• Iskristall

Tempar/Fertility friend

Lantlollan skrev 2014-01-14 09:10:59 följande:
    Åh, jag hoppar gärna in här med er andra tempare (tack för tips om Fertility Friend - har precis installerat den på telefonen och ska testa!)!

Jag har bara tempat i ett par veckor, men börjar bli lite orolig. Jag har hittills tagit tempen i munhålan, på morgonen innan jag klivit ur sängen. De röda strecken i diagrammet är mensdagar. Det är väl säkerligen för tidigt att uttala sig, men jag tycker att det varierar väldigt mycket och ser ingen skillnad mellan de olika faserna.

Usch, det är så lätt att börja oroa sig. Tänk om jag inte har ÄL??! :(

Jag har hittills använt vår muntemp som sagt, men igår köpte jag Brauns örontemp. Tänkte att jag får köra den här cykeln ut i munhålan, sedan ska jag testa örontempen.

Vad använder ni för termometrar?

Välkommen lantlollan!
    Har inte sett ditt diagram förut och känner att jag inte riktigt förstår mig på det. Men som du säger, ser ju inte riktigt ut som om du har den temphöjning man bör ha efter mens om du ligger i samma tempar innan mens!?
    Du får ta och tempa lite längre så får du se om du får nåt mönster. Brukar du ha regelbundna cykler, hur långa?
    Angående tempar så sägs det ju att man inte ska använda sig av örontemp då detta inte ger korrekta temperaturmätningar och att temparna kan variera mycket då. Det som rekommenderas är att man tempar oralt, vaginalt eller i ändtarmen.
    Att tänka på är att temparna blir lite lägre om man tempar oralt än vaginalt/ändtarm.
  • Iskristall
    Grodan: Tack för länkarna. Du har säkert länkat till dem tidigare också. Men det har jag nog missat eller tänkt att det där läser jag lite senare
    Men jag började läsa från första länken och fastnade direkt! Jättebra!
  • Iskristall
    FruGrävling skrev 2014-01-16 11:56:28 följande:
    Hade förstcen vanlig febertermometer (dock med två decimaler) och den funkade utmärkt. Bytte dock förra månaden till en från Babyplan. Anledningen var att min vanliga tjöt nåt väldigt när den var färdig samt att den inte hade minne. Tempar vid 5:15 och om jag är ledig el jobbar kväll vill jag kunna somna om direkt. Tjutet från den gamla samt att jag var tvungen att direkt föra in värdet gjorde att både jag och mannen vaknade. Upplever att min temp ligger 0.1-0.2 grader lägre med denna termometern men så länge jag håller mig till samma termometer hela cykeln spelar det ju ingen roll.
    Det kan ju stämma om du upplever att du ligger lite lägre med babyplan termometern. För vad jag har läst så är ju febertermometrar kalibrerade för att upptäcka de högsta temperaturerna (feber) och babyplan termometrarna kalibrerade till att upptäcka de lägsta så att säga
  • Iskristall

Lantlollan: Fint att du börjar få se hur din kurva artar sig, kommer i håg att det var spännande den där första kurvan

För mig verkar FF nu visa på att jag hade ÄL härom dagen, fast jag testat med äl-test och inte fått nåt fullt positivt utslag?! Jag tycker det är skumt att jag två kurvor på rad missat äl med stickor men FF visar på ÄL.

• Iskristall
    Lantlollan skrev 2014-01-22 11:10:29 följande:
    Har du testat två gånger om dagen? För vissa går ju stegringen jättesnabbt och man kan missa den om man inte testar både morgon och kväll. För mig gick det tex snabbt. Hade CB dubbel och fick inget "high", utan bara MAX en dag och nästa dag var det noll igen. Hade jag testat mig vid fel tidpunkt hade jag kanske missat det!
    Jo du, förra månaden testade jag 2 gånger om dagen, en dag 3 gånger, men det visade sig sen på kurvan ha varit en dag försent.
    Den här månaden testade jag 3 gånger om dagen. En kväll fick jag det starkaste testet men inte positivt, dagen efter var det svagare igen. Om möjligt hade jag stegring där på natten? Det kan stämma nu med tempen som gick upp lite idag, återstår att se om den fortsätter att stiga i morgon.

Jag har testat så många test per dag att jag bara kört med billiga, tvåstrecks testen. Blir ju så dyrt annars Men håller på att överväga med mig själv om jag ska ta och köpa CB tester till nästa månad och köra en testmånad. Kan ju försöka förtesta med de billiga och tycker jag mig tyda en stegring då ta CB.
    Grejen är ju också att jag är oregelbunden så jag vet ju inte riktigt när äl behagar dyka upp.
  • Iskristall
    Lantlollan skrev 2014-01-22 11:37:02 följande:
    Mitt råd är DON'T! Jag postade precis den här tråden...
    www.familjeliv.se/Forum-1-336/m72305505.html
    Okej. Läste din andra tråd. Men kan inte riktigt säga att jag förstår!? Vad är det för test som är på bilden, inte CB? Men om CB visat negativt på alla dessa tester utom det sista så är det väl som det ska eller? Eller menar du att du inte fått nåt svar med CB som du inte skulle ha fått med andra stickor också då? Och att det därför är onödigt att köpa CB dyrare?
  • Iskristall
    Charlie40: Jag tycker kurvan ser bra ut. Nu är det bara att fortsätta hålla tummarna för att du fortsätter att ligga på höga tempar fram till ett plus!
    Men är det inte bättre att du sätter ut ditt positiva äl-test under "OPK" (Ovulation Predictor Kit) istället för under "Fern" (Saliva Microscope/Ferning Tests) om du nu inte gjort ett salivtest? För då kan du skriva dit - eller + om dina test var negativa eller positiva.
  • Iskristall
    Lantlollan skrev 2014-01-22 12:00:51 följande:

Jag menar att jag inte fått något annat svar än vad jag skulle ha fått med andra stickor och att CB bara är onödigt dyrt för en fotosensor. Det testar liksom inget "utöver".
    Aha då är jag med helt och fullt!

Men om jag inte får positivt på billiga tyda streck tester kan få ett positivt på CB så kan det ju eventuellt hjälpa mig? Men det vet jag ju inte om jag inte testat? Nu vet jag inte hur jag ska göra med det...men det har jag ju ca 1 månad på mig att fundera ut
    Tack för din varning!
  • Iskristall
    Charlie40 skrev 2014-01-22 12:48:32 följande:
    Det måste jag kika på, har endast på iphone och det kanske är lättare vid dator? Stämmer det att man ska kunna se när ägget fäste?
    Ibland kan man se en implantationsdipp när ägget fäster. Alltså en liten tillfällig sänkning av tempen. Som det skulle kunna vara där på din kurva DPO6, den 20:e januari Dock kan sänkningen vara lite större ner mot CL.
    Men alla får inte denna dipp men kan vara/bli gravida ändå.
  • Iskristall
    Lantlollan skrev 2014-01-22 12:31:42 följande:

Du kan ju alltid testa en månad och se! :)
    Jag har inte bestämt mig än... ska fundera lite till
Svar på tråden Tempar/Fertility friend