• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

jemo2014 skrev 2014-01-17 12:23:43 följande:

Jag har varit på konferens med jobbet i två dagar och det var skitjobbigt eftersom mina kollegor hintade om att jag snart skulle bli gravid och gå på ledighet typ... hundra gånger i olika omgångar. Det var JÄTTEjobbigt. Jag vet ju inte ens om jag KAN bli gravid i framtiden och jag har inte berättat för någon om att jag vill ha barn eller att vi försöker. Det är så förnedrande tycker jag, det där. Hur vågar folk? Det är så känsligt och väldigt, väldigt privat tycker jag.

Får ni också mycket sånt?

Får lite sånt, dock inte så mycket. Men jag reagerar också på det och känner mig otroligt obekväm i situationen.

Måste säga att jag fått en helt ny syn på det. För tyvärr var jag innan också en av dem som frågade vänner och bekanta "ska inte ni skaffa barn" eller "ska ni inte skaffa en till snart". Nu förstår jag hur otroligt jobbig den frågan är så jag frågar aldrig längre sånt.
  • Asiela

Jag hade inte heller några biverkningar:) hade precis som ni laddat upp mental förberedelse för flera biverkningar så jag blev förvånad när jag inte kände ett dugg.

Jag fick igår morse och i morse glad gubbe på äl test. Har haft sex nästan varje/varannan dag sedan jag slutade med pergotime. Hade sex två gr igår och kommer ha sex ikväll. Jag hoppas att det räcker! Min syster är här och hälsar på, så jag kunde inte ha sex imorse tyvärr...

Jag vet egentligen att det räcker, men det är första gången jag får positivt på äl test och jag blir så otroligt nojig över att inte ha sex tillräckligt. Jag blir dum i skallen av detta och tappar allt sund förnuft, jag bara fokuserar på min sambos sperma. Herregud.

• Asiela
    johanniePa skrev 2014-01-20 16:15:41 följande:

hej

Har idag fått pregotime utskrivet och väntar nu på min mens ska komma. Har pcos och undrar hur många äggblåsor som mognat för er ? har läst att de är lätt att bli överstimulerad, blev ni de ?

Jag ska på onsdag ta blodprov för att se om jag haft äl - vilket jag vet att jag haft då jag i fredags och lördags fick glad gubbe på ältest. :)

Vet inte om jag blivit överstimulerad av dosen (en tablett) eftersom jag inte varit på vul.
  • Asiela
    4barnsmamma2014 skrev 2014-01-21 06:40:17 följande:

Börjar närma sig ägglossning nu för min del :) märker det på sekretet. Men är ännu bara på dag 12.

Man känner sig ju helt sjuk i huvudet, fokuserar bara på sperma och ägglossning haha ;)

Ja visst är det helt sanslöst hur man bara har fokus på äl och sperma? Jag tänker inte på annat! Min sambo tycker verkligen jag är jättesexig när jag säger "egentligen är jag inte sugen, men jag tror jag har äl så nu ligger vi"...
  • Asiela
    jemo2014 skrev 2014-01-21 08:06:51 följande:

Är det någon av er som har "ägglossningssmärtor" men ingen ägglossning?
    Jag hade verkligen ägglossningssmärtor, men kan man ha det utan ägglossning? Jag har ju inte ätit min första dos Pergo än. Kroppen är så komplicerad...

Ingen aning. Det där med ägglossning är en gåta för mig. För jag hade denna månad äl (enligt test) men jag hade inga äl flytningar...däremot har jag ont i bröstvårtorna vilket jag aldrig tidigare varit.
  • Asiela
    Svente skrev 2014-01-21 22:42:48 följande:

Jag och min man var på vårt första läkarbesök igår där jag fick diagnosen PCO. Vi fick på en gång utskrivet Prevera och Pergotime för att vi ska sätta igång mens och ägglossning. Ska bli spännande att se vad som kommer att hända nu när jag tar medicin!

Vi är relativt unga (25 & 23) så vi har ju några år på oss att försöka. Men jag längtar något tokigt mycket efter att få vårt första barn! Jag vill bli mamma :)

Men jag är lite fundersam. Min läkare sa åt mig att ringa kliniken på min första mensdag och då skulle jag få en tid på min 16-17 dag under cykeln och då ska de kolla om det mognat något/några ägg. Men det jag funderar på är om man får ha sex under tiden man tar dessa mediciner? Eller måste man vänta på grönt ljus? För det vore ju lite jobbigt att inte få ha det...

Jag märker här på fl att det är väldigt olika det där när man äter pergotime. Vissa får göra flera vul för att hålla koll på hur många ägg som släpper och får ibland sexförbud. Sj fick jag inget sånt, ska idag eller morgon ta blodprov. That's it.
  • Asiela
    jemo2014 skrev 2014-01-22 07:51:22 följande:
    Alla kroppar verkar så olika. Jag sitter jämt och googlar på olika symtom på äl och graviditet men det är liksom lönlöst. Jag måste förstå att alla har olika symtom haha, men jag kan omöjligt låta bli!

Igår fick jag vit tjock flytning och på en gång googlade jag "vit tjock flytning tecken på graviditet" och en massa andra kombinationer. Alltså min man skulle dö om han visste vad jag håller på med haha!
    Men ja... tjocka vita flytningar verkar vara ett tidigt tecken på graviditet så på en gång fick jag hopp om att jag nog är på tjocken trots allt. Hopp och förtvivlan = min vardag med pcos.
    Känner igen det där! Min sambo säger ofta "jaha...vilka symptom googlar du på idag?" och ibland säger han "men lägg ner den där förbaskade telefonen" när han ser att jag är på familjeliv och Google. Hehe.
  • Asiela
    4barnsmamma2014 skrev 2014-01-22 08:00:30 följande:

Jag har laddat ner en app som heter Fertility friend, där kan man fylla i hur sekretet ser ut, tempen, om man har haft sex m.m. och så får man upp diagram på det och när man beräknar ha äl.

Jag går nu in i mina fertila dagar och kommer troligtvis ha äl på fredag. Men vi får se...den där äl är ju lite lurig...

Jag har en app som heter p tracker tror jag. Fungerar på samma sätt. Men eftersom jag är så oregelbunden så har jag inte så stenkoll på den.
  • Asiela

Jaha ytterligare en som lägger upp en ultraljudsbild på Facebook. Nää jag är inte bitter...

(Förlåt men just nu är jag en bitterf**a, det är helt enkelt en sån dag) Imorgon kommer jag vara glad för deras skull.

• Asiela

Man blir otroligt bitter! Jag kanske berättat det tidigare men jag tänker ständigt på en av mina närmsta kompisar. Hon har gjort två st aborter, en för cirka 6 år sedan och en för snart 2 år sedan. När hon blev gravid andra gången hade det varit dåligt mellan henne och hennes kille under flera månader. De hade inte haft sex på ca 7 månader. De beslutade gemensamt att göra slut och tyckte då att det vore bra med ett "göra-slut-sex"....och vips så vart hon gravid! Det är helt sjukt att hon blev gravid av att ha sex en enda gång på 7 månader, medan en annan ligger som en tok och det händer ingenting.

Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari