• Smilla75

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Ellaa skrev 2015-06-11 13:11:00 följande:
    Tvåmannabeslut betyder att det är 2 personer som tar beslut i ärendet, TROR att tex så tar handläggaren ett beslut sen får beslutsfattaren också ta ett beslut - eller teamledare. Men det är 2 st som ska ta beslut. Detta kanske görs för att säkerhetsställa att beslutet görs på rätta grunder eller undvika icke objektiva beslut, tror jag. Smilla75 får gärna rätta!
    Så dumt sätt att uttrycka sig, tvåmannabeslut, det säger ju inte personen som undrar någonting.
    Handläggare har delegation på att ta beslut ensam vid bifall, det är alltså en handläggare som agerar som ensam beslutsfattare.
    Vid avslag ska det alltid vara tvåmannabeslut, en handläggare och en beslutsfattare.

Att ett beslut blir tvåmanna betyder inte absolut avslag. Kanske har handläggaren inte arbetat tillräckligt länge för att få delegation, då är alla hans beslut tvåmannabeslut.

Jag hade nog hört mig för innan beslutet fattas, kanske finns någon oklarhet man kan reda ut.
  • Smilla75
    Ellaa skrev 2015-06-11 23:24:05 följande:
    Hej Smilla75, förstod inte riktigt ditt svar eller om du tyckte att mitt sätt att uttrycka mig var dumt eller den personen från M-verket som talade med Elin och sa om tvåmannabeslut. Om det är mig du svarar till så sa jag aldrig att tvåmannabeslut = avslag. Aldrig hört den termen förutom någon innan här på tråden från typ februari som också nämnde det. Om inte det är så att handläggaren inte har delegation - på vilka andra förutsättningar sker ett tvåmannabelsut? Kanske bra att veta. Tack för din feedback.
    Jag menade att en myndighetsperson ska uttrycka sig så man blir förstådd. Istället gjorde jag själv detsamma, förlåt! Jag menade förstås att handläggaren hellre borde ha sagt att han ska föredra ärendet för en beslutsfattare, än att säga att det är ett tvåmannabeslut.

Avslag är alltid tvåmannabeslut. Det betyder INTE att alla tvåmannabeslut är avslag. Normalt beror det annars på att handläggaren inte har delegation, men det kan finnas rutiner på olika enheter som jag inte känner till så jag vill inte spekulera.
  • Smilla75
    elin79 skrev 2015-06-12 11:39:37 följande:
    Tack för svaret Smilla 75! Jag pratade med handläggaren imorse och på måndag ska han slltså " förbereda" ärendet för en beslutsfattare. Så ja det är ett tvåmannabeslut. Då frågade jag honom ifall han inte är beslutsfattande handläggare. Jo det är han sade han. Men inte i detta fall.

Ok ..då kan jag o min man o vårt ofödda barn ställa in oss på ev avslag då? Det är bara så jaj kan tolka det...

Iaf så skulle han o jag höras i nästa vecka så att jag får veta mer om kommande beslut
    Jag kan ju bara spekulera eftersom jag inte vet någonting om omständigheterna mer än att du är gravid. Men jag tänker att man bemödar sig med att ta beslut innan du ska föda, så att han hinner hit till förlossningen, vilket ju är positivt. Kanske har ärendet varit komplicerat och han har därför arbetat mot en beslutsfattare. Då är det naturligt att de är två om beslutet även om det blir ett tillstånd.
  • Smilla75
    elin79 skrev 2015-06-16 21:32:08 följande:
    Du hade rätt Smilla! Vi fick positivt bifall idag!!

Nu till min fråga. Hon som intervjuade sade att man inte måste invänta ut-kortet. Stämmer det verkligen? Min man kommer fr ett viseringsland. Kan han verkligen resa med enbart beslutet på papper?? Det är väääääldigt tajt om tid innan förlossningen....
    Så roligt, det trodd jag verkligen men skönt att höra. Nu får du inte bli för uppjagad så förlossningen sätter igång!

Ambassaden har rätt såtillvida att din man har tillstånd nu och får resa. Men eftersom han är viseringspliktig så tror jag inte något flygbolag tar ombord honom (transportörsansvar). Beslutet är inte ett bevis på uppehållstillstånd, dessutom lätt att förfalska och på svenska så de vet inte vad det betyder. Om han kom till en svensk gräns skulle han få resa in på det men han kommer säkert att resa in i Schengen via ett annat EU-land och de kan inte heller veta vad det här är för något. Så jag måste säga nej, med reservation för att jag inte kan delen av kedjan särskilt väl, dvs vad som händer efter tillstånd. Jättetråkigt, det förstår jag och det kan vara värt att du kontollerar med ambassaden som bör ha djupare kunskap. Jag hoppas verkligen att han inte missar förlossningen nu.
  • Smilla75
    forzainter skrev 2015-09-10 18:34:42 följande:

Hej, fick idag brev från Migrationsverket, kallelse till utredning den 8 okt ! va kan detta betyda ??

Om du blivit kallad till intervju som referent så tyder det på att det finns oklarheter som Migrationsverket vill att du redogör för muntligt. Det kan vara att det finns en tidigare historik som tex asylsökande i Sverige, att man inte har ett gemensamt språk att kommunicera på eller att man inte träffats på lång tid vilket då kan tyda på skenförhållande. Hur som så för det dig närmare ett beslut.
  • Smilla75
    forzainter skrev 2015-09-10 21:10:09 följande:
    ne men snälla jag har inte varit asylsökande tidigare ,, ja vi har inte träffats på 16 månader eftersom jag jobbar och pluggar samtidigt !
    Då är det anledningen, har ni inte träffats på 16 månader så är det en indikation på att förhållandet inte är allvarligt menat. Det är inte en tillräcklig förklaring att man har annat att sysselsätta sig med.
  • Smilla75
    Kosoves 2015 skrev 2015-09-19 20:27:54 följande:

Enligt vad migrationsverket sa till mig ock många andra var att "När du ansöker och det står ca 4 månader så är det detta som gäller för dig. Står det ca 9 månader när någon annan ansöker så gäller detta för dom" Detta va vad jag fick höra och många andra, kan det stämma?

Tiden som anges är den som gäller då ansökan lämnas in, den kan både öka och minska.
    Eftersom asylinvandringen nu är den högsta någonsin i Sverige med uppemot 1000 sökande per dag så ökar väntetiden kraftigt. Resurser omfördelas från tillstånd till asyl. De som kommer till Sverige måste registreras och de måste få ett boende, på en gång. Därför måste denna grupp prioriteras framför de som inte flytt utan bor kvar i sitt hemland. De asylsökande kommer dock också att få vänta länge på beslut, idag cirka  240 dagar och tiden ökar.
  • Smilla75
    z h skrev 2015-09-19 22:06:05 följande:

Hej smilla menar du att till och med tillstånds enheter lägger våra ärenden för sidan och registrerar asyl ansökningar och när de är klara av det (vilket är omöjligt jämfört med det antalet som kommer in varje dag) så jobbar de igen med våra ärenden?

Ja, alla enheter måste förstärka. Precis som du skriver så är det omöjligt att rekrytera personal för att mäta behov, vi kommer att släpa efter.
  • Smilla75
    Pelle820 skrev 2015-09-25 17:24:07 följande:
    Asylsituationen kan ge längre handläggningstider

Det stora antalet asylsökande kan komma att påverka Migrationsverkets handläggningstider negativt. Främst berörs tillståndsärenden, där familjeanknytningsärenden ingår.
       ? Vi tvingas nu att hårt prioritera det initiala mottagandet av nya asylsökande, säger Janne Wallin, verkets biträdande operativa chef.

se:

www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-09-25-Asylsituationen-kan-ge-langre-handlaggningstider.html

Det är dock inte så att gruppen asylsökande mot tillståndsinvandring i sig konkurrerar. Men alla resurser måste flyttas till registrering och boende nu. Däremot kommer även de asylsökande att få vänta mycket längre på beslut nu de också men under tiden har de tak över huvudet. Tyvärr äter administration som samtal och förtursbegäran upp tiden för den prövande personal som finns och få beslut kommer att fattas. Ni bör räkna med minst två års väntetid från ansökan men den tiden är kraftigt ökande. Besök varandra under tiden om möjligt. Som viseringsfri går det utmärkt att vistas i Sverige under tiden ansökan prövas om man inte överskrider sin viseringsfria tid och egentligen bör besöket anmälas till verket.
  • Smilla75
    z h skrev 2015-09-26 00:21:14 följande:

Hej Smilla75.

Det jag vet är att Mig.v jobbar med september 2014 och jag har ansökt i slutet av oktober 2014. Så ska vi också vänta länge? Resan har inte alla råd med, har inte Mig.V tänkt på att det finns fattiga människor. Jag har slitit mellan jobb och studier bara för att kunna betala lånet för den resa då vi gifte oss och hyra en lägenhet som jag fick i september 2015 och min lön räcker knappt för att möblera så hur ska jag åka?

Nej, det är främst de som inte kommit lika långt som du som blir drabbade. Om hälften fortsätter jobba med tillståndsärenden så blir det kanske 30 % så många beslut som idag (administration, telefonservice mm måste skötas). Men det påverkar ju på marginalen om det ändå snart skulle vara din tur.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid