Måste umgänget ske i mitt hem?
Anonym (ensam) skrev 2013-12-27 09:40:31 följande:
Det blev inte så mycket kompromiss så det är svårt att jag skulle missförstå, speciellt det här att pappan inte måste informera mig var/med vem han ska ha mitt barn, men han hade faktiskt inte något att säga till om. Han ville inte ha bestämda dagar och inte säga var/med vem han skulle ha mitt barnMen dom sa så här att eftersom jag har ensam vårdnad så är det tydligen jag som i slutändan bestämmer, för det är jag som ansvarar för att barnet får sina behov tillgodosedda
klistrade in detta från ett papper från advokat:
"Mamman har som ensam vårdnadshavare ett ännu större ansvar
Finns det uppenbara och odiskutabla orsaker för att sätta gränser för umgänget då har mamman skyldighet att tillse barnets behov av trygghet och ett positivt utformat umgänge. Då får mamman ytterst bestämma hur umgänget ska äga rum."
Om man har ett fastställt umgänge, så har du ingen rätt som ensam vårdnadshavare att bestämma vad pappan gör med vem när han har barnet. Så den biten har du missuppfattat.
Så det har nog snarare mer med att pappan inte ville ha ett bestämt schema som gjorde att advokaten "gick på din linje" s a s. Fast du som ensam vårdnadshavare har ett mycket större ansvar när det gäller att främja umgänge och informationshantering till den andre föräldern än om ni hade haft gemensam vårdnad.