• Anonym (Orolig)

Måste umgänget ske i mitt hem?

Jag har en son på ett par månader. Pappan och jag bor inte ihop men väldigt nära. Det har inte fungerat jättebra mellan oss nån gång och förra året var pappan fysisk mot mig vid tre tillfällen. Jag har ändå försökt att hålla relationen på ett vänskapligt plan för sonens skull. Nu har jag konfronterat honom med att ljuga, inte om saker sin rör sonen men det gör ändå att jag känner att jag inte kan lita på honom i andra ärenden heller. När jag konfronterade honom så började han skicka massa elaka sms, det pågick hela dagen igår. Det var att han önskar att han inte fanns, att jag förstört hans liv. Att jag är ett psyko. Att jag kommer driva honom in i självmord. Att jag kommer göra så att han super ner sig, ballar ut så han hamnar i fängelse, att jag får ta sonen själv för han vill inte träffa oss mer. Att det är mitt fel att hans familj har krav på honom. Det bara haglade. Jag blir stressad av allt det här och jag orkar inte ha honom i mitt hem mer. Vi var på familjerätten för information för drygt två veckor sen men då var allt bra och vi tog egentligen bara information om framtiden. Nu funderar jag på att ringa igen, jag orkar inte med det här längre och jag har ständigt ont i magen för att han ska komma. Måste jag ge honom umgänge i mitt hem? Jag anser inte att jag har ensamrätt på sonen, det är inte det som det handlar om. Men jag orkar inte ha det så här. Råd någon?

• Svar på tråden Måste umgänget ske i mitt hem?
  • Anonym (ensam)
    Grappa skrev 2013-12-27 09:52:31 följande:
    Det där klippte du inte från ett papper från en advokat. Du klippte det från socfamratt.se och du klippte bort en del:
    "Mamman har som ensam vårdnadshavare ett ännu större ansvar och skyldighet att se till att barnet får träffa dig. Skulle hon utan orsak hindra och försvåra barnets kontakt med dig riskerar hon att förlora vårdnaden om barnet. Vid en eventuell prövning i domstol ser man allvarligt på umgängessabotage."

Varför klippte du bort det understrukna?

Jag klippte in det från ett papper från HANS advokat...jag klippte inte bort någonting

Jag har väl absolut ingen anledning till att ljuga?
    Har först infon från familjerätten/samarbetssamtalet och när jag påtalade det till hans advokat var det vad hon skrev ner
    Var har du fått umgängessabotage ifrån?
  • Anonym (missuppfattat)
    Anonym (ensam) skrev 2013-12-27 09:40:31 följande:
    Det blev inte så mycket kompromiss så det är svårt att jag skulle missförstå, speciellt det här att pappan inte måste informera mig var/med vem han ska ha mitt barn, men han hade faktiskt inte något att säga till om.  Han ville inte ha bestämda dagar och inte säga var/med vem han skulle ha mitt barn
    Men dom sa så här att eftersom jag har ensam vårdnad så är det tydligen jag som i slutändan bestämmer, för det är jag som ansvarar för att barnet får sina behov tillgodosedda
    klistrade in detta från ett papper från advokat:

"Mamman har som ensam vårdnadshavare ett ännu större ansvar
    Finns det uppenbara och odiskutabla orsaker för att sätta gränser för umgänget då har mamman skyldighet att tillse barnets behov av trygghet och ett positivt utformat umgänge. Då får mamman ytterst bestämma hur umgänget ska äga rum."

Om man har ett fastställt umgänge, så har du ingen rätt som ensam vårdnadshavare att bestämma vad pappan gör med vem när han har barnet. Så den biten har du missuppfattat. 

Så det har nog snarare mer med att pappan inte ville ha ett bestämt schema som gjorde att advokaten "gick på din linje" s a s. Fast du som ensam vårdnadshavare har ett mycket större ansvar när det gäller att främja umgänge och informationshantering till den andre föräldern än om ni hade haft gemensam vårdnad.

