• Erla

Tempar/Fertility friend

happylife skrev 2016-04-17 14:24:20 följande:

Har två frågor! :)

Det skiljer 0,5 grad mellan min örontemp och en digital muntemp jag köpte idag...

36.4 på muntempen och 37.1 på örontempen... Vilken ska jag använda?

Vet att det är morgon man ska mäta på men ville se om dom skiljde mycket.

Vad för app ska man använda för att föra in infon i?

När det gäller appar rekommenderar jag den som de flesta använder här inne. Fertility friend heter den :) enkel att använda och visar temperaturernas på ett tydligt sätt.
  • Erla
    happylife skrev 2016-04-17 15:26:42 följande:

Tack vad trög jag är. Denna tråd heter ju till o med tempar/fertility friend! Haha

Laddat ner den nu å börjar tempa imorn! Har en hundvalp som vaknar samma tid varje morgon typ kl 06-06.20 så blir att tempa då varje morgon!

Haha :) det finns ju en massa alternativ, men fertility friend tycker jag har vart bäst.

Ja den tiden kan ju vara bra då, när du vet att du ändå kommer vara vaken då :)
  • Erla

Alltså, nu blir jag knäpp. Är så sjukt illamående att jag nästan kräks. Uppblåst och svimfärdig hela dagen, men nu blir jag tokig. Var såhär förra cykeln också innan jag fick äl och det tog musten ur mig att gå till jobbet. Varje dag kändes som om jag hade magsjuka, men gick över om jag bara stod ut i någon timme. Är ju inte gravid och det var jag inte förra cykeln heller, men är verkligen detta normalt?

Phu, nu gick det över för denna gången, men får ju vänta mig samma sak i morgon. Kommer ju vara väl förberedd inför en graviditet i alla fall, men vad kan orsaka detta illamåendet? Har ingen feber elle känsla av sjukdom i övrigt. Någon mer som vart med om samma? Det händer alltså innan ägglossning. Började igår för mig och jag har inte haft äl än. Är på cd9 och förra cykeln höll det i sig fram till äl på cd25 typ. Hur ska man stå ut!?

• Erla

Korkad känner jag mig nu, för visst skulle illamåendet kunna bero på rosenroten? Vet inte om jag orkar stå ut fram till äl eller om jag bör sluta. Det finns ju inga garantier för att den hjälper mig att få kortare cykler ändå. Hur skulle ni gjort? Käkade en ganska mycket mindre dos rosenrot förra cykeln, men det gav ju hemska illamående det också :/

• Erla
    Loppan84 skrev 2016-04-17 22:16:32 följande:

Hmm jag som blir illamående av allt från bilåkning till socker, vitamintillskott och pms kände inget av rosenrot konstigt nog. Men om du tror du blir dålig av det är det ju ingen vits att fortsätta pina dig själv. Har bara inte hört att illamående är vanligt pga rosenrot förut.

Ah det kan ju vara hormoner likaväl som rosenrot. Minns inte när jag började ta rosenroten förra cykeln, men illamående var jag i ca en vecka innan äl. Har ju tagit rosenrot i 9 hela dagar nu, så jag borde kanske ha känt av illamåendet tidigare om det varit pga rosenrot? Jag bara spekulerar. Det kan ju ha att göra med hormoner också då min temp indikerar på att något inte är i balans i kroppen. Har ju också varit otroligt stressad sedan början av förra cykeln. Det finns en massa möjliga orsaker, men vet att illamåendet släppte efter äl någon gång. Tack för svar!
  • Erla
    Symetrical skrev 2016-04-18 06:16:30 följande:

Är också väldigt känslig för hormoner och har precis som du börjat bli yr, illamående och åksjuk, samt fått galet bra luktsinne, minst en vecka innan äl och fram till typ mensen. Kul cykel, not! Men man vänjer sig och det är sååå värt det i slutändan.

Ja det känns ju bra att höra att det åtminstone är värt det :) tänk vad man står ut med bara för att man så gärna vill ha barn.

Vaknade förresten med värsta äl-smärtan i vänster äggstock i natt... Har hu hört att rosenroten kan ge tydligare känningar. Nu hoppas jag bara att äl kommer tidigare så man slipper vänta till cd30+ på den.
  • Erla
    Loppan84 skrev 2016-04-18 07:29:56 följande:

Kanske rosenroten bara har satt igång en starkare ÄL och det är därför du känner av den mer? Om du brukar ha va väldigt sen ÄL skulle jag inte sluta med RR förrän du får positivt eller nästan positivt på äl-test bara för att se en gång för alla om den kommer tidigare med RR.

Ja, det är troligen RR som gör att jag känner av äl mer. Kände den ju ofta tidigare också, men inte såhär mycket. Kan dock ha äl-känningar någon vecka innan äl faktiskt är.

Då får jag fortsätta lite till och hoppas på tidigare äl :)
  • Erla
    Symetrical skrev 2016-04-18 07:37:56 följande:

Det håller vi tummarna för! Låter onekligen lovande.

Du har inte börjat få älsekret? När börjar du med ältest?

Nja, det tror jag inte. Det känns dock som att tappen är något öppen, men inga äggvite än.
  • Erla
    Symetrical skrev 2016-04-18 09:26:59 följande:

Då är det nog nåt som är på g, men lär nog ta minst några dagar till innan ägget släpper.

När kör du igång med ältest?

Ja än släpper det nog inte :P började testa i förrgår. Tänkte köra varannan dag och se hur det ser ut. Kroppen velade så jäkla mycket sist. Hoppas på att det åtminstone ser lite tydligare ut denna gången :)
  • Erla
    201405 skrev 2016-04-18 13:28:16 följande:

Vad är det rosenrot Gör? :)

Rosenroten ska hjälpa för starkare äl, men många har upptäckt att rosenroten även kan förkorta långa cykler. Jag hoppas på att cykeln ska förkortas :) i övrigt tas det som uppiggande kosttillskott.
Svar på tråden Tempar/Fertility friend