• Quinna85

Tempar/Fertility friend

Hoppas jag nu la tråden i rätt forum.

Jag har nu tempat varje morgon i 3 månaders tid och använder mig av den suveräna appen Fertility friend.
    Jag skulle nu vilja komma i kontakt med andra som tempar och kämpar för ett +

Det är många funderingar man får när man tempar. Hittar inte någon aktiv grupp så då fick jag starta en egen

• Svar på tråden Tempar/Fertility friend
  • Zora

Förresten, har du alltid så långa cykler? Eller har du nyligen slutat med preventivmedel?

• mavidyz

När jag pratade med gyn så sa hon något om att jag pratade om två olika saker. 
    Dels att jag inte har någon mens och dels att jag vill bli gravid. 
    Om problemet var att jag inte får någon mens så kunde man eventuellt få piller
    för att få just det, men det ger ingen ÄL i sig, utan bara mens. 
    Ville jag ha hjälp med ÄL blir det en fertilitetsutredning och det görs bara som par.

MEN, jag tkr verkligen inte att jag pratade om två olika saker? Den oregelbundna
    cyklen stör mig ju för att jag vill bli gravid. Ville jag inte ha barn hade jag inte haft några problem med att inte ha mens på flera månader liksom ;)
    Vafan ska jag med piller till som jag bara får mens av?

Jag slutade med p-piller i början av november förra året. Vi började försöka då 
    men eftersom att jag inte fick mens eller plus valde vi att ha skyddat sex tills jag fått en mens så vi visste att den kom igång. Drygt att testa varje vecka i onödan.
    6 månader senare fick jag min första mens, men då valde vi att vänta iaf tills efter vårat bröllop i somras (nämnde inte för sköterskan att vi valde att vänta). 
    Min första cykel därpå var på 42 dagar. 
    Cykeln därpå avbröt jag mensen med piller (sånna man skjuter upp mensen med) för att vi åkte utomlands. Så den cyklen blev på 17 dagar sen fick jag ju en pillermens. Sen dess har jag inte haft mens. 

Innan jag började med piller för alla dessa år sedan hade jag också väldigt oregelbunden mens. Ibland tog det inte ens en månad, ibland fler. 
    Det var därför jag började med det från början, för att få någon form av kontroll över det hela.
    Detta nämnde jag också för sköterskan. 

• Venne

Mavydiz: sök en annan gyn. Låter som att du kan ha pco eller något. Stå på dig! Under tiden hade jag googlat pco och kollat om det finns något du själv kan försöka under tiden (om pco ser ut att stämma på dig).

• Zora

Jag håller med Venne, sök en annan gynekolog. Det borde väl vara klart att man ska få hjälp om ens cykler är så oregelbundna tycker jag iallafall.

• mavidyz

Men vart söker man då? Vart hittar man privata gyn? Kan man söka vanligt gyn i annan stad?

• Zora
    mavidyz skrev 2014-10-07 14:13:01 följande:

Men vart söker man då? Vart hittar man privata gyn? Kan man söka vanligt gyn i annan stad?

Jag kan tyvärr inte svara för jag har aldrig varit i kontakt med någon gyn (förutom cellprovskontroll och när jag var gravid) men jag antar att det går att googla på gynekolog och staden man vill hitta den i. Någon annan kanske kan svara bättre?
  • AnnC

Ja skulle nog bara googlat privat gyn och så din stad, eller nån lite större stad i närheten om du bor i väldigt liten stad.

• Iskristall

Jag har pco och gyn kan hjälpa dig ställa diagnosen och sen kommer de föreslå p-piller vid ej gravönskan. Eller progesteron för att framkalla bortfallsblödningar (som mens fast utan äl för att stöta ut slemhinnan). Eventuellt kan de skriva ut prergotime om de tycker det är lämpligt om inget allvarligt ligger bakom dina glesa menstruationer, vid gravönskan.

Hemkurer som jag läst om i min jakt på egenhjälp på pco är regelbunden träning, gå ner i vikt om övervikt föreligger (endast liten nedgång kan hjälpa om övervikten inte är så stor), äta lchf eller gi iallafall dra ner mycket på socker/kolhydrater. Sen att naturläkemedel som munkpeppar/agnus castus kan hjälpa tex.

Privat gyn är bara att googla på och sen ringa runt!

• Snobi

Hm.. Fick jag dit en bild nu? Hoppas!

FF har markerat äl nu. Hur mycket vågar man lita på det? Kroppen har lurat mig så mycket tidigare att jag inte vet vad jag ska tro, men en tempökning är väl ett ganska säkert tecken?

Det är min första tempmånad och första pergokuren också så allt är dubbelnytt. Kan den höga tempen och tvära kasten i början bero på pergon? Eller är det normalt? Kan också konstatera att den här cykeln ser ut att bli rekordlång. Brukar annars ligga runt 28-38 dagar.

Men vad intressant det är ändå! Och kul om det funkade så jag verkligen fick äl :)
  • Reflexen

Snobi: jag tycker din kurva ser jättefin ut. Tror ÄL är rätt markerad eftersom du har noterat både tester, sekret o temp.

Min kurva brukar också hoppa i början, tror det är ganska vanligt.

Svar på tråden Tempar/Fertility friend