leandra skrev 2013-12-02 22:15:54 följande:
Det är 1 år och 9 månader mellan mina döttrar och de tips jag kan ge dig är:
- Samma rutiner (och gärna samma tid) varje kväll. Någon lugn och nervarvande aktivitet innan sänggåendet.
- Var envis, men behåll ditt lugn. Om så barnet springer upp ur sängen 20 gånger, så led lugnt och bestämt barnet tillbaka till sängen.
- Se till att barnen är mätta men inget socker ett par timmar före läggdax.
- Sätt stopp för "extra aktiviteter" som en till saga, ett glas vatten osv. Har ni bestämt två sagor så är det två sagor.
- Många håller inte med mig här, men ligg inte hos barnen och låt dem inte somna i er säng. Sitt bredvid barnets säng och mys en stund, men barnet behöver lära sig att somna i sin egen säng, detta ger trygghet. (Mina barn har dock alltid fått komma till vår säng på natten om de vaknat och varit ledsna.) Låt barnet veta att du finns nära, t ex kan du greja med lite hushållssysslor eller annat i ett rum nära. Lite ljud gör inget, utan kan snarare öka tryggheten.
Detta kanske låter trist och präktigt men min upplevelse är att barn mår bra av lugn, trygghet och rutiner. Och de mår bra av att vi föräldrar "leder" dem och inte låter oss ledas.
Idag är mina tjejer 18 och 20 år

jag har aldrig förstått varför barn måste lära sig att somna i sina egna sängar för att ge trygghet?