• Ronja 551

Hur lägger ni era barn utan krig!?

Ni som har två små barn tätt, hur gör ni vid läggning?! Jag är själv varannan vecka... Har en ettåring och en treåring... Det är en fruktansvärd mardröm att lägga dem!

Det skriki o sparkas o kastas sängkläder... De avlöser varandra och jag kan inte vara på två platser sån tidig! Har provat alla knep jag någonsin kan komma på men det slutar ändå nästan alltid med att läggningen tar över 3 timmar och alla är vansinniga.

Själv vill jag inte uppleva en kväll till!!!!!
    De är glada trevliga och väluppfostrade barn i alla andra situationer, det är läggningen som är olidlig...

Viss?!

sassitch.blogg.se - gå ner i vikt och leva roligt!
  • Svar på tråden Hur lägger ni era barn utan krig!?
  • Ronja 551
    Toppen9 skrev 2013-12-02 19:32:41 följande:
    Sätter treåringen framför en film och nattar ettåringen först, sen rar jag och nattar treåringen kanske inte idealiskt men mer harmoniskt än det jag har testat innan

Tycker det låter kanon!!! Önskar att min rätt kvar vid filmen inte kom in o hoppa i lillebrors säng
  • fesun

Antingen får storebror välling och sen ligga i sin säng och läsa eller lyssna på cd-saga medan jag lägger lillebror, eller så får han se film medan jag lägger lillen och sen får han välling. Brukar försöka avgöra vilket humör han är på samt vem som behöver komma i säng först!

• Ronja 551
    Lilla Morran skrev 2013-12-02 19:36:36 följande:
    Hmm, det är ju lite knepigt om man inte fått in fungerande rutiner för den äldste innan nästa kommer, men det betyder inte att det är omöjligt En treåring kan man prata med och förklara vad som gäller, ex: Ikväll äter vi kvällsmat, sen borstar vi tänder och tar på pyamasen. Sedan läser mamma en bok för dig i sängen och sedan ska jag lägga ditt syskon, så då får du vila dig i din säng. Givetvis kommer inte detta att funka som smort på en gång, du lär få ladda upp med en stor portion tålamod vilken metod du än väljer. Tror att det viktigaste är 1: att du har bestämt dig för hur det ska gå till. 2: ladda med tålamod, 3: håll ut minst en vecka och avgör därefter om det blivit nån skillnad. Lycka till!!! Här hemma lägger jag ofta tre barn själv och har gjort sen de föddes, samma för min man som också är ensam om kvällarna ofta. Den som behöver lägga sig först, nattas först, sedan i tur och ordning. Alla barn vet vad som gäller. Sen är vi inte mer än människor och visst blir man irriterad när barnen strular och har oroliga perioder, men har man en i grunden fungerande rutin så brukar strulet gå över ganska snabbt.

Måste säga att ni är grymma!!! Jag beundrar er!! Rutin är nog en del av problemet. När min man är hemma blir det på ett sätt och när jag är själv blir det ett annat... Ska prata ihop mig med mannen!! För det här går inte! Jag har ångest över kvällarna!
  • Ronja 551
    fesun skrev 2013-12-02 19:41:44 följande:
    Antingen får storebror välling och sen ligga i sin säng och läsa eller lyssna på cd-saga medan jag lägger lillebror, eller så får han se film medan jag lägger lillen och sen får han välling. Brukar försöka avgöra vilket humör han är på samt vem som behöver komma i säng först!

Cd saga ska jag testa!!! För stora verkar lite less på film o ja kan inte köpa nya varje vecka... Det kan bli en bra rutin! Egen cd spelare o välja saga
  • Ronja 551

Ja blir så glad för era tips!! Att ni skriver hur ni gör, inte 'du är en värdelös mamma!' o till råga på allt! BÅDA BARNEN HAR SOMNAT SNÄLLT BREDVI MIG!!! Familjeliv kanske är grejen?!

• Erizajo

Stoppa in båda barnen i samma rum kanske? Min treåring säger ofta själv att han vill sova så det går såklart enkelt, min sexåring vet vad som gäller, kl 20 ska hon sova. Punkt. Var hård ofta är det en prövnings period där de testar hur hårt du håller på reglerna.

• Ronja 551
    Erizajo skrev 2013-12-02 19:54:53 följande:
    Stoppa in båda barnen i samma rum kanske? Min treåring säger ofta själv att han vill sova så det går såklart enkelt, min sexåring vet vad som gäller, kl 20 ska hon sova. Punkt. Var hård ofta är det en prövnings period där de testar hur hårt du håller på reglerna.

Tänk om min också ville sova! just nu lägger jag dem i samma rum... Bär dem redan till rätt säng. Det tär på mig att de tar flera timmar dock. O ja vill inte bli arg eller ha bråk.
  • lördagsgodis

Vi lägger våra samtidigt och har gjort så sedan minsta var ca ett år, det skiljer två år på dom. Vi borstar tänderna sen får de välja varsin bok som vi läser i sängen, den vuxna ligger i mitten så det inte blir bus, sen släcker vi och den som lägger sjunger och då brukar dom oftast somna. Sen när vi går och lägger oss bär vi över dom till sina sängar. Tror dom finner trygghet i varandra för vi hittar dom ofta liggandes tätt intill varandra:)

• Serendipitet

Har inte tätt mellan mina men svarar ändå.

Jag lägger de vid olika tider. Den yngsta är snart 2 år och henne lägger jag klockan 19.00. Redan vid 18.30 så går vi in på hennes rum, leker lite smått. Sedan byter jag blöja, sätter på pyjamas, ger välling och sedan läser jag för henne i sängen. Borstar sedan tänderna, ger nappen och säger god natt (puss och kram). Sätter på speldosan. Släcker och går ut. Hon somnar oftast på 5min.

Den äldre lägger jag vid 20.00. Hon är 8 år. Kvällsmat runt 19.30 (smörgås, fil eller dylikt). Pyjamas och tandborstning. Sedan läser vi varannan sida. Puss och kram, släcker och god natt. Sedan vill hon alltid få bekräftat att jag kommer in efter 30 min och kollar om hon sover. Annars ska jag sitta hos henne en stund. Hon somnar på 10 min och jag har enbart behövt sitta hos henne vid två tillfällen när de 30 min har gått.

Rutiner är viktigt. Sedan kanske olika läggtider.

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • Ronja 551
    lördagsgodis skrev 2013-12-02 21:39:24 följande:
    Vi lägger våra samtidigt och har gjort så sedan minsta var ca ett år, det skiljer två år på dom. Vi borstar tänderna sen får de välja varsin bok som vi läser i sängen, den vuxna ligger i mitten så det inte blir bus, sen släcker vi och den som lägger sjunger och då brukar dom oftast somna. Sen när vi går och lägger oss bär vi över dom till sina sängar. Tror dom finner trygghet i varandra för vi hittar dom ofta liggandes tätt intill varandra:)

Vad fint!!! Märker ju på hur alla beskriver att det är rutinerna ja måste förbättra. Och ha samma rutiner även om pappan är hemma... Ska fila på något bra o trevligt!
Svar på tråden Hur lägger ni era barn utan krig!?