• Smilla75

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Lambie skrev 2015-10-08 22:34:20 följande:

Tack för ditt svar! :)

Enhetschefen sa det, och därför gick han med på att skicka ärendet från Västerås till Solna, så som jag uppfattade det, eftersom jag ska bli kallad på intervju. Nu i veckan när jag pratade med Solna sa de "du kommer att få en handläggare inom en vecka" och även då nämndes en intervju, men jag har ju inte fått nån kallelse än så det återstår väl att se. Tänkte att det kanske blir muntlig utredning för oss p.g.a. att vi inte har bott tillsammans eller så, men då ska det väl iallafall inte vara något att bekymra sig över.

Nej, oroa dig inte. Jag förstår inte anledningen till intervju men det verkar ju inte försena ert ärende. Intervjun är verkligen inte något att oroa sig för. Visa gärna på dina besök i Iran vilket så tydligt visar på seriositet i förhållandet.
  • Smilla75
    asyl förut skrev 2015-10-09 22:44:09 följande:

Hej!

Är det svårare att få UT med anknytning om min kille har varit asylsökande tidigare? Vi har under den perioden bott tillsammans i sverige i ett år och nu är han i sitt hemland Irak. Tror du att det påverkar oss negativt, Smilla? Och finns det något vi kan göra för att förbättra situationen?

Tacksam för svar!

Förmodligen blir du kallad till intervju, vilket gör att det tar längre tid att få beslut. I sig är det inte något som hålls emot någon, att man gett uttryck för en vilja tidigare att bosätta sig i Sverige. Men det görs en djupare seriositetsbedömning. Det man kan göra är att visa på en tät kontakt och seriöst förhållande. Man bör också besöka sin partner under väntetiden. Just Irak är ett så oroligt land att det inte krävs att du reser dit under väntetiden. Finns möjlighet att träffas i Turkiet t.ex är det förstås positivt men jag vet inte om din pojkvän får resa dit.  
  • Smilla75
    MikaelLjung skrev 2015-10-13 22:03:42 följande:

Har också en fråga som Smilla75 kanske skulle vilja svara på. Är det en fördel att ringa till migrationsverket och tjata på dom. Går det fortare då? Har undvikit det då jag inte vill ringa och störa i onödan. Har läst att vissa har ringt och sedan fått UT direkt efteråt, samtidigt som andra blivit mer eller mindre utskällda för att dom ringer. I min vildaste fantasi + att jag är en timid och vänlig människa har trott att om man är snäll och trevlig blir det belönat. Hoppas du vill svara mig Smilla75.

Ju fler som ringer "och tjatar" som du säger ju längre blir handläggningstiderna. Men jag kan ju inte säga till er att inte ringa. Ingen kommer i alla fall att ta era ärenden och stoppa sist i kön för att ni ringer, så mycket är säkert. Även om det inte ska gå till på det viset så sker det ändå att en handläggare som tittat igenom ärendet i samband med telefonsamtal har sett att det varit ett lätt beslut och tagit det. Kanske för att man har det färskt i minnet. Utskälld hoppas jag i alla fall att du slipper bli!
  • Smilla75
    Elaaunna skrev 2015-10-15 23:18:21 följande:
    Så lätt som det låter är det inte alls! Min man har ett avslag! Landet Bosnien. Allting är skit!
    Jag vet ju inte varför din man fick avslag, men det är ändå ovanligt med avslag. Det brukar bero på att man inte gjort sannolikt att förhållandet är seriöst av någon anledning, kanske betydande motstridiga uppgifter.
  • Smilla75

Jag har fått frågor om försörjningskrav. I dag omfattas mindre än 1 % av försörjningskravet (mest arbetskraftsinvandrare). Nu ska det alltså införas för alla nyetablerade relationer, oavsett om man är svensk eller nyinvandrad. Då ska man kunna försörja sig själv och sin partner. Förmodligen blir detta en realitet först till sommaren, skulle jag tro. Det gäller dock för alla öppna ärenden, även retroaktivt. Det kommer att öka handläggningstiden något, eftersom kompletteringar krävs i alla nyetablerade ärenden men det är ju inte särskilt tidskrävande. Däremot vet jag inte hur det blir med bostadskravet men återkommer.

• Smilla75

Ja, det gäller alla nyetablerade anknytningar. Man får ge in uppgifter som styrker tillräcklig inkomst och hyreskontrakt eller motsvarande. Alternativt om man har en förmögenhet, då krävs inte lönearbete.

• Smilla75
    jossan9515 skrev 2015-10-27 22:13:11 följande:

Smilla75

Du skriver "nyetablerade förhållanden" gäller detta även oss som är gifta sedan 2011 och barn ihop sedan 2013? Vårt förhållande borde ju räknas som etablerat? Eller bör vi komplettera önskan med bevis om hur vi kommer försörja oss?

Och så en fråga till alla er som läser den här tråden...någon som ansökt oktober 2014 som fått UT på senaste tiden? Det verkar inte som om det händer så mycket just nu? Vår ansökan firade ett år igår...efter ett års väntan börjar jag verklien tröttna, nu måste det väl ändå hända nåt snart!?

Alla förhållanden är nyetablerade om man inte kan styrka att man sammanbott utomlands, ej i Sverige alltså, i minst två år.
    Anonym (Helt galet) skrev 2015-10-28 11:02:53 följande:

Hej smilla75,

Vad jag har läst och trodde var att den nya lagen kommer träda i kraft först om ett år. Och då kommer den att gälla för alla öppna ärenden?

Jag precis som många andra bor med min man utomlands i väntan på beslut och har ej jobb och bostad hemma i Sverige just nu. I och med att han inte kan vara i Sverige så beslutade jag mig för att vänta med honom utomlands istället.

Den nya lagen kommer den gälla för svenska medborgare också eller främst för dom som ej är medborgare?

Det skapar otrolig stress nu när det ska ske en lagförändring för oss också som sökt och trodde att det skulle vara okej att vänta utomlands tillsammans. Det ändrar en hel del. Vi har väntat 12 månader i december och jag ber till högre makter att vårt fall snart ska få en beslutsfattare. Vi räknas som nyetablerat par då vi gifte oss i januari 2015.

Jag håller tummarna för oss och er alla som väntar. Denna eviga väntan är något jag inte önskar någon. En önskan om ett liv tillsammans att få börja vårt riktiga liv hemma i Sverige!

Vi ansökte 12 dec 2014 och intervju 2 juni 2015 i väntan på beslut nu.

Önskar er alla lycka till!

När lagen träder i kraft gäller den alla öppna ärenden. Många av er har redan fått beslut då enligt nu gällande lagstiftning för övriga gäller den nya lagstiftningen. Jag vet inte när den beräknas träda ikraft. Det görs inget undantag för svenska medborgare längre utan bara för de som fått asyl, de får fortfarande ta hit sin etablerade kärnfamilj utan försörjningskrav.

• Smilla75
    Anonym (Helt galet) skrev 2015-10-29 18:04:23 följande:

Hey igen Smilla75,

Tack för ditt svar, jag vill också tacka dig för att du finns till här och tar dig tiden och svarar på alla våra frågor.

Det är en otrolig jobbig sits vi alla är i och jag önskar så att den hör mardrömmen ska ta slut.

Jag har en till fråga som jag undrar över, hur funkar det hos er. I vilken ordning gör ni beslut i ärenden. Har alla enheter en egen kö man betar ner eller är den en gemensam hög som ni slumpvis tar av. Jag har mailat ibland och fått svar att vårt ärende varit i Örebro, Solna och sedan i örebro igen. Vad jag inte förstått är varför ärendet hoppar fram och tillbaka och vad det beror på.

Jag försöker att inte maila för ofta så att handläggarna kan lägga deras resurser på att handlägga våra fall istället.

Man känner sig så hopplös i den hör evighetslånga väntan. Intervjun är redan gjord månad efter månad väntar vi på beslut.

Halal - jag såg att vi är i väldigt lik sits båda två då vi båda väntar med våra män i deras länder. Jag håller tummarna för oss att vi ska få beslut innan den nya lagen kommer!

Är det någon som fått beslut sista tiden?

Skickar en stor kram till er alla!

Du har ingen handläggare - och du har ingen enhet. Att döma av vad som framgår ovan är ditt ärende kvar i E3 och någon har hämtat upp det för kontroll, ev åtgärd. Då blir den enheten ansvarig men med viss sannolikhet kommer inte ärendet att handläggas av den enheten. Det är äldsta ärendet som poppar upp i  E3. Sedan finns vissa möjligheter att passa på det ärendet, t.ex för det är svårt och någon är oerfaren. Tanken är inte att det ska missbrukas.

Sedan kan ärenden hamna i U-flödet. Då är det uttaget på en enhet för komplettering genom utredning med referenten.

Jag har ju inte mer koll än ni på nya lagen men gissar på att det blir till årsskiftet 2016/17. Det är väldigt få som kommer att drabbas av det kravet. Då tjänar man under 5000 kr/mån i lön eller A-kassa.
  • Smilla75

Kort tillägg - man ska ta äldsta ärendet i E3 men det är möjligt att välja helt fritt och i praktiken innebär det att ett mycket stort antal ärende inte hämtas upp förrän de blir mycket gamla trots att sådär 80 handläggare varit inne och tittat. Vi har så höga produktionskrav och så många nyanställda att det blir följden. Tror dock inte just ni här är drabbade, det finns så väldigt många ärenden som väntat mer än 18 månader utan att något är "konstigt".

• Smilla75
    Anonym (BKK) skrev 2015-10-30 00:17:05 följande:

Smilla75

Har du kolla på följande?

Vi kommer att söka UT för min sambo.

Vi har bott tillsammans i hans hemland sedan oktober 2013 och har även ett barn tillsammans, jag har inte varit utskriven ur Sverige under denna tiden vilket kommer att framgå på mitt personbevis. Kommer detta kunna ställa till problem i UT ansökan och kommer MIGV att kontakta Skatteverket så att jag kommer att bli utskriven för den tiden?

Om du kan visa att ni sammanbott utomlands i minst 2 år så är förhållandet etablerat och din sambo kan få permanent uppehållstillstånd på en gång. Det är inte ett krav att vara utskriven från Sverige (utskrivningen i sig talar ju ändå inte om att man sammanbott). Men du har bevisbördan för att ni sammanbott utomlands. Det kan vara gemensamt hyreskontrakt, räkningar osv som utvisar att man bott utomlands. MIG kontaktar inte Skatteverket för att Skatteverket ska göra en åtgärd. Däremot kan MIG ta kontakt om de vill kontrollera någonting som är oklart.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid