• Anonym (IQ)

Måste umgänget ske i mitt hem?

Nej det måste det inte. Hur vill du lösa det istället? Barnet har rätt till umgänge och vill du ha en förändring är det bra om du har en bra lösning.

• Anonym (IQ)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-12-26 12:23:59 följande:
    Jag vet ju inte riktigt vad det finns för alternativ, det är problemet. Ja jag vill inte förhindra nåt umgänge men jag orkar inte ha det såhär heller.
    Det finns alla möjliga alternativ. Att någon annan är med. Att han och barnet träffas i hans hem, att de är på ett lekland, eller någon annanstans.
  • Anonym (IQ)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-12-26 12:31:03 följande:
    Jo fast i nuläget är han ju bara tre månader. Så just nu är det ju inte så lätt. Kan man verkligen be någon annan vara med? Verkar det inte som att man är knasig då?
    Ja, men nu vill du ha en ändring och då måste du acceptera att umgänget kanske måste bli av i pappans hem, eller någon annanstans.

Nej man kan försöka få pappan att frivilligt gå med på att någon sansad tredje person är med.
  • Anonym (IQ)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-12-26 22:07:42 följande:
    Ja självklart så ska sonen ha rätt till sin pappa, det är inte min sak att bestämma. Men jag orkar inte försöka samarbeta med en person som kör sitt eget race. Nu stack han iväg, fem dagar för att festa. Sen ska jag bara anpassa mig efter det och han ska kunna dyka upp när det passar igen. Från början var det tre dagar, sen plötsligt fem. Dessutom ljög han om vad han skulle. Jag menar inte att jag ska ha rätt att veta allt han gör, men just det faktum att han ljuger för mig om så simpla saker får mig att undra om han talar sanning om andra, viktigare saker. T ex om han har sonen på egen hand i framtiden. Jag vill lita på den som jag delar ett så stort ansvar som ett barn med.
    Har ni inget schema på umgänge? Det kan vara bra att ha och komma ihåg ändringar vid storhelger.

Att han väljer att inte berätta för dig vart han ska spelar ingen roll. När han i framtiden har barnet själv, så behöver han inte heller berätta om vart de har varit, vad de har gjort och med vem, eller hur länge, under hans tid med barnet. Öva på att inte behöva veta allt.
  • Anonym (IQ)
    Anonym (ensam) skrev 2013-12-26 23:15:54 följande:
    Om mamman har ensam vårdnad har hon rätt i att veta vad han ska göra med sonen och med vem, det sa dom i alla fall till mig.

Jag har haft det ungefär som du med en pappa som bestämde , dök inte upp och blev sur sen om han inte kunde komma och gå precis när det passade honom, jag skulle helst sitta hemma och vänta
    Så jag råder dig att inte vara så dum som jag var utan ta upp på familjerätten att du vill ha ett schema, ibland på vissa så finns det möjlighet att träffas där eller om det finns någon öppen förskola i närheten så att du slipper ha det hemma
    Tyvärr ser vissa män det som ett sätta att styra mamman
    Nej du, då sa "dom" fel. Vilka är "dom"?

• Anonym (IQ)
    Anonym (ensam) skrev 2013-12-26 23:44:11 följande:
    Tja så har det i alla fall varit för mig, pappan kopplade till och med in en advokat (för att tvinga sig in hos mig) men det var samma sak där, eftersom jag har ensam vårdnad så fick jag bestämma hur det skulle se ut, även hans advokat höll med mig om tex att han skulle träffa barnet själv och inte blanda in andra och frågade även mig var och hur länge det skulle ske
    Det är ju jag som mamma som känner barnet bäst

Sen innnan någon säger något så var mitt barn planerat med en man jag varit tillsammans med i 10år(känt i 20) sen att han fick någon "knäpp" när jag väl blev gravid är en annan sak, och jag har hela tiden kämpat för att bra umgänge, men pappan väljer att utpressa mig genom barnet (som är 3år)
    Jag lät honom tyvärr hållas dom första åren för att jag trodde att han skulle få en bra kontakt med barnet och kunna ta själv, men idag så ångrar jag att jag inte satt ner foten och krävde schema. Jag erbjöd honom till och med att ta halv föräldraledigheten men det ville han tyvärr inte
    Kopplade in advokat? Så du vill antyda att Tingsrättens dom blev att du har fria händer med allt eftersom du har ensam vårdnad? Eller menar du att du fick ett brev från en advokat kanske, men inget mer?

Självklart måste umgänget vara relativt försiktigt från början, men det är för barnets skull, inte för att du som ensam vårdnadshavare har rätt att bestämma allt själv.
Svar på tråden Måste umgänget ske i mitt hem?