Anonym 123 skrev 2015-09-29 21:29:42 följande:
Vad händer då rent praktiskt om man meddelar migv att ens partner ska befinna sig här under en viss period. Blir ens ansökan då "on hold" även om det egentligen är tid för beslut?
Kan du kanske förklara lite mer hur förfarandet går till både om man meddelar migv eller inte. För jag tänker att om man inte meddelar finns det ju en risk att beslut tas när han befinner sig här.
Som parantes så kan man endast få 3 månader som turistvisum om ja förstått saken rätt vilket inte hjälper mycket om man ska behöva vänta i ett år.
Tack än engång för dina förklaringar!!
Jag arbetar inte operativt och har inte detaljkoll. Men att referenter ringer eller mailar gällande att sökanden är inrest händer knappast. Det finns inga rutiner. Finns en sådan uppgift ändå i ärendet skulle jag be handläggaren ringa referenten och höra sig för. Vi kan be personen lämna Sverige just då. Avslag skulle vi inte ge, även om det är möjligt, för att personen finns i Sverige. Vi skulle uppmana till utresa. Ja, visering är max 90 dagar. Men kan man ses då och då under handläggningstiden så borgar det ju också för att förhållandet ses som seriöst och då går det fortare. Självklart förstår handläggaren att det kan finnas anledningar till att man inte ses. T.ex reser man inte till Syrien. Men det är svårare att förklara om partnern finns i Turkiet.
Lambie skrev 2015-09-29 16:39:45 följande:
Jag tror då att jag kommer uppnå 2 års väntetid. På lördag passerar jag och pojkvännen 16 månaders väntan. Inget tyder på att vi snart får en handläggare, och pratar man med Västerås-enheten blir man bara mer och mer hopplös. Vi drog väl i princip nitlotten i detta lotteri som kallas Migrationsverket, och det får vi helt enkelt stå ut med."Vilken handläggare som helst i landet kan plocka ert ärende ur E3, det behöver inte vara just den här enheten." Klassikern man får höra. Följs ofta av "ärenden handläggs i turordning". Jag frågar: men hur kommer det då sig att andra enheter handlägger exempelvis augusti-september 2014 och alltså har passerat juni? Borde inte de ha plockat upp vårt ärende när de befann sig i juni-ärendena? "Nej, det fungerar inte så."
Nähä. Jag måste ju vara helt korkad som inte förstår detta system då. Och jag har aldrig känt mig mer bortprioriterad i mitt liv.
Jag förstår dig, ditt inlägg är precis anledningen till att jag skriver här. Vanmakten ni känner. Jag vet ju inte alls hur det var i ert ärende men antingen bor ni nära Västerås och har tagits ut för närmare utredning eller hade Västerås jouren på E3 och plockade ert ärende. De handlägger ju mest gamla pappersärenden så ett någorlunda ungt E3 ärende blir liggande. Det är systemet som är korkat onekligen, knappast du.
Jorgen skrev 2015-09-29 15:43:32 följande:
Hej igen Smilla75 :)
Citerar mig själv lite från ett tidigare inlägg här...
Vet inte hur insatt du är men undrar lite om det ens diskuteras någonting centralt om att hitta vägar som skulle underlätta situationen för oss med anknytningsärenden?
För dom allra flesta som är referenter så är det ju inte så lätt alla gånger att lämna Sverige några längre stunder. Och man uppmanas ju att träffas för att visa seriositet i sitt ärende. Då vore det bra om reglerna kring besöksvisum inte vore så hårda som dom är just nu med tanke på att det kan ta upp till 2 år att få ett beslut. Givetvis finns det lagar att följa förstår jag men det börjar nästan bli en situation där någon form av undantagstillstånd skulle börja gälla...
Jag arbetar på en övergripande nivå. Frågan är helt död. Vi ska ordna boende till 30 000 personer varje månad och handlägga deras asylärende. Detta utifrån att vi har en personalstyrka som kan klara 90 000 per år. Ingen skulle ha intresse av att ta i en fråga där "svenskar" ska ta sina nya kärlekar till Sverige medan syrier som flytt och lämnat sin familj ska få samma väntetider. Jag lägger ingen värdering i det men ser ingen resurstilldelning alls till snabba anknytningar. Gissningsvis tar man ut etablerade förhållanden och ger dem förtur istället, men det är endast min grundlösa gissning.