• Smilla75

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

anonKina skrev 2015-12-03 17:15:58 följande:

Fick igår mail från migrationsverket att komplettera ansökan. Dom vill att jag bifogar "Bevis på att du har konkreta och nära förestående planer på att återvända till Sverige.".

Jag bor för närvarande i Kina tillsammans med min kinesiska fru, och har jobb på ett kinesiskt företag. Min lägenhet i Sverige hyr jag ut i andra hand. Mitt jobb i Kina är av vanlig tillsvidare-typ, så har inget fast slutdatum jag kan visa upp.

Eftersom det är så lång och totalt osäker väntetid vill jag inte flytta från Kina innan vi har fått beslut, det kan ju ta 1 eller kanske tom 2 år till!
    (Ännu så länge har vi köat ett par månader bara)

Hur ska jag då bevisa att jag har nära och konkreta planer på att flytta tillbaka till Sverige? Det mest konkreta är ju att vi ansökt om uppehållstillstånd? Någon som har förslag?

Det krävs nära o konkreta planer för att få tillstånd, eftersom grunden ju är att man ska bo i Sverige tillsammans. I det här fallet hade jag pekat på att du har ett jobb att återvända till i Sverige så snart din fru får tillstånd (eller lätt att få jobb om du inte har det), att du har lägenhet ordnad och motivera att enda anledningen du är kvar i Kina är att ni ska kunna leva ihop under väntetiden. Det här är inte några konstigheter, men ett formkrav som kräver att du motiverar din intention.
  • Smilla75
    Ortelius skrev 2015-12-14 17:26:35 följande:

Hej. Kanske kan Smilla som jobbar på Migrationsverket, eller annan som har insyn svara på det här. En migrationsjurist hos Lawline skrev som svar på en fråga i fredags att Migrationsverket har "stannat för nya ansökningar" i anknytningsärenden. Stämmer det med er uppfattning?

http://lawline.se/answers/langre-handlaggningstider

I ett svar på en fråga om lång handläggningstid för en kvinna som vill få hit sin man, så skriver juristen bland annat det här:

"Jag har förstått det som att Migrationsverket har stannat för nya ansökningar för tillfället för att möjligtvis hinna med de gamla och detta kan göra att ni som ansökt tidigare förhoppningsvis får beslut innan 21 månader, som är de tillfälliga handläggningstiderna. Detta är ingen självklarhet, men en förhoppning."

I svar på en fråga förtydligar juristen att det är så hon förstått det på "insider"-information, eftersom Migrationsverket inte längre förordnar offentliga biträden till nya ansökanden.

Det vore trist om mitt eget ärende från i augusti stoppats till dess de gamla är avklarade, vilket ju lär ta sisådär 2 år. Och därefter vänta i två år till för handläggningstiden för vårt ärende..

Det är inte så att det är stopp för nya ansökningar men prioriteringen är att beta av de äldsta ärendena. För de nya ärendena i E3 så händer därför inte så mycket mer än intervju och att sköta korrespondens, man kommer att få vänta på beslut. Exakt hur länge är så svårt att sia om, det är personal utlånad och inte helt lätt få grepp om kapaciteten över hur många som jobbar med E3.
  • Smilla75
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-02-06 02:57:12 följande:

Det är intressant att läsa om alla varierande besked rörande handläggningstid som lämnas till och från medlemmarna här i gruppen.
    Vi har nu väntat i 16 månader, så jag ringde för att få lite info om vårt ärende.
    Svaret jag fick var inte särskilt glädjande då man upplyste mig om att vi måste räkna med minst 2 år men det kan också bli 3 år.
    Detta är inte kul kan jag med fog påstå, men det är väl bara att acceptera.
    Myndigheter bestämmer alltid även om det är en nykläckt handläggare man blir tilldelad !
    Om det ligger någon sanning i alla väntetider som omskrives här på denna sida är det kanske bättre att avbryta ansökan och söka om på nytt,med en pappers ansökan, det borde ju gå fortare men kanske kan smilla lämna råd om detta då hon sitter o arbetar inne i migrations myndigheten !?
    I övrigt kan jag bara grattulera alla er som fått beslut innom 14 månader.

Väntetiderna som anges är beräknade på ärenden som avgörs nu. Tiderna kommer att öka till följd av den stora asylinvandringen i höstas, men det blir först senare när deras ärenden har avgjorts. Det påverkar inte er som redan har en ansökan igång i så hög omfattning.
    Vissa ärenden tar sig fort igenom E3, några har väntat i 2,5 år men det är inte den generella väntetiden.
    Däremot kommer den nya utlänningslag som införs i vår/sommar att innebära ett försörjningskrav för nästan alla. Att kommunicera det i ärenden och följa upp samt beslut i de ärendena kommer att ta lång tid.
    Jag kan som sagt inte veta, budgeten är inte ens fördelad för 2016, men det bör vara rimligt att en ny ansökan kan få en väntetid på 2-3 år. Ni som redan har väntat längre, haft intervju osv kommer inte att drabbas så mycket tror jag.
  • Smilla75
    Ortelius skrev 2016-02-11 15:37:33 följande:

Vet du hur man resonerar kring det som står i Utlänningsförordning om denna typ av ärenden, uppehållstillstånd pga. anknytning. Som huvudregel anges att de ska avgöras inom nio månader från det att ansökan gjordes. Undantaget är om det föreligger särskilda skäl, vilket beskrivs som särskilt komplexa ärenden. Det anges inte något undantag pga att det är mycket att göra på Migrationsverket.

Om nu Migrationsverket skulle räkna med 2-3 års handläggningstid för nya ärenden, så innebär det att man helt struntar i förordningstexten.  En variant vore ju att plocka in massor av biträden att hjälpa handläggarna att ta fram underlaget, dammsuga bemanningsbranscherna om så skulle behövas.

Även i regeringens regleringsbrev till Migrationsverket för 2016 efterlyses ?resultatet av vidtagna åtgärder för att förkorta handläggningstiden? för uppehållstillstånd på grund av anknytning.

Möjligen bör jag rikta den här frågan till någon verksamhetschef eller rent av Anders Danielsson.

Sedan bör Migrationsverket förtydliga att de angivna handläggningstiderna är statistik för de ärenden som beslutas nu och inte en prognos för nya ärenden, om detta stämmer, istället för den nuvarande texten som ju lyder ?Beräknad handläggningstid om du ansöker om tillstånd för första gången?.

Det är ju regeringen som beviljar anslagen till Migrationsverket. Det går inte att anställa mer än man får pengar till. Bemanningsföretag får man inte ha i beslutsärenden på en myndighet heller och verket klarar inte av hur många nyanställda som helst som ska introduceras. Så man struntar inte i förordningstexten, men den är inte avpassad till en mycket hög invandring.

Det är nog regeringen du får rikta frågan till. Däremot kunde verket vara bättre på information och det pågår en del arbete där.
  • Smilla75
    LLskzkjzzjJjzjzj skrev 2016-02-18 02:24:10 följande:

Hej alla, vi ansökte januari 2015 och ett beslut närmar sig med tanke på ett mejl som vi fick. Bifogar det nedan. Min fråga är, vad händer om vi inte bifogar ett nytt pass med giltighetstid på över två år, blir det ett nej som besked? Eller kan man få positivt besked fast att tillståndet då helt enkelt gäller lika länge som passet? Eller blir det avslag på grund av nuvarande pass? Problemet är att vi fick mejlet idag och "deadline" är 2 mars, att ordna med nytt pass och även verifiera på en ambassad etc. tar lite längre tid än vad migrationsverket verkar tro. Passets giltighetstid var ju som verket ville vid själva sökningen, och allt har ju dragit ut på tiden, man kan ju inte plocka ut nytt pass efter nytt pass i tron om att ett beslut närmar sig, och som sagt så är det inget som blir klart på en vecka, säg att tjejen ordnar ett nytt pass imorgon men tänk om ambassaden inte har tid att ta emot och verifiera det innan den 2 mars? Undrar hur verket tänkt här. Men som sagt om vi fortsätter sökningen med nuvarande pass, kan de blis avslag p.g.a det????? OTROLIGT TACKSAM FÖR SVAR...

