Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

När lär sig barn läsa?

babydeluxe skrev 2014-01-18 19:34:27 följande:

Jag har försökt hitta statistik/normalfördelningskurvor på när barn lär sig att läsa men lyckas inte. Någon som vet var man kan hitta det?

Min följdfråga är: Någon som vet om det finns belägg för att tidig ålder för att lära sig läsa är bra? Dvs om det finns någon koppling till bra skolresultat osv i senare åldrar eller andra fördelar? Nackdelar?

Jag har inga belägg för detta, men jag tror att barn som lär sig läsa spontant (på egen hand) tidigt har det lättare rent akademiskt även senare i livet.

Jag är en av de personerna. 
  • Mrs Moneybags
    Mamori skrev 2014-01-23 20:03:58 följande:
    Jag läste någonstans att om man lär sig läsa tidigt (innan vissa kopplingar i hjärnan har försvunnit) så har man större risk/chans att få synestesi. Det stämmer bra på mig som har bokstavs/färgsynestesi och kunde läsa när jag var 2 år. Jag har också någon form av intuitiv stavningsrättelse i huvudet på grund av det :)
    Jaha, vad intressant! Jag är som du, och stavar väldigt bra. Jag kan också läsa en bok och "se" att det någonstans på sidorna är en felstavning. Ögat registrerar liksom att något inte stämmer någonstans på uppslaget... 
Svar på tråden När lär sig barn läsa?