Flickan och kråkan skrev 2014-01-18 20:22:22 följande:
Problemet med din frågeställning är att den inte är möjlig att svara på. För att vara en god läsare (goda läsare presterar bra akademiskt vanligtvis eller har i alla fall lättare att prestera akademiskt om de vill) så krävs så mycket mer än att rent tekniskt kunna
avkoda.En god läsare behärskar en massa olika lässtrategier. Hur väl man hanterar lässtrategier är det som avgör den egna läsförmågan. Övning ger ju alltid färdighet, men om man lär sig läsa tidigt men ändå inte tillägnar sig och greppar lässtrategier så kommer du aldrig att utvecklas särskilt mycket som läsare. Någon som knäcker den formella läskoden senare kan snabbt och ypperligt tillägna sig lässtrategier. Det handlar inte minst om andra språkliga färdigheter man har i bagaget. Ordförråd, kognition, förståelse för det implicita i språket är inte bundet till skriftspråket.
Det låter ju rimligt som du säger. Men det vore ju då intressant att se om det gjorts någon studie på om tidigt läsande även är förknippat med goda förmågor inom övriga lässtrategier längre fram. Det borde väl inte vara omöjligt att svara på? Dessutom vore det spännande om det fanns siffror på om det fanns en negativ korrelation mellan tidigt läsande/avkodande (och tal för den delen) och dyslexi.
Jag kommer i jobbet ofta i kontakt med personer med lindrig utvecklingsstörning och/eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. I dessa grupper finns det många med läs- och skrivsvårigheter. Mycket försenat tal t.ex. tycks vara korrelerat till en högre andel neuropsykiska funktionsnedsättningar samt läs- och skrivsvårigheter. Det jag är nyfiken på är alltså de barn som språkligt (ffa läsmässigt) hamnar i andra ytteränden av normalfördelningskurvan.