Bling1975 skrev 2014-01-19 10:35:10 följande:
Jag tänker att det är skillnad på barn som av eget intresse lär sig läsa tidigt och barn som börjar skolan tidigt och därför får läsundervisning.
Vanligtvis så har man en naturlig fallenhet för sådant som man väljer att utveckla och den fallenheten följer troligtvis med upp i åldrarna. Sedan tror jag att de flesta barn med rätt undervisning kan lära sig läsa tidigt så ibland kan det ju vara föräldrarnas önskan som ligger bakom och då borde det inte göra någon större skillnad långsiktigt.
Absolut!
Vårat barn började intressera sig för bokstäver vid 2 och lärde sig alfabetet genom att lyssna på sånger, han lärde sig att känna igen ord genom att titta på dem, inte genom att läsa dem vid 3. Allt pga ett intresse. Sen la han av ett tag och fick andra intressen. När skolan började upptäckte han hur roligt det var igen. Är väl en blandning av tur och fallenhet som gör att det passar vårat barn som handen i handsken.
Har också läst på om Finland, här i UK jämför de ofta Finland mot den brittiska skolan. Personligen använde jag ofta Finland som ett exempel på varför jag inte ville att skolstarted skulle ske vid 4. Nu får jag äta upp allt, haha! De är framgångsrika, och jag tror definitivt att de gör rätt, svenska skolan bör ta detta i akt tycker jag, likaså den brittiska, för det finns ju barn som inte har en fallenhet och självklart upplever att börja inlärningen vid 4 som kämpig.