• Ronja 551

Hur lägger ni era barn utan krig!?

Ni som har två små barn tätt, hur gör ni vid läggning?! Jag är själv varannan vecka... Har en ettåring och en treåring... Det är en fruktansvärd mardröm att lägga dem!

Det skriki o sparkas o kastas sängkläder... De avlöser varandra och jag kan inte vara på två platser sån tidig! Har provat alla knep jag någonsin kan komma på men det slutar ändå nästan alltid med att läggningen tar över 3 timmar och alla är vansinniga.

Själv vill jag inte uppleva en kväll till!!!!!
    De är glada trevliga och väluppfostrade barn i alla andra situationer, det är läggningen som är olidlig...

Viss?!

sassitch.blogg.se - gå ner i vikt och leva roligt!
  • Svar på tråden Hur lägger ni era barn utan krig!?
  • fesun

Prövade faktiskt att lägga båda i vår säng häromveckan... skitkul. Minstingen somnade, som alltid, inom 5 min. Men storebror kunde inte vara varken tyst eller stilla i ens en sekund, han väckte lillebror säkert 20 ggr innan jag lessnade och vi gick in i hans rum. Never again! Fattar inte varför han blir ett sånt monster när det är sovdags, på dagarna är han en lugn och snäll kille. Blir galen snart! Och lilla monstret vaknar ofta på nätterna och bråkar i timmar. Ibland är det verkligen underbart att vara småbarnsförälder!

• modsey

jag skulle under en period lägga mig med barnen samtidigt i stora sängen.
    Amma liten och berätta sagor eller sjung för dem samtidigt, så släcker ni och godnatt.

• Frida Andersson
    leandra skrev 2013-12-02 22:15:54 följande:
    Det är 1 år och 9 månader mellan mina döttrar och de tips jag kan ge dig är: - Samma rutiner (och gärna samma tid) varje kväll. Någon lugn och nervarvande aktivitet innan sänggåendet. - Var envis, men behåll ditt lugn. Om så barnet springer upp ur sängen 20 gånger, så led lugnt och bestämt barnet tillbaka till sängen. - Se till att barnen är mätta men inget socker ett par timmar före läggdax. - Sätt stopp för "extra aktiviteter" som en till saga, ett glas vatten osv. Har ni bestämt två sagor så är det två sagor. - Många håller inte med mig här, men ligg inte hos barnen och låt dem inte somna i er säng. Sitt bredvid barnets säng och mys en stund, men barnet behöver lära sig att somna i sin egen säng, detta ger trygghet. (Mina barn har dock alltid fått komma till vår säng på natten om de vaknat och varit ledsna.) Låt barnet veta att du finns nära, t ex kan du greja med lite hushållssysslor eller annat i ett rum nära. Lite ljud gör inget, utan kan snarare öka tryggheten. Detta kanske låter trist och präktigt men min upplevelse är att barn mår bra av lugn, trygghet och rutiner. Och de mår bra av att vi föräldrar "leder" dem och inte låter oss ledas. Idag är mina tjejer 18 och 20 år

Håller helt med dig, tio månader melkan flickorna och gubben jobbade borta i veckorna barnens första fyra år. Så rutiner är a och o. Aldrig haft barnen sovit i vår säng, visst har dom fått komma in vid mardrömmar på natten men oftast sover dom bättre om man följer med dom in och stoppar om dom och lugnar dom i sin egen säng. Dom blir snart 7&8 och snart får vi en luten till.
  • modsey
    leandra skrev 2013-12-02 22:15:54 följande:
    Det är 1 år och 9 månader mellan mina döttrar och de tips jag kan ge dig är:

- Samma rutiner (och gärna samma tid) varje kväll. Någon lugn och nervarvande aktivitet innan sänggåendet.

- Var envis, men behåll ditt lugn. Om så barnet springer upp ur sängen 20 gånger, så led lugnt och bestämt barnet tillbaka till sängen.

- Se till att barnen är mätta men inget socker ett par timmar före läggdax.

- Sätt stopp för "extra aktiviteter" som en till saga, ett glas vatten osv. Har ni bestämt två sagor så är det två sagor.

- Många håller inte med mig här, men ligg inte hos barnen och låt dem inte somna i er säng. Sitt bredvid barnets säng och mys en stund, men barnet behöver lära sig att somna i sin egen säng, detta ger trygghet. (Mina barn har dock alltid fått komma till vår säng på natten om de vaknat och varit ledsna.) Låt barnet veta att du finns nära, t ex kan du greja med lite hushållssysslor eller annat i ett rum nära. Lite ljud gör inget, utan kan snarare öka tryggheten.

Detta kanske låter trist och präktigt men min upplevelse är att barn mår bra av lugn, trygghet och rutiner. Och de mår bra av att vi föräldrar "leder" dem och inte låter oss ledas.

Idag är mina tjejer 18 och 20 år Glad
    jag har aldrig förstått varför barn måste lära sig att somna i sina egna sängar för att ge trygghet?
  • Baloo81

Har haft samma rutiner till alla barnen. Den äldsta är 11 år men små flickorna är 20 månader och 3.5 år. Det är bad, pyjamas, tandborstning, sen lägger jag den yngsta först och sen den mellersta. Aldrig några problem utan dom somnar direkt. Lägger dom samma tid varje dag och det är 19.15-19.30.

• Mariohn

Lägg det minsta barnet först och sedan läser du saga och myser med det stora i lugn och ro? Och ja. Det är ok att använda tv:n som barnvakt i det läget. 

• Grävling 75

Håller med Leandra! Mina är 3 och 5 år och vi gör exakt så som du säger och det funkar verkligen! Att kunna somna gott i egen säng har man ju nytta av hela livet.

• LisaW81

Låter som att du redan fått en del bra tips och vill bara lägga till att det kan vara värt att prova börja nervarvningen med spa/relax-musik och låta den fortsätta i bakgrunden tills barnen somnat. Lycka till!

Svar på tråden Hur lägger ni era barn utan krig!?