• Ronja 551

Hur lägger ni era barn utan krig!?

Ni som har två små barn tätt, hur gör ni vid läggning?! Jag är själv varannan vecka... Har en ettåring och en treåring... Det är en fruktansvärd mardröm att lägga dem!

Det skriki o sparkas o kastas sängkläder... De avlöser varandra och jag kan inte vara på två platser sån tidig! Har provat alla knep jag någonsin kan komma på men det slutar ändå nästan alltid med att läggningen tar över 3 timmar och alla är vansinniga.

Själv vill jag inte uppleva en kväll till!!!!!
    De är glada trevliga och väluppfostrade barn i alla andra situationer, det är läggningen som är olidlig...

Viss?!

sassitch.blogg.se - gå ner i vikt och leva roligt!
  • Svar på tråden Hur lägger ni era barn utan krig!?
  • broglo
    Ronja 551 skrev 2014-01-06 21:00:38 följande:
    I förrgår kämpade jag 4 timmar, igår 5 timmar. Nu ikväll har de bara hunnit gå ca 3 timmar. Men jag vill fan inte mer!!!
    Fy, så tufft! Förstår om du känner dig uppgiven. 

Vi har 2 år och tre månader mellan barnen och att lägga bägge själv har fungerat helt okej sedan vi flyttade in lillasyster till storebror då hon var ca 10 månader (innan dess stod spjälsängen i vårt sovrum). Vi ställde hennes spjälsäng bredvid hans säng (en vanlig 90-säng) med en stol emellan. Den som lägger sitter emellan dem på stolen och läser en saga. När lillasyster var för liten för att följa med i sagan så fick hon en pekbok att bläddra i under tiden. Ofta ville hon hålla handen mellan spjälorna också,och så fick man hålla storebrors bok med den andra handen. Numera är hon drygt två och tittar i boken hon också. Ibland läser vi alla tre i storebrors säng och sedan klättrar hon över i sin säng. När sagan är färdig släcker vi och oftast sitter den som lägger kvar på stolen tills bägge har somnat. Det är på så sätt lätt att finnas till hands för dem båda samtidigt. Behövs det så kan man ligga en stund bredvid storebror i sängen och ändå nå att hålla lillasyster i handen. Bägge har haft sina krångelperioder, men tack och lov inte samtidigt och oftast somnar de fort. För oss har det varit suveränt att låta dem dela rum och just gemensamma läggningar var en starkt bidragande orsak till att vi har dem i samma rum.
  • straw2008

Vi har haft många helvetesläggningar. Till 110% för att barnen inte är trötta (men vi vuxna är). Lägg båda i din säng o ligg i mitten. Inget prat men gärna hålla hand osv. Lycka till!! O ta med något i bilen så stora inte somnar efter dagis (kaaaatastrof).

I kinamockaskogen.....
  • modsey

[quote=72153351][quote-nick]Grävling 75 skrev 2014-01-06 22:05:01 följande:[/quote-nick]Håller med Leandra! Mina är 3 och 5 år och vi gör exakt så som du säger och det funkar verkligen! Att kunna somna gott i egen säng har man ju nytta av hela livet.[/quo---------------------------------- Jag blir lite nyfiken på om någon verkligen tror att barn som somnar i föräldrarnas sängar inte som äldre barn eller unga kan sova i egen säng?

• Grävling 75

Det är väl individuellt! Jag tror däremot inte att barnen blir automatiskt otrygga av att inte samsova.

• Frida Andersson

Ni som samsover när slutar ni med det och hur gör ni då? Är det lättare att få över dom i egna sängar efter att haft dom i sin egen? Lite nyfiken då min känsla är att det måste vara svårare?? Har ni gaft dom ända sen små bebisar i era sängar?

• modsey
    Frida Andersson skrev 2014-01-07 06:41:03 följande:
    Ni som samsover när slutar ni med det och hur gör ni då? Är det lättare att få över dom i egna sängar efter att haft dom i sin egen? Lite nyfiken då min känsla är att det måste vara svårare?? Har ni gaft dom ända sen små bebisar i era sängar?
    vi har inte samsovit med alla barn, de två yngsta har däremot alltid somnat i vår säng på kvällen för att sen lyftas över.
    De stora som mer traditionellt samsovit har slutat av sig själva spontant i 2-3 års åldern
    Grävling 75 skrev 2014-01-06 23:09:01 följande:
    Det är väl individuellt! Jag tror däremot inte att barnen blir automatiskt otrygga av att inte samsova.

Gud nej det tror inte jag heller.
    Nu med de som somnar i vår säng varje kväll så sover de som stockar när de somnat i egna sängar hela natten.
  • Lindzor

Hej

Vill tipsa om att lyssna på podsändningarna av knattetimmen på Sveriges radio p4. Dem har vid något tillfälle tagit upp just detta ämne, tror det var vod mågot a de senare avsnitten. En helt underbar serie som man kan få mängder av tips från.

Vi har tre (fjärde snart här). De två yngsta lägger vi numera tillsammans. De sover i samma rum. Är alltid noga med att förbereda och säga ex om 10 minuter är det dags för tandborstning och sen klä om, toabesök och sen turas dem om att välja saga varannan kväll. Har sedan de började sova i våningssängen suttit på saccosäck på golvet och läst saga för dem. När det är klart bäddar jag om dem småpratar lite om vad dem ska drömma om sen sägernjah godnattt och går ut. Oftast somnar dem relativt snabbt, ibland får jag gå in några gånger och säga åt dem att vara tysta.

Denna rutin har fungerat ganska bra direkt från att dem började dela rum. Innan hde jag lång procedur med näst minsta (minson 6 snart och minsta som är sambons är 4 år). Den näst minsta har jag alltod legat kvar i sängen hos sen han var liten vilket resulterade iblandbi timslånga nattningar då jag inte kunde gå ifrån utan att ha sov.. blev ohållbart till slut då det inte blev någon kvällstid kvar, eller att jag somnade och inte orkae annay än somna i soffan igen efter eller gå och lägga sig.

Så mitt råd blir nog att hitta rutiner som passar er, förbered barnen (främst den äldsta) samma rutiner och glöm inte lussna på knattetimmen:)

Lycka till!

• Lindzor

Får nog anledning att komma tillbaka till denna tråd snart då våra rutiner nog kommer rubbad rätt bra i och med att vi snart får den fjärde och idag är det jag som skött nattandet av grabbarna.. bir intressant hur det ska gå...

• straw2008
    Baloo81 skrev 2014-01-06 21:56:58 följande:
    Har haft samma rutiner till alla barnen. Den äldsta är 11 år men små flickorna är 20 månader och 3.5 år. Det är bad, pyjamas, tandborstning, sen lägger jag den yngsta först och sen den mellersta. Aldrig några problem utan dom somnar direkt. Lägger dom samma tid varje dag och det är 19.15-19.30.

Vad gör de stor amedens du lägger lilla ?
    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Hur lägger ni era barn utan krig!?