Viktig information angående ****** pass

I anknytningsärenden krävs det att den sökande ska styrka sin identitet.

Innehavet av ett giltigt pass är det i utlänningslagstiftningen föreskrivna

sättet för en som söker uppehållstillstånd att styrka sin identitet.

Det nuvarande passet är giltigt tom 21 juni 2017. Därmed ber vi er att förnya eller förlänga passet eftersom ett eventuellt tillstånd är giltigt i 2 år, men kan inte utfärdas längre än ett giltigt pass. Därmed uppmanar vi er till att förlänga eller förnya passet.

Migrationsverket önskar att ni inkommer med en kopia av en giltig passhandling senast den 2e mars. Originalhandlingen ska även verifieras på närmsta svenska utlandsmyndighet. Om ingen passhandling inkommer före den 2 mars, och Migrationsverket inte tar del av någon information gällande passhandlingen, kommer Migrationsverket efter detta datum fatta

beslut på befintligt underlag.

Då får du ett tillstånd som gäller lika länge som passet. Kortaste tid är 1 år dock. Eftersom du fått detta mail är ett beslut nära förestående. Om ni vill förlänga passet är det bara att meddela det till verket och säga att det tar 4 veckor, eller vad nu ambassaden anger.
  • Smilla75
    Arnela1991 skrev 2016-02-18 08:54:31 följande:

Hej Smila!

Jag vet inte längre var jag ska söka hjälp, så jag vänder mig till er. Min fråga gäller familjeanknytning.

Det är nämligen så att jag har gift mig i september 2014. Min man är från Bosnien. Vi skickade således en ansökan om familjeanknytning till Migrationsverket i november samma år.

Min man var på intervju i Sarajevo i juni 2015. Sedan inträffade krissituationen med flyktingar och vi hörde aldrig av från Migrationsverket. Först i januari 2016 hörde Migrationsverket av sig och bad oss om komplettering, 2gånger samma månad. Kompletteringarna skulle lämnas in senast den 4/2 annars riskerade min man avslag. Vi hade bara registrerat äktenskapet i Sverige och då fick vi komplettera, vilket vi skickade in då. Sedan krävde de även vigselbevis vilket jag bifogade. Och så fick jag diverse frågor som jag svarade på.

Jag var i Bosnien då, som tur är, ornade med alla papper och skickade in. Väl på plats i Sverige fick jag reda på att vi inte ens fått en handläggare än. Det planerar att kalla mig på muntlig utredning och ansökan finns på Tillståndsenheten i Göteborg.

Jag har kontaktat Migrationsverket i Göteborg, som säger att de för tillfället handlägger ansökningar från maj-juni 2014. Stockholm handlägger ansökningar från november 2014. Jag bad dem om att flytta vår ansökan till annan enhet och sa att jag inte hade problem med att åka till en annan stad för muntlig intervju.

De avböjde med förklaring att ansökningarna handläggs utifrån den folkbokförda adressen. Min vän som är från Göteborg hade handläggare i Norrköping, så hur kan det stämma?

Jag känner mig förtvivlad, ledsen och min psykiska hälsa börjar spåra ur snart. Har jag inga rättigheter i detta? Kan jag ta till juridisk hjälp? Varför kallade dr inte mig på intervju med dessa papper i hand - på en gång?

Tacksam

Förstår det är tungt. Ni har väntat ca 15 månader och nu ska du kallas till intervju också. De ärenden där referenten intervjuas tar mycket längre tid än andra ärenden. Du måste räkna med två år. Göteborg har bara en tillståndsenhet, de har långa köer och det stämmer att de är på första halvåret 2014, liksom t.ex Malmö. Alla som ska intervjuas får sin närmaste tillståndsenhet. Din vän i Göteborg med ärende i Norrköping ska förmodligen inte intervjuas, i så fall flyttas ärendet. Det finns tyvärr inte något att göra för att påskynda ärendet, mer än att du besöker din man och visar att det är seriöst menat. Det finns 150 000 öppna tillståndsärenden och kön är mycket lång.
  • Smilla75
    AaakakalalL skrev 2016-02-19 00:42:59 följande:

Hej Smilla75, detta med att verifiera originalhandlingarna hos ambassaden. Hur brukar detta göras om du har någon koll på det? Brukar man vara tvungen att boka in ett möte hos ambassaden eller liknande, eller brukar det gå bra med ett drop-in besök under deras öppettider för allmänheten. Och hur ser en verifiering av ett pass ut, är det något själva ambassaden i sin tur skickar till Migrationsverket?

Tyvärr vet jag inte det. De behöver ju ta en kopia av passet och verifiera äktheten, men jag vet inte något om rutiner för detta.
  • Smilla75
    bulaerea skrev 2016-02-20 23:30:41 följande:

Hej Smilla

Vi har preliminärt blivit placerade i Malmö. Personen jag ringde uppgav att det kan vara så att de flyttat den vidare. Vi ansökte i november-14. I mina vildaste drömmar trodde jag 14 skulle vara max, men vad du säger är sannerligen oroande...

Eftersom jag är folkbokförd nära Malmö så finns det väl viss risk att de ska kalla mig på intervju om ansökan . Eftersom jag inte befinner mig i Sverige, finns det möjlighet att få telefontid för intervjun eller måste jag infinna mig fysiskt?

Vidare är det så att min flickvän är nu gravid. Således undrar jag om det nästan inte är lättare att vara rättshaverist och plötsligt en dag infinna oss i Sverige och ansöka om avsikt att fortsätta processen från Sverige. Antar att vi inte ska behöva betala för mödrahälsovård med tanke på att det är gratis för papperslösa. Således borde en svensk pappa definitivt automatiskt innebära gratis mödrahälsovård för vår del (med tanke på att jag är 50% ansvarig för vad hon går igenom), men antar att det är något som jag får ta med försäkringskassan eller liknande.

I övrigt undrar jag om det finns någon mailadress som man kan skicka fler bilder och uppdateringar... Vår ansökan var definitivt seriös, dock hade vi inte särskilt mycket "bevis" på vår relation eftersom ingen av oss tar det där med att ta bilder särskilt seriöst och att den var ganska nyetablerad typ 4-5 månader, men med tanke på väntetiderna så ansökte vi tidigt. Men efter mer än 14 månader senare så finns det ju betydligt mer att visa upp, resor, bilder med familj osv.

Det ska sägas att intervjun som gjordes i juni på en ambassad var löjeväckande. Hon fick inte utveckla några svar och det tog ca 10 minuter att svara på alla...

Var tex frågor som "kom han och hälsade på till jul?"
    "-ja, vi reste hit och ..."
    "-Nä det räcker"
    "-Okej, sen så kom han hit till påsk också och vi ..."
    "-Mer behövs inte, nästa fråga. Som är... aha var han här till påsk som ni angav i ansökan?"

Är det ett gott tecken på att de inte tvivlar på oss eller är det ett dåligt tecken?

Om den skulle vara utförlig så var det larvigt, för oss var det en viktig aspekt att lyfta fram att vi är drivna människor och att hon har arbete och lever bra i sitt hemland. Men det fanns liksom inte utrymme för det. Vi ville liksom få fram att det är ett jäkla stort steg att flytta till Sverige när man har 7 års arbetslivserfarenhet inom chefstjänster i marknadsföringspositioner i ett land för att börja om frånbörjan i ett nytt land (var i Sverige pga en master som var helt betald av svenska instutitionen ironiskt nog och hade studentvisum)... Men det fannsinte utrymme för att utveckla det vid intervjun. Antar att det är ganska så frustrerande för en handläggare att få så knapphändig information. Förstår inte hur den intervjun skulle hjälpa ett beslut...

Ni har ingen möjlighet att få ansökan prövad från Sverige, graviditeten till trots. En inresa i Sverige innebär helt säkert ett avslag, med flera års kö till en ny ansökan. Din flickvän har inte rätt till sjukvård/mödravård. En förlossning kostar minst 40 000 kr och ni kommer att få en räkning på beloppet.

Av intervjun så verkar ju inte seriositeten vara en fråga.

Skicka en komplettering av graviditeten och så hoppas jag att ni får viss prioritering. Jag tror inte du kallas till intervju men det kan i så fall ske per telefon eller utlandsambassad.
  • Smilla75

Länken kunde jag inte öppna, men jag förstår vad det gäller.
    Ansökan prövas mot partnern som grund, inte mot barnet. Tillstånd ska vara beviljat före inresa, tillstånd får inte beviljas efter inresa. Från det finns flera undantag. När det gäller att man har ett barn bosatt i Sverige så ska det stå klart att tillstånd hade beviljats om man sökt innan inresa. Det får inte finnas vandelsanmärkningar eller illegal vistelse. Om det står klart att tillstånd skulle beviljats görs sedan en skälighetsbedömning av konsekvenserna för barnet av att skiljas från sina föräldrar. Det går inte att säga att tillstånd aldrig beviljas efter inresa eller att det alltid gör det om man har barn. Rätt till utredning i Sverige har man alltid men risken är att det blir avslag på att det är skäligt att söka hemifrån och då har man förlorat många år genom att inte följa lagstiftningen om att tillstånd ska vara klart före inresa.

• Smilla75
    vil skrev 2016-03-05 10:45:24 följande:
    Smilla75,
    jag undrar om kan utveckla det du skrev tidigare:
    Däremot kommer den nya utlänningslag som införs i vår/sommar att innebära ett försörjningskrav för nästan alla.

Kommer detta försörjningskrav gälla all anhöriginvandring, eller bara för anhöriga till flyktingar som kommit till Sverige för asyl? Gäller detta krav även för infödda svenskar som avser att få sina anhöriga till Sverige?

Vad innebär försörjningskravet; att man har fast arbete i Sverige med tillräcklig lön, samt en tillräckligt stor bostad i Sverige? Det här är ju svårt krav att lösa om man arbetar och bor utomlands tillsammans med sina anhöriga, i väntan på beslutet som nu tycks dröja åtminstone 2?3 år.
    Ja, försörjningskrav införs även för svenska medborgare. Utöver bostad behövs en tillräcklig inkomst, som inte är socialbidrag men kan utgöras av t.ex A-kassa. Det är ingen skillnad mot försörjningskravet idag, men det utvidgas till att omfatta merparten av all anhöriginvandring. Jag klipper in lagförslaget i denna del:

7.3 Utvidgat försörjningskrav

Förslag: Som huvudregel ska ett försörjningskrav ställas som villkor

för uppehållstillstånd på grund av anknytning. Försörjningskravet ska

innebära ett krav på anknytningspersonen att kunna försörja både sig

själv och den anhörige och att ha en bostad av tillräcklig storlek och

standard för sig och den anhörige. Om försörjningskravet har ansetts

uppfyllt och uppehållstillstånd har beviljats, ska den frågan inte

prövas på nytt vid en ansökan om fortsatt uppehållstillstånd.

Om anknytningspersonen är ett barn ska inte ställas något

försörjningskrav.

Om anknytningspersonen har beviljats uppehållstillstånd som

flykting eller alternativt skyddsbehövande eller förklarats vara

flykting eller alternativt skyddsbehövande ska försörjningskravet

gälla endast om

? ansökan om uppehållstillstånd görs senare än tre månader efter att

anknytningspersonen beviljats uppehållstillstånd eller förklarats vara

flykting eller alternativt skyddsbehövande,

32

? familjeåterförening är möjlig i ett land utanför EU som familjen

har särskild anknytning till, eller