• Smilla75

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Pelle820 skrev 2015-09-26 13:38:30 följande:
    Jag undrar hur det kommer det sig att migrationsverket själva säger att enbart antalet öppna tillståndsärenden i mitten av juli var cirka 87 600 exkluderat passärenden, och ur dessa så var ärenden äldre än 8 månader vid samma tidpunkt 35 procent. Är det så pass mycket som ändats att man seriöst måste anta 2 års väntetid från det att man gör en elektronisk ansökan om uppehållstillstånd tills dess att ens make/maka får resa in i landet (de som inte är viseringsfria)? I prognosen från april var det 8 månader från ansökan till inresa i prognosen MV släppte, i juliprognosen ökade det till 10 månader. Har det gått från från 10 månader till 24 månader nu? 
    2 år är inte verkets officiella linje utan det är och kommer sannolikt att vara 4-9 månader. Det finns en hel del ärenden kvar från 2013, för att inte säga 2014. Samtidigt är de flesta ärenden som avgörs prioriterade ärenden (oftast pga barn) och förtursärenden. Där är handläggningstiden kortare. Mediantiden blir därför inte alltid i enlighet med sanningen.

Det är de som söker nu jag tror kommer att komma upp på ett snitt på 2 år. Har man redan väntat länge handlar det snarare om några månader. Den extrema invandringstoppen har vi sett från augusti och framåt. Det kommer 30 000 asylsökande per månad just nu. En handläggare avgör 100 ärenden per år.
  • Smilla75
    Jorgen skrev 2015-09-27 00:51:47 följande:
    Hej Smilla

Har försökt lista ut hur många som jobbar med anknytningsärenden. Har läst i andra inlägg att en handläggare brukar avgöra ca 7-10 ärenden i veckan men du säger att det är ungefär 2 ärenden i veckan. Är det så att det skiljer mellan enheterna eller att alla handläggare jobbar med alla sorters ärenden hela tiden?

Sen undrar jag om E3 verkligen finns som det beskrivs? Officiellt enligt MIGV tas ärenden ur E3 kön i turordning vilket innebär att man inte är knuten till en viss enhet utan vem som helst kan ta ditt ärende när det står först i kön. Uppenbarligen stämmer inte detta med tanke på att det skiljer så mycket i tid när lika ärenden tas upp för handläggning.

Får enheterna en bunt med jämna mellanrum ur systemet att fördela på sina handläggare internt? Eller är det så att E3 är uppdelad i flera köer där det bestäms initialt var man hamnar och därför får så olika handläggningstider?
    Du har rätt, men min siffra avsåg asylärenden. Där gör en handläggare färre och cirka 2 separata ärenden per vecka.
    När ett ärende plockas upp ur E3 hamnar det hos en handläggare. Om denna inte avgör ärendet genast, t.ex blir hon sjuk eller så behöver det utredas mera så kan liggtiden bli längre. De flesta ärenden tas direkt från E3 och avgörs så gott som omgående. Enheterna i Sverige har jour på att handlägga E3. Det är bara den vecka de har jour som de tar från systemet. Så ett ärende med referent i Boden kan avgöras i Växjö. Men om Växjö bedömer att det krävs utredning skickar de ärendet till närmaste tillståndsenhet där referenten bor.
  • Smilla75
    Pelle820 skrev 2015-09-27 02:52:32 följande:

En till fråga Smilla:

Migrationsverket har bara på ett år anställt över 1200 personer, och ni verkar fortsätta anställningen i samma takt (kanske högre nu när prognoserna verkar ha underskattat antalet asylsökande). Sprids dessa ut över alla era verkningsområden, eller är det generellt asylärenden de får arbeta med? Kommer inte dessa nya anställda delvis motverka det höga antalet asylsökande, eller är det fortfarande långa inlärningsperioder för de anställda?

All förstärkning sker till asylområdet (ansökning och asylprövning). Men det går inte att växa så att det motsvarar behovet. Om vi tänkt oss att det ska komma 70 000 på ett år men det nu kommer 30 000 per månad så kan inte enheterna växa hur stora som helst. Det går inte att lära upp så mycket ny personal och det finns inte lokaler på de orter där det finns kompetent personal att anställa. Så varje nyanställd genererar mindre mervärde nu än vad som var fallet tidigare då man kunde få gå bredvid en kompetent handläggare. Det är bekymmersamt, men verket rekryterar så långt det är möjligt.

