• Zora

Tempar/Fertility friend

Venne skrev 2014-10-05 20:56:04 följande:

Jag funderar också på det. Där på Äl+5 kanske? Förra månaden fick jag så brant ökning efter Äl. Min cykel brukar ha ett medel på 29 dagar, oftast mellan 28-30. Har haft fall av ända från 27-32. Min lutealfas tror jag brukar va 16 dagar.

Kan kortison och antibiotika skjuta upp mensen? Jag började medicinera för 6 dagar sen, så Äl borde inte ha påverkats.

Funderar även på om jag kan ha "råkat bota något" men antibiotikan som har orsakat mina oförklarade problem med spottings. Tex om jag haft bakteriell vaginos utan tydliga symtom.

Jag tänkte också på äl +5 och har du lutealfas på 16 dagar så är det i så fall definitivt för tidigt för mens nu och högst troligt även för tidigt för eventuellt positivt graviditetstest. Om jag var du hade jag tagit ett nytt test om 4 dagar om inte mensen dykt upp innan dess. Då har det gått strax över 16 dagar sedan äl +5 (sen kan ju äl skett ännu senare så vänta ytterligare ett par dagar skadar säkert inte om man orkar vänta )

Vad gäller kortison och antibiotika har jag ingen aning om ifall de kan påverka något.
  • Zora
    Venne skrev 2014-10-07 10:31:15 följande:

Så här blev det i slutändan förresten. Hade nog rätt om senare Äl. Så kan man då lita på FF?

Jag tror man kan lita på FF men att man bör vara medveten om att Äl inte alltid sätts ut 100% korrekt pga t.ex. Felaktigt tagna temperaturer, feber osv.
  • Zora
    mavidyz skrev 2014-10-06 20:58:58 följande:

Ja, tänker mig också att det blir jätteknepigt med min extremt långa cykel...

Men den har iaf inte velat sätta kryss för ÄL förrän nu! 

Provar lägga till bild, aldrig gjort det innan så kanske failar helt ;)

Som det även syns kan jag inte tempa varje morgon då jag inte kan få en

sammanhängande sömn (ibland ingen alls) när jag jobbar natt.

Jag skulle nog inte lita på att du haft Äl där FF satt ut det. Dels pga att du inte märkt något sekret (vilket iof inte alla gör) och dels för att du har många osäkra temperaturer och ingen (vad jag kan se) tydlig stegring i temperatur efter Äl.

Håller med övriga här inne att du borde få hjälp att utreda dina långa cykler för just långa sådana brukar väl indikera att man inte har haft Äl? Hoppas dock ändå att du verkligen hade äl den dagen i såfall bör du få ett plus eller mens ca 14 dagar efter det
  • Zora

Förresten, har du alltid så långa cykler? Eller har du nyligen slutat med preventivmedel?

• Zora

Jag håller med Venne, sök en annan gynekolog. Det borde väl vara klart att man ska få hjälp om ens cykler är så oregelbundna tycker jag iallafall.

• Zora
    mavidyz skrev 2014-10-07 14:13:01 följande:

Men vart söker man då? Vart hittar man privata gyn? Kan man söka vanligt gyn i annan stad?

Jag kan tyvärr inte svara för jag har aldrig varit i kontakt med någon gyn (förutom cellprovskontroll och när jag var gravid) men jag antar att det går att googla på gynekolog och staden man vill hitta den i. Någon annan kanske kan svara bättre?
  • Zora

Snobi: jag tror också du kan lita på att du hade Äl den dagen av samma anledning som ovanstående skrev

• Zora
    louisep87 skrev 2014-10-07 06:44:32 följande:

Se där, en liten stegring. Nu ska den stadigt uppåt. Skulle vara så lycklig om jag har konstaterat ägglossning helt på egen hand. Vi har haft mys nu i 6 dagar i sträck. Igår hade jag väldigt ont. Men det kan ju vara för ägglossningens Del?

Hur går det för dig? Håller sig tempen fortsatt hög?
  • Zora
    louisep87 skrev 2014-10-08 10:14:02 följande:

Jag mäter varje morgon klockan sex. Somnade vid två inatt vaknade klockan sex. Tempade. Somnade om och vaknade fyra timmar senare vid tio. Vilken tid ska jag skriva in?

Hmm... Jag hade nog valt den kl 6 eftersom det är din normala tid.
  • Zora

Hm.. Jag hade nog ändå använt tempen från kl 6, men haft den andra tempen lite i minne.

Svar på tråden Tempar/Fertility friend