Jag är också ensam under veckorna med två barn, med två års mellanrum. När de var sådär små, var även jag en riktig rutin-faschist. Det mesta försökte jag göra gemensamt med båda, middag åt vi tillsammans allihop, sedan fick de bada, sedan var det tandborstning, pyjamas, och sedan la jag den stora som prioriterades med saga i sängen och den lille fick "hänga på". Sedan la jag den lille som hade lite svårare att komma till ro. Ibland fick jag flänga fram och tillbaka mellan deras sovrum, ifall de inte kunde sova.
När de blev lite större blev det först en bok hos den stora gemensamt, sedan gick jag in till den lille och så blev det ytterligare en bok anpassad till hans nivå (då hade den stora i allmänhet redan somnat). Nu är det gemensam läggningsrutin och samma saga för båda varje kväll – mycket praktiskt.
Det stökigaste numera är väl morgnarna, då ska jag själv till jobbet och de ska till dagis, och alla ska tvättas och klä på sig och äta frukost och helst hinna bygga pussel eller lego, innan vi gemensamt cyklar till dagis. Men det brukar faktiskt nästan aldrig bli bråk längre.
Jag kollar slaviskt klockan både morgnar och kvällar, jag vet exakt när vi måste göra de olika momenten för att inte bli sena till nästa – allt för att undvika bråk och irritation.
Hoppas att du hittar en modell som passar er alla.