• Smilla75

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Barwaary skrev 2015-02-19 15:42:02 följande:

som jag har sagt tidigare, så ansökte vi den 4 jan i år och han fick intervju den 19 jan, samma vecka så fick jag hem frågeformulär som jag svarade på och skickade tillbaka veckan efter, ringde dit en vecka efter att jag hade skickat in mina papper och då hade vi fått en handläggare på Migrationsverket i Växjö, har ringt till handläggaren några gånger men bara fått svar att hon har ärenden som är mycket äldre än våra..... min man är från Irak...

En handläggare har minst 100 ärenden i gång. Det ringer oupphörligen och om man skulle besvara samtalen skulle det ta cirka 70 % av arbetstiden. Ni sökte förra månaden, varför i all världen ringer du flera gånger till handläggaren? Ju fler som ringer i onödan, ju längre tid blir väntetiden.
  • Smilla75
    Anonym (I-väntans-namn) skrev 2015-02-19 17:47:15 följande:
    Fast att besvara samtal måste ju räknas med i handläggningstiden, annars skulle det inte finnas nummer till de ju. Att folk ringer är inget konstigt eftersom deras fall skedde snabbt så förstår jag att hon ringer. Du kan inte lägga värdering i hur ofta folk ringer. Forumet är för information och stötta varandra inte för att ifrågasätta. Jag förstår att du ringer 100%, sen är det svårt att komma fram också.
    Jo, så är det förstås. Dock ökar tiderna ständigt och ju fler ärenden i balans ju fler som ringer. Det är så tråkigt att effektiv handläggningstid går åt till att besvara frågor om när beslut kan fattas, vilket inte går att besvara. Personalen tar ärenden utifrån vad de får tilldelat och utifrån ansökningsdatum. Det går inte fortare för att man ringer. Det finns 250 000 öppna tillståndsärenden och ca 500 personer som handlägger dessa ärenden.
  • Smilla75
    Anonym (M) skrev 2015-03-04 20:31:19 följande:

Jag tycker det är konstigt att det tar såååå lång tid nu jämfört med för tre år sedan. Då, i januari 12, fick vi svar på en månad, bokstavligen. Vi skickade in papper 22:a januari, min man blev kallad på intervju nästan på direkten, var upp till Madrid på intervju, och så fick vi positivt besked 21:a februari. 

Då sa de 3-6 månaders väntetid om man sökte elektroniskt så vi var förvånade över hur snabbt det gick. Visst att hela eländet i Syrien brakat loss sen dess men hur kan det gå från 1 månad till 14 månader eller längre på tre år? Migrationsverket har ju fått extra resurser. 

De extra resurserna går främst till asyl pga den kraftigt ökade inströmningen och att asyl är prioriterat. Vidare så har Migrationsverket kritiserats av JO nyligen för att elektroniska ansökningar prioriteras framför "pappersansökningar", vilket iof alla myndigheter gör vad jag vet. Så nu pågår en process för att handläggningstiderna ska harmoniseras gällande hur man ansöker. Cirka 20 månader kommer genomsnittstiden att vara,, dock ökande då tillstånd inte får mer resurser och har 250 000 ärende i balans.
    Viktigt är att man träffas under tiden, annars blir det avslag då förhållandet inte ses som seriöst.
  • Smilla75

Finns det en asylansökan ska referenten i normalfallet intervjuas eftersom det kan innebära bristande seriositet. Tyvärr tar ärendet längre tid då.

• Smilla75
    Mimmipigg skrev 2015-03-13 20:46:26 följande:

Fick svar idag från en handläggare (ej den jag skickade mail till konstigt nog) som gav lite svar på varför vi kan ha blivit förflyttade. Hon sa att när sökande vart asylsökande så blir man av tekniska själ förflyttad ur det elektroniska systemet och skickad då till den enhet som ligger närmast anknytningspersonen. Sjukt att de inte först och främst går efter våra bevis på vårt förhållande istället för att automatiskt anse att vi behöver utredas mer pga en tidigare asylansökan :/ De gör ju bara mer arbete för nån annan handläggare speciellt nu när de redan är överbelastade som de är. Sen vad nu "av tekniska själ" betyder har jag ingen aning om. Har skickat tillbaka ett mail till henne o frågat så får väl svar nästa vecka. Väntar även svar från 2 andra handläggare så har många bollar i luften nu :)

Jag ser ingen anledning till att ni behöver vara oroliga. Ni är gifta (Migrationsverket har bevisbördan), har träffats under separationen och har god kännedom om varandra. Utifrån det kommer ansökan inte avslås. Däremot var det rätt att ta er ur det elektroniska systemet, mot bakgrund av tidigare asylansökan. Att det uppstår en misstanke om sken är givet mot bakgrund av att din man tidigare försökt få tillstånd i Sverige, innan han träffade dig. Kanske finns även illegal vistelse och andra ansökningar om uppehållstillstånd i ärendet. Migrationsverket kommer att vilja ha en intervju med dig. En anledning är att se om du alls kommer då det inte är helt ovanligt att referenten vid sken inte vill medverka till intervju.

Avslag i anknytningsärenden är dock ovanligt och Migrationsverket avslår endast en mycket liten del av förmodade skenanknytningar.

Att ni inte är kvar i det elektroniska systemet behöver inte innebära en särskilt fördröjd handläggningstid. Jag vet inte riktigt hur Västerås ligger till men det kan du säkert få reda på.

Du kan inte begära att verkets anställda ska motivera varför ni tagits ur systemet, även om jag förstår dig. Endast beslut behöver motiveras och detta är en handläggningsåtgärd, inte ett beslut.

Lycka till!
  • Smilla75
    eelinn skrev 2015-03-26 18:06:23 följande:

Jag mailade Migrationsverket och frågade vilket enhet vi hade och om vi fått handläggare ännu efter intervjun. Det enda svar jag fick var genom att vi skickat in en elektronisk ansökan så kan vårar ärende öppnas av vilken handläggare som helst som arbetar i det systemet. Vet inte riktigt om det var det svar som jag önskade på mina frågor men jag drog en egen slutsats om att vi inte fått handläggare ännu och att det förmodligen kommer dröja ett bra tag.. Dock fick jag ju svar på min egna fundering, just angående kösystem och det verkar ju inte uppfyllas om ärendena kan öppnas av vem som helst, när som helst. Handlar ju mest bara om tur då.

Det finns inga individuella handläggare i E3 systemet. Alla som jobbar i det plockar ett ärende när de är klara med det föregående. Man tar det äldsta ärendet först.
  • Smilla75

Jag ser att det finns frågor kring de uppdaterade handläggningstiderna på Migrationsverkets hemsida. Det förstår jag och någon information kring dessa har inte kommunicerats internt inom verket. Det finns enheter som bara jobbar med pappersansökningar, med ärenden som sorterats ut från E3, med E3 osv. Klart är att tiden generellt vid komplett ansökan inte är 4 månader. Den har inte förändrats utan räkna med att 90 % även i fortsättningen får beslut inom 18 månader. Just nu skickar vi begäran till ambassad att kalla till intervju för novemberansökningar. Ni kan JO-anmäla vid längre väntetid än 9 månader. Det är dock helt lönlöst då flera sådana ärenden prövats med kritik mot verket. Det är inte hos Migrationsverket det generellt brister, anknytningsärendena har ökat markant pga att så många fått asyl med anhöriginvandring som följd. Vi ska nyanställa och utbilda. Det tar tid. Det är regeringen som trots Migrationsverkets anmodan i god tid inte skjuter till resurser som är anledningen. Regeringen anser inte att anhöriginvandring ska vara en prioriterad fråga. Det är där man ska rikta kritiken. Samtidigt är Sverige det enda landet i världen som tar emot nyetablerade anknytningar där inte ens partnern i Sverige kan försörja sig, än mindre den som avser att invandra. Detta är en mycket kostsam budgetpost.

• Smilla75
    eelinn skrev 2015-04-24 00:01:56 följande:
    Men varför och vem i hela friden har satt 4 månader om ansökan är komplett? Det lurar ju alla vi som sitter i samma båt och man får falska förhoppningar och det blir ännu mer samtal till migrationsverket då dom flesta som väntat i över 4 månader undrar varför har vi inte fått svar ? Hur kan man ens ändra väntetider bara sådär och inte ens informera internt? För vem vill dom förfina det hela ? Det blir ju bara värre om man skriver väntetider som inte är sant.. Är väntetiden fortfarande 14 månader så kan dom ju skriva det igen då, så slipper folk få falska förhoppningar och börja ringa.. Är ju så jobbigt alltihop speciellt när man får falska förhoppningar sen blir man bara besviken.. :(
    Jag tycker det är precis lika galet som ni tycker. Vi på verket vill lämna korrekt information och förstår inte heller infon på hemsidan. Vi hänvisar till cirka 18 månader, eftersom det är vår bild av den generella väntetiden. 

Vad jag har förstått så avses med informationen att det är 4 månader vid en komplett ansökan, där man kan fatta beslut direkt. Men då är inga ansökningar kompletta eftersom det kommer att ske en intervju med referenspersonen vilket direkt förpassar er alla till mer än 9 månader  mer utredning behöver göras. Detta bör framgå tydligare och det var klokt av dig att vända dig till bemötandeombudsmannen!
  • Smilla75
    Anonym (Jonis) skrev 2015-05-17 16:34:22 följande:

Hej allihopa! Jag och min man fick avslag den 24 mars efter 14 månaders väntan... Vi håller just nu på att överklaga såklart! Min fråga här nu... Jag fick nyss reda på att jag är gravid :)))))) så underbart så jag finner inte ord! så nu undrar jag om någon här vet hur man går till väga? Ska man ringa migverket och säga det bara? Tar för givet att dom vill ha intyg på att man är gravid och det är ju det minsta problemet. Min man fick avslag för en gammal icke fullföljd asylansökan, 4 år sen.... Men nu när vi väntar barn kan dom ens neka han att komma då? Hoppas någon har lite svar på mina frågor :)

grattis till graviditeten! Motiverades avslaget med att förhållandet inte verkade vara seriöst? Man får ju inte avslag för att man sökt asyl tidigare. En graviditet ändrar inte i sig synen på seriositeten - det ska ju vara seriöst av båda parter i relationen. Det talar dock för er sak. Ge in ett intyg till domstolen om graviditeten och lycka till.
  • Smilla75

Då ger ni in komplettering i form av intyget till Migrationsdomstolen. Handläggningstiden är lång och kan ni träffas under tiden så talar det för er sak.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid