Inlägg från: Anonym (missuppfattat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (missuppfattat)

Måste umgänget ske i mitt hem?

Anonym (ensam) skrev 2013-12-27 09:40:31 följande:
    Det blev inte så mycket kompromiss så det är svårt att jag skulle missförstå, speciellt det här att pappan inte måste informera mig var/med vem han ska ha mitt barn, men han hade faktiskt inte något att säga till om.  Han ville inte ha bestämda dagar och inte säga var/med vem han skulle ha mitt barn
    Men dom sa så här att eftersom jag har ensam vårdnad så är det tydligen jag som i slutändan bestämmer, för det är jag som ansvarar för att barnet får sina behov tillgodosedda
    klistrade in detta från ett papper från advokat:

"Mamman har som ensam vårdnadshavare ett ännu större ansvar
    Finns det uppenbara och odiskutabla orsaker för att sätta gränser för umgänget då har mamman skyldighet att tillse barnets behov av trygghet och ett positivt utformat umgänge. Då får mamman ytterst bestämma hur umgänget ska äga rum."

Om man har ett fastställt umgänge, så har du ingen rätt som ensam vårdnadshavare att bestämma vad pappan gör med vem när han har barnet. Så den biten har du missuppfattat. 

Så det har nog snarare mer med att pappan inte ville ha ett bestämt schema som gjorde att advokaten "gick på din linje" s a s. Fast du som ensam vårdnadshavare har ett mycket större ansvar när det gäller att främja umgänge och informationshantering till den andre föräldern än om ni hade haft gemensam vårdnad.

• Anonym (missuppfattat)
    Anonym (ensam) skrev 2013-12-27 10:05:50 följande:
    Jag har hela tiden pratat om att  i mitt fall så sa "dom" att eftersom jag har ensam vårdnad så har han inte så mycket att säga till om
    Jag har inte saboterat något umgänge, tvärtom
    Pappan får inte bara göra som han vill, han måste ha bästämt med mig var/med vem han skulle ha barnet, jag hindrade ny "flickvän" från att vara med men det i mitt tycke det bästa för barnet att lära känna sin pappa och inte en massa andra. Han fick inte hämta barnet hemma hos mig fast han ville, han blev tvungen att ha umgänge först på ÖF och sedan hemma
    Han fick inte igenom något han ville utan jag berättade vad jag tyckte var bäst för barnet och advokaten skrev ner :)
    Sen om det var en urkass advokat han hade vet jag inte...men jag har faktiskt fått infon att jag bestämmer från flera ställe
    Det finns inte en advokat i världen som skulle tala om för dg att du har RÄTT att kräva att ev nya flickvänner inte får träffa hans barn på hans umgänge. Det kanske inte är för barnets bästa i dina ögon, men det ger dig fortfarande inte RÄTTEN att bestämma vem barnet träffar på pappans umgänge så länge denna någon inte är direkt farlig för barnet. Även pappan får ha en uppfattning om vad som är för barnens bästa. Tack och lov.

Du har fått fel info, och pappan har inte förstått bättre än att byta till en kompetent advokat som kan det här med familjerätt/vårdnadstvister. Hoppas han tar sitt förnuft till fånga så du inte fortsätter med ditt diktatoriska sätt, vilket enbart kommer bita dig i rumpan i slutänden.
Svar på tråden Måste umgänget ske i mitt hem?