• Asiela

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Nu har jag tagit min sista tablett pergotime på den första kuren. Har som tur är inte haft några speciella biverkningar. Nu är det bara att ligga i och hoppas på ett plus om några veckor :)

• Asiela
    Novabusen skrev 2014-01-10 16:04:16 följande:
    Det är endast privatklinik i så fall. 7 mån fick vi vänta på utredning. Fick börja utredning i juni, fick pergo efter att ha skällt ut läkaren 2 ggr så började äta pergo i nov. Tål inte pergon så nu kommer det ta tid då jag blivit inskriven på fertilitetskliniken nu i januari där väntetiden är ca 1 år.

Så en jordenruntresa hade suttit fint nu! Vill bara bort från allt nu!
    Att det är så olika mellan landstingen vilken hjälp man får och hur fort man får hjälp. Är det mycket dyrare ned privatklinik?

Förstår att du bara vill bort från allt, jag hoppas du och din sambo hittar något sätt att ta en mental paus från det hela. Lycka till :)
  • Asiela

En möjligen dum fråga kommer här: Jag har ju nu (igår) ätit sista tabletten pergo. Om det inte tar sig på denna kur....innebär det att jag kommer få min mens då inom några veckor? Eller är det vanligt att man måste äta provera för att få igång mensen om man märker att det inte tagit sig? Jag åt nämligen provera för att få igång mensen innan jag kunde börja med pergotime.

• Asiela
    Fiiaa skrev 2014-01-11 12:44:02 följande:

Även om ni använt provera innan så om ni haft äl så kommer mensen komma efter 12-16 dagar vissa kan ha lite längre emellan beroende på cykel förr. Men om ni går mer än 7 dagar efter 14 dagar då ring era kliniker!

Sen jag började äta pergotime kommer min mens alltid 14-16 någon gång 18. Detta är dagar efter äl.

Okej tack för svar:) så då borde min mens komma inom några veckor ( om jag haft äl och om det inte tagit dig vid denna kur)

En annan fråga; Jag ska tillbaka dag 21 för blodprov för att se om jag haft äl av dosen pergotime. Tar jag bara ett blodprov och sedan kommer svaret via posten?
  • Asiela
    Novabusen skrev 2014-01-11 17:47:19 följande:
    Jo det får vi, om ett år! Kötiden är ca ett år på fertilitetskliniken i Karlstad. Varför bråka och krångla när naturen vill annat? Det tar för mkt tid och energi av mig så det är bättre att ge upp och hitta på nåt annat istället. Och alla kan faktiskt inte få barn men dom klarar sig ändå. Det finns en mening med allt :) Så det vi har utsatts för de senaste två åren är väl en prövning inför vad som komma skall, vi får se.
    Att kötiden är så lång i Karlstad! Tur att jag flyttat och (just nu) tillhör annat landsting som jag hittills upplevt är bra. Dock vill jag flytta tillbaka till Värmland, hoppas jag fått någon bebis innan dess.

Ja det finns en mening med allt, och man kan ju adoptera om man vill det :) jag och min sambo har redan pratat om att vi absolut ska adoptera om vi inte kan få egna barn.
  • Asiela
    Novabusen skrev 2014-01-12 13:55:41 följande:
    Att adoptera är ju ännu dyrare så det blir det inget med :) Ingen av oss vill det heller.

Får göra karriär istället, har anställningsintervju i slutet på januari för en chefsposition så jag får fokusera på jobb istället :) Mest synd om min man som vill ha 3 barn.. Men sånt är livet!
    Då får jag önska dig lycka till på anställningsintervjun :)
  • Asiela

Jemo2014; jag förstår hur du tänker, men jag tycker också att du ska satsa =)  Om du blir gravid snart är det ju ändå minst 9 månader innan du ska på mammaledighet.

• Asiela
    4barnsmamma2014 skrev 2014-01-15 16:49:43 följande:

Jag börjar med Pergotime idag smile1.gif

Härligt! Är det första barnet?
  • Asiela
    4barnsmamma2014 skrev 2014-01-15 20:46:20 följande:

Nej... det är fjärde. Har fått alla tre mha Pergotime.

Ok:) hur många kurer tog det innan du blev gravid?

Jag avslutade min första pergotime kur för en vecka sedan. Jag har tagit äl test under flera dagar med det visar ingen glad gubbe. Hur lång tid tar det för dig att få äl från den dagen du tog sista tabletten?
  • Asiela
    4barnsmamma2014 skrev 2014-01-16 23:49:34 följande:

Det har alltid lyckats på första försöket smile1.gif är lite osäker på äl-dag så nu har jag köpt äl-stickor. Tänkte börja kolla på dag 12 och framåt.

Ok härligt! Då vet du ju att pergotime funkar bra för dig :)

Jag fick idag glad gubbe på äl test, yes!! Äntligen har jag ägglossning! För det kan väll inte bli glad gubbe om jag inte har äl...?
Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari