Inlägg från: jemo2014 |Visa alla inlägg
  • jemo2014

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Asiela skrev 2014-02-06 22:23:43 följande:
    Eftersom jag inte gör vul när jag äter pergotime (vet inte varför) så blir det inte så många läkarbesök för min del. Men de gånger jag har varit iväg har jag bara sagt att jag ska iväg på en privat grej. Jag vill inte berätta för de på jobbet.
    Har du aldrig gjort vul när du ätit Pergotime?
    Jag hoppas att det bara är vid första omgången (ja, jag räknar med fler..) eller om man ökar/minskar dosen man behöver gå på undersökning. Jag hoppas ju fortfarande lite på att något ägg ska ha växt till sig på måndag så jag  slipper dubbeldos!

Ville helst inte berätta på jobbet men det var faktiskt skönt att berätta lite (inte allt) för min chef så hon förhoppningsvis har lite mer förståelse :)
  • jemo2014

Nicopej, de flesta får inga biverkningar alls! Tror inte du behöver oroa dig... Du får säkert Pergotime för att ge din äl en extra "boost"? Det är många som inte har pco men som äter Pergo för att bli gravida.

• jemo2014
    nicopej skrev 2014-02-09 19:13:15 följande:
    Ok tack då kör vi på som tänkt. Tycker mest det är så skumt när jag frågad läkaren just om det boostar ägglossningen o hon sa nej, för jag har ändå i efterhand läst att det är just därför många får det och äter det. Tvekar mer och mer på läkarkåren här i göteborg på sahlgrenska, de känns jädrigt veliga. Men tack för svar.
    Låter inte så seriöst... Vad är anledningen till att du ska äta Pergotime då sa läkaren? Någon anledning måste det väl finnas få vi hoppas :)
  • jemo2014
    chow skrev 2014-02-09 19:35:03 följande:
    Hej tjejer. jag har ätit primolut nor denna månad och började äta pergotime för 3 dagar sedan.

Jag plussade igår på graviditetstest. Ska jag lita på testet eller har dessa hormoner gett falskt positivt gravtest??
    Oj! Grattis! Inte ger väl Pergotime utslag på graviditetstest? Du har nog lyckats bli gravid, du!
  • jemo2014
    nicopej skrev 2014-02-10 12:51:24 följande:

jemo 2014, jag har oregelbunden mens och lite pco och vi lyckas inte bli med barn, o då de inte hittar nåt fel mer än just oregelbunden mens tycker hon väl att det är den här vägen man ska gå enligt byråkratin. Sen verkar det ju som att det kan hjälpa ägglossningen o boosta den lite så att man får "bättre" ägglossning men det var inget hon sade utan sånt jag googlat mig till. Jag tror bara hon menade på att det är det man prövar innan man kör IVF, för det är den vägen bara. För nåt vettigt svar fick jag inte ur henne. Tur det finns google.

... och familjeliv hehe!
    Min gyn är också mycket fåordig faktiskt. Det mesta har jag googlat mig till alternativt läst om på familjeliv. Hoppas Pergo kommer att funka för dig :) Jag ska strax på vul idag för att kolla om det finns någon blåsa som växt. Känns dock inte så!
  • jemo2014
    Asiela skrev 2014-02-10 20:21:53 följande:
    Jag är nyfiken, fanns det nån blåsa på vul? :)

NEJ :(

Ingen blåsa hade växt alls, inte i närheten. 

• jemo2014

Japp då är det rapport från mitt vul igår:
    Läkaren sa att Pergo inte gett någon verkan på mig, det blir ingen äl och att det blir dubbeldos av Pergo nästa gång även om hon faktiskt lät tveksam över om det skulle funka för mig. Hon erbjöd mig och min man att påbörja en "riktig" fertilitetsutredning och jag tackade ja. Så nu ska min man dit imorgon och ta en massa prover och jag ska dit andra mensdagen för att ta blodprover, jag ska få kallelse till att spola äggledare och sen får vi se vart det leder.. Känns riktigt skönt faktiskt! Jag vill ju inte äta en massa hormoner om det är onödigt, jag menar: tänk om det även är fel på min mans spermier? Då hade all medicin känts förgäves.

Eventuellt kan det ju bli ivf men där är det ca 6 månaders väntetid så det får väl bli efter sommaren i såna fall. Känns helt ok med den tidsaspekten faktiskt... 

• jemo2014
    Fiiaa skrev 2014-02-10 21:46:28 följande:
    Min sambo är kollad, hans spermier är slöa och lite få i antalet, men vi kör ändå med pergotime innan man är berättigad till ivf, vi ska snart köra våran 7e kur:/
    Oj oj... 7 kurer! Jag hade tänkt mig max 3!
  • jemo2014
    linda4444 skrev 2014-02-11 09:22:19 följande:

För mig tog det 8 kurer innan jag fick min första ägglossning. Trippelkur med metformin och lchf. Tidigare hade kroppen inte reagerat ett dugg på pergotime. T o m enligt den sista kuren jag tagit nu, så syntes inte det på blodprovet att jag hade haft ägglossning. Men på cd 35 så fick jag en riktigt mens. Den värsta jag haft. Kraftigare än primolut nor. Så visst hade jag haft ägglossning. Men ca en vecka senare än vad jag skulle ha haft. Så de klart det inte syntes något på blodprovet. Tycker du inte ska ge upp! Be om metformin och pröva lchf under kuren... ge ej upp!

Oj, 8 kurer! Hur orkar du? Jag mådde inte sådär jättetoppen under Pergokuren så jag har svårt att se att jag skulle gå igenom det 8 gånger :(
    Men jag vet med mig själv att jag MÅSTE skärpa mig med kost och träning. Jag är inte överviktig nu (har varit) men har helt släppt både träning och kost det senaste halvåret - skärpning! Mår inte så bra av lchf, men någon low carb variant ska jag absolut prova. Ska fråga henne om metformin också, vad är det?

Jag ska göra en massa blodprover snart, känns bra att kolla upp tex sköldkörteln också :)

• jemo2014

Ska tillägga att jag ringde min läkare idag för att fråga om Metformin. Hon sa att hon inte skrivit ut det till mig pga att jag inte är överviktig, men att hon annars brukar skriva ut det tillsammans med pergo för att öka chanserna.
    Nu fick jag det utskrivet i alla fall så vi får se om det funkar :)
    Har inget emot att loosa några kilon på vägen heller hehe!

Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari