• Anonym (Orolig)

Måste umgänget ske i mitt hem?

Jag har en son på ett par månader. Pappan och jag bor inte ihop men väldigt nära. Det har inte fungerat jättebra mellan oss nån gång och förra året var pappan fysisk mot mig vid tre tillfällen. Jag har ändå försökt att hålla relationen på ett vänskapligt plan för sonens skull. Nu har jag konfronterat honom med att ljuga, inte om saker sin rör sonen men det gör ändå att jag känner att jag inte kan lita på honom i andra ärenden heller. När jag konfronterade honom så började han skicka massa elaka sms, det pågick hela dagen igår. Det var att han önskar att han inte fanns, att jag förstört hans liv. Att jag är ett psyko. Att jag kommer driva honom in i självmord. Att jag kommer göra så att han super ner sig, ballar ut så han hamnar i fängelse, att jag får ta sonen själv för han vill inte träffa oss mer. Att det är mitt fel att hans familj har krav på honom. Det bara haglade. Jag blir stressad av allt det här och jag orkar inte ha honom i mitt hem mer. Vi var på familjerätten för information för drygt två veckor sen men då var allt bra och vi tog egentligen bara information om framtiden. Nu funderar jag på att ringa igen, jag orkar inte med det här längre och jag har ständigt ont i magen för att han ska komma. Måste jag ge honom umgänge i mitt hem? Jag anser inte att jag har ensamrätt på sonen, det är inte det som det handlar om. Men jag orkar inte ha det så här. Råd någon?

• Svar på tråden Måste umgänget ske i mitt hem?
  • Anonym (IQ)

Nej det måste det inte. Hur vill du lösa det istället? Barnet har rätt till umgänge och vill du ha en förändring är det bra om du har en bra lösning.

• Anonym (Orolig)

Jag vet ju inte riktigt vad det finns för alternativ, det är problemet. Ja jag vill inte förhindra nåt umgänge men jag orkar inte ha det såhär heller.

• Anonym (IQ)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-12-26 12:23:59 följande:
    Jag vet ju inte riktigt vad det finns för alternativ, det är problemet. Ja jag vill inte förhindra nåt umgänge men jag orkar inte ha det såhär heller.
    Det finns alla möjliga alternativ. Att någon annan är med. Att han och barnet träffas i hans hem, att de är på ett lekland, eller någon annanstans.
  • Anonym (Orolig)

Jo fast i nuläget är han ju bara tre månader. Så just nu är det ju inte så lätt. Kan man verkligen be någon annan vara med? Verkar det inte som att man är knasig då?

• Anonym (IQ)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-12-26 12:31:03 följande:
    Jo fast i nuläget är han ju bara tre månader. Så just nu är det ju inte så lätt. Kan man verkligen be någon annan vara med? Verkar det inte som att man är knasig då?
    Ja, men nu vill du ha en ändring och då måste du acceptera att umgänget kanske måste bli av i pappans hem, eller någon annanstans.

Nej man kan försöka få pappan att frivilligt gå med på att någon sansad tredje person är med.
  • Queenie70

Eftersom barnet är så himla litet så

Måste du ju ändå vara med vid umgänget. Så du slipper ju ändå inte träffa honom, men det är klart att ni kan vara på en annan plats om du känner dig otrygg hemma. Lekland och allmän stökig plats låter inte som nån vidare ide när barnet är så litet och syftet är att barn och pappa ska lära känna varandra.

• Anonym (Orolig)

Ja i så fall så vore det kanske det bästa. Att han ytterligare en person med. Kan man ta upp det på familjerätten?

• en glad
    Anonym (Orolig) skrev 2013-12-26 12:36:38 följande:
    Ja i så fall så vore det kanske det bästa. Att han ytterligare en person med. Kan man ta upp det på familjerätten?
    Självklart kan du prata om det på familjerätten. MEN de kan inte tvinga pappa till att ha en kontaktperson närvarande vid umgänget om han säger nej. Tvinga kan bara domstol göra och då heter den "tredje personen" umgängesstöd!
  • Anonym (mig)

Spara alla sms/mail osv du får. Kontakta familjerätten.

Du har rätt att få en kontaktperson som närvarar vid umgängestillfällena. Då barnet är så litet än så behöver du antagligen vara med, (iaf om du bara ammar), i annat fall finns möjligheten att kontaktpersonen lär känna barnet väl så behöver du inte vara med.

Men, vill den här mannen ha ett umgänge? Det går inte att tvinga någon till umgänge, mer än via rätten, och brukar inte bli bra med tvingat umgänge.

Men, kontakta familjerätten och tala om att du gärna vill ha ett fungerande umgänge (det talar till din fördel, även om det inte blir något sen), och att du pga hans beteende gärna vill ha någon utomstående med vid de tillfällena.

• Anonym (Orolig)

Ja självklart så ska sonen ha rätt till sin pappa, det är inte min sak att bestämma. Men jag orkar inte försöka samarbeta med en person som kör sitt eget race. Nu stack han iväg, fem dagar för att festa. Sen ska jag bara anpassa mig efter det och han ska kunna dyka upp när det passar igen. Från början var det tre dagar, sen plötsligt fem. Dessutom ljög han om vad han skulle. Jag menar inte att jag ska ha rätt att veta allt han gör, men just det faktum att han ljuger för mig om så simpla saker får mig att undra om han talar sanning om andra, viktigare saker. T ex om han har sonen på egen hand i framtiden. Jag vill lita på den som jag delar ett så stort ansvar som ett barn med.

Svar på tråden Måste umgänget ske i mitt hem?