Någon frågade om jag jobbar på verket. Det gör jag. Försöker beskriva verkligheten och verksamheten såsom jag ser den. Däremot kan jag gå in i ett ärende genom våra system eller ge individuell rådgivning bortsett från vad jag skulle kunna säga om någon av er ringde till mig på vår telefontid.
  • Smilla75
    Smilla75 skrev 2015-09-28 18:21:08 följande:
    All förstärkning sker till asylområdet (ansökning och asylprövning). Men det går inte att växa så att det motsvarar behovet. Om vi tänkt oss att det ska komma 70 000 på ett år men det nu kommer 30 000 per månad så kan inte enheterna växa hur stora som helst. Det går inte att lära upp så mycket ny personal och det finns inte lokaler på de orter där det finns kompetent personal att anställa. Så varje nyanställd genererar mindre mervärde nu än vad som var fallet tidigare då man kunde få gå bredvid en kompetent handläggare. Det är bekymmersamt, men verket rekryterar så långt det är möjligt.

Någon frågade om jag jobbar på verket. Det gör jag. Försöker beskriva verkligheten och verksamheten såsom jag ser den. Däremot kan jag gå in i ett ärende genom våra system eller ge individuell rådgivning bortsett från vad jag skulle kunna säga om någon av er ringde till mig på vår telefontid.
    Jag får citera mig själv då jag varit så snurrig - jag kan INTE gå in i verkets system eller ge personlig rådgivning. Förlåt om jag gav sådana förhoppningar.
  • Smilla75
    Anonym (Den som väntar på nåt gott.....) skrev 2015-09-28 21:47:43 följande:
    Hej Smilla74, tack för allt du skriver.
    Så vi som har ansökningar från 2015 kommer få vänta upp till 2 år på beslut som det ser ut nu? Det blir många resor det, nu är jag ganska lyckligt lottad som kan resa rätt ofta, tycker du jag ska skicka komplettering varje gång man reser?
    Ursäkta men en fråga till; Det sägs att partnern inte får vara i Sverige medans beslutet tas, men eftersom vi inte fått handläggare än, är det fritt fram för henne och vara här då? 
    Bör jag kontakta Mig och säga att hon ska vistas här under perioden "A till B"? 
    Det beror ju helt på om inströmningen viker så man kan återföra personal till tillståndsprövning. Jag vill mest att ni ska vara beredda på att det kommer att ta längre tid än i dag och det är inte i enlighet med sanningen att det tar 4-9 månader såsom framgår av hemsidan. Jag tycker inte du behöver komplettera med att ni besöker varandra, frågan kommer till dig om det är en fråga för verket. Man får vistas i Sverige under ansökningstiden! Inte när ansökan inges och inte när beslutet befattas, men tiden däremellan. Egentligen bör man informera verket om att man vistas i Sverige så att de inte tar beslut just då men det är inte något som verket aktivt kontrollerar. Så har man turen att ha en viseringsfri partner är det fritt fram att nyttja den viseringsfria tiden.
    Katarina85 skrev 2015-09-29 08:08:25 följande:
    Hej Smila
    Tack för att du tar tid dig och besvarar frågor. Jag undrar om du vet hur det ser ut med väntetiderna för förlängningsärendena. Min sambo fick i juli uppehålstillstånd i ett år. Vi har när de gått ut bott tillsammans i Sverige i mer än 2 år. Vi har tidigare varit samtidigt på en muntlig intervju då de bedömde förhållandet som seriöst. Hur lång tid  är väntetiderna för förlängninsärendena ut? Stämmer tiden i praktiken på hemsidan med ärende utan vidare utredning tar ca 4 månader? Då vi redan varit på intervju tänker jag att de inte behöver intervjua oss igen, eller vad tror du? 

Önskar alla som läser detta en bra dag!
    Tyvärr så vet jag inte aktuell väntetid. Jag vet att tiderna är ökande och att man ser över om man kan förenkla processen till PUT där förhållandet består. Jag tror inte ni blir kallade till intervju såvitt det inte finns medsökande barn.

• Smilla75
    Anonym 123 skrev 2015-09-29 14:12:51 följande:
    Hej Smilla75,

Att kunna vistas i Sverige under ansökningstiden gäller alltså endast EU-länder? Eller kan man ansöka om turistvisum under tiden man väntar? I det här fallet handlar det om Turkiet.

Tack för att du hjälper till att förklara allmänna frågor!
    Nej då, det gäller alla länder bara vistelsen här är legal. Men man skulle inte få en ansökan om visering till Sverige beviljad om det finns en öppen ansökan om bosättning eftersom syftet med visering ska vara besök. Om man får visum av ett annat land går det ju bra men huvudregeln är som sagt att man meddelar verket att partnern vistas här X antal dagar, så får ni själva bedöma om ni avser att göra det.
  • Smilla75
    Anonym 123 skrev 2015-09-29 21:29:42 följande:
    Vad händer då rent praktiskt om man meddelar migv att ens partner ska befinna sig här under en viss period. Blir ens ansökan då "on hold" även om det egentligen är tid för beslut?

Kan du kanske förklara lite mer hur förfarandet går till både om man meddelar migv eller inte. För jag tänker att om man inte meddelar finns det ju en risk att beslut tas när han befinner sig här.

Som parantes så kan man endast få 3 månader som turistvisum om ja förstått saken rätt vilket inte hjälper mycket om man ska behöva vänta i ett år.

Tack än engång för dina förklaringar!!
    Jag arbetar inte operativt och har inte detaljkoll. Men att referenter ringer eller mailar gällande att sökanden är inrest händer knappast. Det finns inga rutiner. Finns en sådan uppgift ändå i ärendet skulle jag be handläggaren ringa referenten och höra sig för. Vi kan be personen lämna Sverige just då. Avslag skulle vi inte ge, även om det är möjligt, för att personen finns i Sverige. Vi skulle uppmana till utresa. Ja, visering är max 90 dagar. Men kan man ses då och då under handläggningstiden så borgar det ju också för att förhållandet ses som seriöst och då går det fortare. Självklart förstår handläggaren att det kan finnas anledningar till att man inte ses. T.ex reser man inte till Syrien. Men det är svårare att förklara om partnern finns i Turkiet.
    Lambie skrev 2015-09-29 16:39:45 följande:

Jag tror då att jag kommer uppnå 2 års väntetid. På lördag passerar jag och pojkvännen 16 månaders väntan. Inget tyder på att vi snart får en handläggare, och pratar man med Västerås-enheten blir man bara mer och mer hopplös. Vi drog väl i princip nitlotten i detta lotteri som kallas Migrationsverket, och det får vi helt enkelt stå ut med."Vilken handläggare som helst i landet kan plocka ert ärende ur E3, det behöver inte vara just den här enheten." Klassikern man får höra. Följs ofta av "ärenden handläggs i turordning". Jag frågar: men hur kommer det då sig att andra enheter handlägger exempelvis augusti-september 2014 och alltså har passerat juni? Borde inte de ha plockat upp vårt ärende när de befann sig i juni-ärendena? "Nej, det fungerar inte så."

Nähä. Jag måste ju vara helt korkad som inte förstår detta system då. Och jag har aldrig känt mig mer bortprioriterad i mitt liv.

Jag förstår dig, ditt inlägg är precis anledningen till att jag skriver här. Vanmakten ni känner. Jag vet ju inte alls hur det var i ert ärende men antingen bor ni nära Västerås och har tagits ut för närmare utredning eller hade Västerås jouren på E3 och plockade ert ärende. De handlägger ju mest gamla pappersärenden så ett någorlunda ungt E3 ärende blir liggande. Det är systemet som är korkat onekligen, knappast du.
    Jorgen skrev 2015-09-29 15:43:32 följande:

Hej igen Smilla75 :)

Citerar mig själv lite från ett tidigare inlägg här...
    Vet inte hur insatt du är men undrar lite om det ens diskuteras någonting centralt om att hitta vägar som skulle underlätta situationen för oss med anknytningsärenden?
    För dom allra flesta som är referenter så är det ju inte så lätt alla gånger att lämna Sverige några längre stunder. Och man uppmanas ju att träffas för att visa seriositet i sitt ärende. Då vore det bra om reglerna kring besöksvisum inte vore så hårda som dom är just nu med tanke på att det kan ta upp till 2 år att få ett beslut. Givetvis finns det lagar att följa förstår jag men det börjar nästan bli en situation där någon form av undantagstillstånd skulle börja gälla...

Jag arbetar på en övergripande nivå. Frågan är helt död. Vi ska ordna boende till 30 000 personer varje månad och handlägga deras asylärende. Detta utifrån att vi har en personalstyrka som kan klara 90 000 per år. Ingen skulle ha intresse av att ta i en fråga där "svenskar" ska ta sina nya kärlekar till Sverige medan syrier  som flytt och lämnat sin familj ska få samma väntetider. Jag lägger ingen värdering i det men ser ingen resurstilldelning alls till snabba anknytningar. Gissningsvis tar man ut etablerade förhållanden och ger dem förtur istället, men det är endast min grundlösa gissning.

• Smilla75
    Ra1234 skrev 2015-10-05 18:06:15 följande:

heej på er 
    Nån av er vet vad händer efter man har fyllt i frågeformuläret T77? Vad är det för frågeformulär. Som jag förstår är den gjord för såna par där ena partner är utanför Sverige. Min kille bor i Sverige, har jobb och haft arbetstillstånd innan vi ansökte, vi ansökte också i Sverige. Båda två bor tillsammans i mer än 1 år och väntar fortfarandet på beslut. Vi ansökte 08.2014. Borde inte han få PUT snart? De kallar oss för nyetablerade relation, men vi som sagt bor ihop...(

Ett nyetablerat förhållande är ett där paret sammanbott utanför Sveriges gränser i minst 2 år. Din pojkvän får söka inifrån Sverige eftersom han redan hade tillstånd att vistas här. Däremot kommer han fortfarande att få ett tidsbegränsat tillstånd när nu grunden ändras så att han ansöker om tillstånd till dig.
  • Smilla75
    sjömannen skrev 2015-10-08 08:16:43 följande:
    Menar du inte att nyetablerat förhållande är ett sammanboende utanför Sveriges gränser MINDRE än 2 år???

Hänvisar till: http://www.migrationsverket.se/info/60.html

Etablerat förhållande
    Ett förhållande räknas som etablerat om paret (äkta makar, registrerade partner eller sambor) stadigvarande levt tillsammans i hemlandet , det vill säga i regel i mer än två år.
    Jo, visst menar jag precis som du skriver. Blev ett (ny) för mycket där. Tack för att du rättade mig!
  • Smilla75
    Lambie skrev 2015-10-08 16:02:18 följande:
    Smilla, eller någon annan som har erfarenhet av detta; jag kommer att kallas på muntlig utredning snart. Min pojkvän hade sin intervju för ett år sedan, så nu börjar det väl förhoppningsvis närma sig beslut. Hursomhelst, skulle någon kunna berätta för mig hur en sådan muntlig utredning kan se ut? Känner mig lite nervös såklart. Är det vanligt med muntlig utredning?
    Har en handläggare eller teamledare sagt till dig att du ska kallas på intervju? Att enhetschefen sagt att det skulle kunna bli så hade inte jag fäst så stor vikt vid. Han går ju inte in i ärendet och gör en bedömning. Du har skrivit att din pojkvän inte har någon asylansökan bakom sig, ni har träffats en hel del under väntetiden osv. Jag ser inget som skulle tala för att du ska intervjuas mer än att han kommer från ett land varifrån många söker asyl. Det kan möjligen medföra att man tas ut från E3 för närmare kontroll men jag skulle inte tro att man kallar till intervju för det faktiskt. Intervju med referent sker i ett par procent av ärendena. Oftast är det ungefär samma frågor som sökanden fick. Känner man varandra någorlunda är det inte svårt att besvara dem. Lycka till!
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid