• alla har olika åsikter

Vad är det "värsta" du gör mot ditt barn i uppfostringssyfte?

Gäller barn upp till 5 år.
    Syftet med tråden är att se hur andra straffar sina barn då jag tydligt märkt att folk uppfostrar olika. Skriv gärna något också. :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är det "värsta" du gör mot ditt barn i uppfostringssyfte?
  • puss
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-09 12:13:30 följande:
    Hot om konsekvenser som är totalt ologiska tycker jag är dumma. För ett halvår sedan ungefär så betedde sig mina två äldsta - då 4 och 5,5 år - rätt illa i affären när vi skulle handla fredagsgodis. De är inte generellt stökiga, högljudda eller liknande men ibland varvar de upp varandra och det var vad som hände och de gjorde sådant de vanligtvis inte gör. Jag tog dem i handen och gick ut ur affären. Vi pratade om det hela och att man inte kan gå in och handla i en affär om man beter sig på det viset. Om de var intresserade av fredagsgodis den dagen så fick de ändra sitt beteende annars kunde vi inte handla. Det är ett hot om att barnet inte får godis men det är kopplat till det de gör/gjort. Beter man sig illa i en affär så kan man inte handla i affären och skulle man handla godis så blir den logiska konsekvensen att det inte blir något godis. Beter man sig illa på bussen så får man kliva av och gå etc. Jag skulle ju t.ex inte hota mina barn med att de får gå till ishallen (vi har en bit så tar bussen) för att få dem att sluta med ett annat beteende hemma som inte har med det att göra alls. 
    Ja precis. Kan man inte hå i affären kan man inte köpa godis. Det finns ett samband.
  • Flickan och kråkan
    puss skrev 2014-01-09 12:15:12 följande:
    Ja precis. Kan man inte hå i affären kan man inte köpa godis. Det finns ett samband.
    Ja, men det är fortfarande ett hot om jag ger dem möjligheten att försöka igen och göra rätt. Frågan om man använder hot eller inte är inte riktigt så svartvit tycker jag. 
  • puss
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-09 12:18:59 följande:
    Ja, men det är fortfarande ett hot om jag ger dem möjligheten att försöka igen och göra rätt. Frågan om man använder hot eller inte är inte riktigt så svartvit tycker jag. 
    Meddela en följdriktig konsekvens är inte ett hot. Inte om man förklarar att det är just följdriktigt.

Säger man typ Håll käften i affären annars blur det inget godis, det är ett hot.
  • Flickan och kråkan
    puss skrev 2014-01-09 12:27:34 följande:
    Meddela en följdriktig konsekvens är inte ett hot. Inte om man förklarar att det är just följdriktigt.
    Säger man typ Håll käften i affären annars blur det inget godis, det är ett hot.
    Men det är ju en högst subjektiv definition. 
  • puss
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-09 12:31:58 följande:
    Men det är ju en högst subjektiv definition. 
    Egentligen inte. Förklarar man som sagt det följdriktiga är det ju inte ett hot.
  • Flickan och kråkan
    puss skrev 2014-01-09 12:32:58 följande:
    Egentligen inte. Förklarar man som sagt det följdriktiga är det ju inte ett hot.
    Men vad som är följdriktigt är ju inte någon absolut sanning. Böter för fortkörning skulle jag ge exempel på något vi anser följdriktigt. Det logiska hade snarare varit att personen inte fick köra. 
  • puss
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-09 12:40:19 följande:
    Men vad som är följdriktigt är ju inte någon absolut sanning. Böter för fortkörning skulle jag ge exempel på något vi anser följdriktigt. Det logiska hade snarare varit att personen inte fick köra. 
    Logisk konsekvens är inte samma sak som följdriktig konsekvens.
  • puss
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-09 12:46:14 följande:

Följdriktig betyder logisk, naturlig, förväntad, konsekvent etc. Vad menar du att följdriktig betyder?

Det är ett begrepp. Logisk konsekvens, följdriktig konsekvens och konstruerad konsekvens.

Du får googla.
  • Flickan och kråkan
    puss skrev 2014-01-09 12:52:20 följande:
    Det är ett begrepp. Logisk konsekvens, följdriktig konsekvens och konstruerad konsekvens.
    Du får googla.
    Hittar inte det som begrepp om jag googlar. Länka gärna. Naturlig, logisk och ologisk konsekvens vet jag finns men följdriktig har jag aldrig hört. Utgår från vad ordet följdriktig betyder.
Svar på tråden Vad är det "värsta" du gör mot ditt barn i uppfostringssyfte?