Anonym (Helt galet) skrev 2015-10-29 18:04:23 följande:
Hey igen Smilla75,
Tack för ditt svar, jag vill också tacka dig för att du finns till här och tar dig tiden och svarar på alla våra frågor.
Det är en otrolig jobbig sits vi alla är i och jag önskar så att den hör mardrömmen ska ta slut.
Jag har en till fråga som jag undrar över, hur funkar det hos er. I vilken ordning gör ni beslut i ärenden. Har alla enheter en egen kö man betar ner eller är den en gemensam hög som ni slumpvis tar av. Jag har mailat ibland och fått svar att vårt ärende varit i Örebro, Solna och sedan i örebro igen. Vad jag inte förstått är varför ärendet hoppar fram och tillbaka och vad det beror på.
Jag försöker att inte maila för ofta så att handläggarna kan lägga deras resurser på att handlägga våra fall istället.
Man känner sig så hopplös i den hör evighetslånga väntan. Intervjun är redan gjord månad efter månad väntar vi på beslut.
Halal - jag såg att vi är i väldigt lik sits båda två då vi båda väntar med våra män i deras länder. Jag håller tummarna för oss att vi ska få beslut innan den nya lagen kommer!
Är det någon som fått beslut sista tiden?
Skickar en stor kram till er alla!
Du har ingen handläggare - och du har ingen enhet. Att döma av vad som framgår ovan är ditt ärende kvar i E3 och någon har hämtat upp det för kontroll, ev åtgärd. Då blir den enheten ansvarig men med viss sannolikhet kommer inte ärendet att handläggas av den enheten. Det är äldsta ärendet som poppar upp i E3. Sedan finns vissa möjligheter att passa på det ärendet, t.ex för det är svårt och någon är oerfaren. Tanken är inte att det ska missbrukas.
Sedan kan ärenden hamna i U-flödet. Då är det uttaget på en enhet för komplettering genom utredning med referenten.
Jag har ju inte mer koll än ni på nya lagen men gissar på att det blir till årsskiftet 2016/17. Det är väldigt få som kommer att drabbas av det kravet. Då tjänar man under 5000 kr/mån i lön eller A-kassa.