/eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. I dessa grupper finns det många med läs- och skrivsvårigheter. Mycket försenat tal t.ex. tycks vara  korrelerat till en högre andel neuropsykiska funktionsnedsättningar samt läs- och skrivsvårigheter. Det jag är nyfiken på är alltså de barn som språkligt (ffa läsmässigt) hamnar i andra ytteränden av normalfördelningskurvan.
  • babydeluxe
    pigglet skrev 2014-01-18 19:44:26 följande:
    Jag har aldrig sett någon statistik. De flesta barn lär sig läsa någon gång mellan 4-7 år, men det finns undantag. Beror ju också på vad man räknar som att "kunna läsa", räcker det med att kunna ljuda sig genom kortare ord eller ska man kunna läsa meningar och förstå vad som menas.

    Vissa studier menar att det rent av är skadligt att börja läsa tidigt, tex Waldorfpedagogiken tror jag säger så? Jag har inte sett någon studie där ålder för läs-start tros påverka skolresultat. Jag tror egentligen inte heller att man skulle kunna se något sådant.

    Vissa föräldrar till barn som lärt sig läsa tidigt menar att barnen fått det lite kämpigt i skolan, de sitter av tiden de första åren och får traggla bokstäver tillsammans med de andra. Lite så har det i alla fall vart för mina barn.
    Ok! Har du läst eller har du tillgång till någon av de studier som menar att det är skadligt att börjar läsa tidigt? Vore jätteintressant att läsa!
  • scanmia

    För flera år sedan läste jag en studie om vid vilken ålder barn lär sig läsa och jag har för mig att de hade funnit att det fanns ett fönster vid 4-års ålder då det gick hyfsat bra att drilla in ljudandet (här i Kanada kör de stenhårt på det och det finns också en hel drös som knäcker läskoden vid 4-5-års ålder). I Sverige, där man när studien utfördes, började med läsinlärning vid 7-års ålder fanns det inte många läsande 4-åringar (surprise!) MEN när de jämförde läsförståelse vid 12-års ålder så var den mycket snarlik och tom lite bättre i Sverige än i de länder som hade börjat tidigare. Jag kan tyvärr inte hitta studien nu och jag läste den nog för typ sex år sedan innan min äldste började skolan. Ta vad jag kan komma ihåg för vad det är...

    En av de bästa faktaböcker jag har läst (äh, stryk det - det är en av de bästa böcker jag har läst över huvud taget) handlar om den läsande hjärnan: "Proust and the Squid" av Maryanne Wolf. Rekommenderas varmt!

  • Flickan och kråkan
    babydeluxe skrev 2014-01-18 20:36:06 följande:
    Det låter ju rimligt som du säger. Men det vore ju då intressant att se om det gjorts någon studie på om tidigt läsande även är förknippat med goda förmågor inom övriga lässtrategier längre fram. Det borde väl inte vara omöjligt att svara på? Dessutom vore det spännande om det fanns siffror på om det fanns en negativ korrelation mellan tidigt läsande/avkodande (och tal för den delen) och dyslexi.
    Jag kommer i jobbet ofta i kontakt med personer med lindrig utvecklingsstörning och/eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. I dessa grupper finns det många med läs- och skrivsvårigheter. Mycket försenat tal t.ex. tycks vara  korrelerat till en högre andel neuropsykiska funktionsnedsättningar samt läs- och skrivsvårigheter. Det jag är nyfiken på är alltså de barn som språkligt (ffa läsmässigt) hamnar i andra ytteränden av normalfördelningskurvan.
    Man kan ju jämföra olika utbildningssystem med resultat i läsning senare i åldrarna. I många länder så börjar man skolan och lär sig läsa vid olika åldrar. I Finland presterar eleverna i topp vad gäller läsning i PISA exempelvis och där börjar man skolan och därmed den grundläggande lästräningen vid 7 år precis som i Sverige. Andra länder presterar mycket sämre trots tidigare skolstart och normalt sett tidigare läsning. Så nej, någon direkt korrelation mellan när åldersmässigt man börjar läsa och hur god läsare man blir finns inte. Det handlar alltså snarare om hur man arbetar med läsning när man väl lärt sig det tekniska med läsningen. Det rent tekniska med läsning är egentligen inte det svåra med läsning. Det kan snarare vara så att det tar onödigt mycket energi för ett litet barn att lära sig själva avkodandet och att det nog kan vara mer läsinlärningseffektivt att arbeta med förståelse och språk muntligt och sedan med lite mer mognad och lättare för abstrakt tänkande lära sig det formella/tekniska. Samtidigt behöver man självklart lära sig att avkoda rent tekniskt för att kunna arbeta lässtrategiskt med egenlästa texter. Inte helt lätt det här
  • Sticka

    Jag lärde mig läsa när jag var 4 år, jag var intresserad och pappa hängde på och hjälpte mig.Vi lekte med magnetbokstäver och vips så läste jag ju. Men som det tidigare sagts i tråden så blev det rätt trist i skolan sen, de andra läste fel, läste inte alls, uttalade helt fel och gjorde massa pauser i läsningen så jag trodde seriöst att allihop var i behov av resurs (vi hade barn på dagis som hade resurs så det var inget konstigt i min värld att ha det).
    När jag gick på dagis läste jag så pass bra och med så pass mycket flyt att jag läste böcker för de andra barnen när personalen inte hade tid. 

    Maken lärde sig läsa hjälpligt vid elva års ålder. Han var tretton år när dyslexidiagnosen kom. Då var det lite sent att göra så mycket åt det.

  • MissOrange

    Det här är intressant. Jag har också funderat lite på om de barn som lär sig läsa tidigt kanske blir understimulerade i skolan och kanske tappar intresset och senare kommer efter. Har en 3-åring som har varit väldigt intresserad av bokstäver och försöker läsa ut orden han ser. Han kan läsa några få ord redan. Självklart blir man stolt och tycker det är fantastiskt så fort de gör framsteg men jag funderar ibland på hur det blir sen i skolan. Om han blir för uttråkad där i början får man väl försöka hitta på nåt hemma och "lära ut" så att han fortfarande får utmaningar och inte tappar intresset :D

  • I969

    Har hört samma som scanmia, att det går på ett ut med tiden. Såg en dokumentär om tidig inlärning i USA där vissa börjar någon slags geni-utbildning redan från bebisstadiet. De jämförde sedan dessa barn med klasskamraterna i samma grundskola och efter 2 år hade det jämnat ut sig vad gällde skolresultaten.

  • JanaN
    MissOrange skrev 2014-01-18 22:03:26 följande:
    Det här är intressant. Jag har också funderat lite på om de barn som lär sig läsa tidigt kanske blir understimulerade i skolan och kanske tappar intresset och senare kommer efter. Har en 3-åring som har varit väldigt intresserad av bokstäver och försöker läsa ut orden han ser. Han kan läsa några få ord redan. Självklart blir man stolt och tycker det är fantastiskt så fort de gör framsteg men jag funderar ibland på hur det blir sen i skolan. Om han blir för uttråkad där i början får man väl försöka hitta på nåt hemma och "lära ut" så att han fortfarande får utmaningar och inte tappar intresset :D
    Den svenska skolan är gräsligt dålig på att ta tillvara barnens intelligens och talanger. Visst kan barnen bli understimulerade men det betyder inte att man kommer efter senare. Hälsar en som lärde sig läsa mycket tidigt och idag är högutbildad.
Svar på tråden När lär sig barn läsa?