• Anonym (xXx)

Anonym (ensam) om det är så att du har fått ett sådant besked så är det för ER detta gäller eftersom pappan då isf har visat sig totalt opålitlig, det är inget som gäller för alla.
    Vårdnaden har inget med umgängesrätten att göra. Även om det inte är gemensam vårdnad kan man ha varannan v tex.
    Vanligen är det så att den som har umgänget som bestämmer, (barnet ska givetvis inte fara illa under tiden, men det fattar nog alla hoppas jag) bara barnet är tillbaka hos den andra föräldern på utsatt tid.

• Anonym (ensam)

Jag har hela tiden pratat om att  i mitt fall så sa "dom" att eftersom jag har ensam vårdnad så har han inte så mycket att säga till om
    Jag har inte saboterat något umgänge, tvärtom
    Pappan får inte bara göra som han vill, han måste ha bästämt med mig var/med vem han skulle ha barnet, jag hindrade ny "flickvän" från att vara med men det i mitt tycke det bästa för barnet att lära känna sin pappa och inte en massa andra. Han fick inte hämta barnet hemma hos mig fast han ville, han blev tvungen att ha umgänge först på ÖF och sedan hemma
    Han fick inte igenom något han ville utan jag berättade vad jag tyckte var bäst för barnet och advokaten skrev ner :)
    Sen om det var en urkass advokat han hade vet jag inte...men jag har faktiskt fått infon att jag bestämmer från flera ställe

• Grappa
    Anonym (ensam) skrev 2013-12-27 09:58:58 följande:
    Jag klippte in det från ett papper från HANS advokat...jag klippte inte bort någonting

Jag har väl absolut ingen anledning till att ljuga?
    Har först infon från familjerätten/samarbetssamtalet och när jag påtalade det till hans advokat var det vad hon skrev ner
    Var har du fått umgängessabotage ifrån?
    Det är uppenbart att du klippte det från nätet och att du klippte bort det som inte passade dig eftersom meningen du lät kvarstå saknar punkt. Den är alltså inte fullständig och det beror på att du inte tog med allt. Du uteslöt det som inte passar den teori du försöker driva.
    Ohederligt och visar väldigt väl att du är ute på svag is.
  • Anonym (ensam)
    Anonym (xXx) skrev 2013-12-27 10:04:21 följande:
    Anonym (ensam) om det är så att du har fått ett sådant besked så är det för ER detta gäller eftersom pappan då isf har visat sig totalt opålitlig, det är inget som gäller för alla.
    Vårdnaden har inget med umgängesrätten att göra. Även om det inte är gemensam vårdnad kan man ha varannan v tex.
    Vanligen är det så att den som har umgänget som bestämmer, (barnet ska givetvis inte fara illa under tiden, men det fattar nog alla hoppas jag) bara barnet är tillbaka hos den andra föräldern på utsatt tid.
    Jättekonstigt i så fall, han har ett annat barn som han har fulltid så helt opålitlig är han inte och jag har inte behövt visa något sånt
    Det enda var att han aldrig höll tiderna som var bestämda, han bestämde hela tiden och kom aldrig när han skulle (antagligen för att jag skulle behöva sitta hemma och vänta)

När det sen kom papper från advokaten att dom skulle stämma mig tog jag upp det här med att jag har ensam vårdnad och fick igenom det jag tyckte var bäst trots pappan ville annat.
    Jag vet att vårdnaden inte har med umgängesrätten att göra, men jag har fått infon att jag bestämmer hur det ska se ut
    Jag hade gärna haft vv men tyvärr vill pappan inte...och tyvärr så kan jag inte tvinga honom till att ha barnet mer

• Anonym (missuppfattat)
    Anonym (ensam) skrev 2013-12-27 10:05:50 följande:
    Jag har hela tiden pratat om att  i mitt fall så sa "dom" att eftersom jag har ensam vårdnad så har han inte så mycket att säga till om
    Jag har inte saboterat något umgänge, tvärtom
    Pappan får inte bara göra som han vill, han måste ha bästämt med mig var/med vem han skulle ha barnet, jag hindrade ny "flickvän" från att vara med men det i mitt tycke det bästa för barnet att lära känna sin pappa och inte en massa andra. Han fick inte hämta barnet hemma hos mig fast han ville, han blev tvungen att ha umgänge först på ÖF och sedan hemma
    Han fick inte igenom något han ville utan jag berättade vad jag tyckte var bäst för barnet och advokaten skrev ner :)
    Sen om det var en urkass advokat han hade vet jag inte...men jag har faktiskt fått infon att jag bestämmer från flera ställe
    Det finns inte en advokat i världen som skulle tala om för dg att du har RÄTT att kräva att ev nya flickvänner inte får träffa hans barn på hans umgänge. Det kanske inte är för barnets bästa i dina ögon, men det ger dig fortfarande inte RÄTTEN att bestämma vem barnet träffar på pappans umgänge så länge denna någon inte är direkt farlig för barnet. Även pappan får ha en uppfattning om vad som är för barnens bästa. Tack och lov.

Du har fått fel info, och pappan har inte förstått bättre än att byta till en kompetent advokat som kan det här med familjerätt/vårdnadstvister. Hoppas han tar sitt förnuft till fånga så du inte fortsätter med ditt diktatoriska sätt, vilket enbart kommer bita dig i rumpan i slutänden.
  • Anonym (ensam)
    Grappa skrev 2013-12-27 10:07:21 följande:
    Det är uppenbart att du klippte det från nätet och att du klippte bort det som inte passade dig eftersom meningen du lät kvarstå saknar punkt. Den är alltså inte fullständig och det beror på att du inte tog med allt. Du uteslöt det som inte passar den teori du försöker driva.
    Ohederligt och visar väldigt väl att du är ute på svag is.
    Ursäkta men är du inte lite dum nu? Tror du att jag skulle utelämna allt som finns i ett brev från en advokat?
    Jag har ingen anledning att säga saker som inte är sant, kan dessutom tillägga att han hade advokat, jag har inte haft så får du tro på det bäst du vill
    Detta är vad som hände MIG och den infon jag har fått och det är inte bara på ett ställe
    Vad skulle jag ha för anledning till att driva någon teori här när jag bara berättar vad dom sagt till mig och hur det varit för oss

• Anonym (ensam)
    Anonym (missuppfattat) skrev 2013-12-27 10:19:24 följande:
    Det finns inte en advokat i världen som skulle tala om för dg att du har RÄTT att kräva att ev nya flickvänner inte får träffa hans barn på hans umgänge. Det kanske inte är för barnets bästa i dina ögon, men det ger dig fortfarande inte RÄTTEN att bestämma vem barnet träffar på pappans umgänge så länge denna någon inte är direkt farlig för barnet. Även pappan får ha en uppfattning om vad som är för barnens bästa. Tack och lov.

Du har fått fel info, och pappan har inte förstått bättre än att byta till en kompetent advokat som kan det här med familjerätt/vårdnadstvister. Hoppas han tar sitt förnuft till fånga så du inte fortsätter med ditt diktatoriska sätt, vilket enbart kommer bita dig i rumpan i slutänden
    Så du tycker hellre att pappan skulle fått igenom vad han ville bara för att jag inte skulle få bestämma? Det är tyvärr inte ens lönt att diskutera något sånt
    Vilken tur mitt barn har då där pappan inte drev det vidare eftersom nu både familjerätten och hans egen advokat har sagt samma

Det är ingen som har sagt att jag bestämmer helt uppåt väggarna utan tänker på vad som förhoppningsvis blir bäst för barnet...mitt barn är ingen trofé som ska imponera på nya flickvänner, eller att han ska använda barnet för att komma åt mig
  • Lindsey Egot the only one

Han kan aldrig bestämma över ditt hem. Det kallas hemfridsbrott om han tvingar sig in i ditt hem. Träffas på öppna förskolan, lekland, kafé, lekplats, i soc lokaler. Men du måste ALDRIG öppna upp ditt hem till någon du är obekväm med. Aldrig någonsin.

Svar på tråden Måste umgänget ske i mitt hem?