Lilla Morran skrev 2013-12-02 19:36:36 följande:
Hmm, det är ju lite knepigt om man inte fått in fungerande rutiner för den äldste innan nästa kommer, men det betyder inte att det är omöjligt En treåring kan man prata med och förklara vad som gäller, ex: Ikväll äter vi kvällsmat, sen borstar vi tänder och tar på pyamasen. Sedan läser mamma en bok för dig i sängen och sedan ska jag lägga ditt syskon, så då får du vila dig i din säng. Givetvis kommer inte detta att funka som smort på en gång, du lär få ladda upp med en stor portion tålamod vilken metod du än väljer. Tror att det viktigaste är 1: att du har bestämt dig för hur det ska gå till. 2: ladda med tålamod, 3: håll ut minst en vecka och avgör därefter om det blivit nån skillnad. Lycka till!!! Här hemma lägger jag ofta tre barn själv och har gjort sen de föddes, samma för min man som också är ensam om kvällarna ofta. Den som behöver lägga sig först, nattas först, sedan i tur och ordning. Alla barn vet vad som gäller. Sen är vi inte mer än människor och visst blir man irriterad när barnen strular och har oroliga perioder, men har man en i grunden fungerande rutin så brukar strulet gå över ganska snabbt.
Måste säga att ni är grymma!!! Jag beundrar er!! Rutin är nog en del av problemet. När min man är hemma blir det på ett sätt och när jag är själv blir det ett annat... Ska prata ihop mig med mannen!! För det här går inte! Jag har ångest över kvällarna!