Mimmipigg skrev 2015-03-13 20:46:26 följande:
Fick svar idag från en handläggare (ej den jag skickade mail till konstigt nog) som gav lite svar på varför vi kan ha blivit förflyttade. Hon sa att när sökande vart asylsökande så blir man av tekniska själ förflyttad ur det elektroniska systemet och skickad då till den enhet som ligger närmast anknytningspersonen. Sjukt att de inte först och främst går efter våra bevis på vårt förhållande istället för att automatiskt anse att vi behöver utredas mer pga en tidigare asylansökan :/ De gör ju bara mer arbete för nån annan handläggare speciellt nu när de redan är överbelastade som de är. Sen vad nu "av tekniska själ" betyder har jag ingen aning om. Har skickat tillbaka ett mail till henne o frågat så får väl svar nästa vecka. Väntar även svar från 2 andra handläggare så har många bollar i luften nu :)
Jag ser ingen anledning till att ni behöver vara oroliga. Ni är gifta (Migrationsverket har bevisbördan), har träffats under separationen och har god kännedom om varandra. Utifrån det kommer ansökan inte avslås. Däremot var det rätt att ta er ur det elektroniska systemet, mot bakgrund av tidigare asylansökan. Att det uppstår en misstanke om sken är givet mot bakgrund av att din man tidigare försökt få tillstånd i Sverige, innan han träffade dig. Kanske finns även illegal vistelse och andra ansökningar om uppehållstillstånd i ärendet. Migrationsverket kommer att vilja ha en intervju med dig. En anledning är att se om du alls kommer då det inte är helt ovanligt att referenten vid sken inte vill medverka till intervju.
Avslag i anknytningsärenden är dock ovanligt och Migrationsverket avslår endast en mycket liten del av förmodade skenanknytningar.
Att ni inte är kvar i det elektroniska systemet behöver inte innebära en särskilt fördröjd handläggningstid. Jag vet inte riktigt hur Västerås ligger till men det kan du säkert få reda på.
Du kan inte begära att verkets anställda ska motivera varför ni tagits ur systemet, även om jag förstår dig. Endast beslut behöver motiveras och detta är en handläggningsåtgärd, inte ett beslut.
Lycka till!